ملاله يوسف زاي، فعال پاکستاني که در ماه اکتبر هدف گلوله شبه‌نظاميان طالبان قرار گرفت، اعلام کرده صندوق خيريه‌اي براي کمک به تحصيل کودکان جهان تاسيس کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ، ملاله يوسف زاي، فعال ۱۵ ساله پاکستاني در ويدئوي ضبط شده پيش از آخرين عمل خود در روز شنبه گفت: امروز مي‌توانيد ببينيد که من زنده هستم. مي‌توانم صحبت کنم، مي‌توانم همه را ببينم و... روز به روز بهتر مي‌شوم. همه اينها تنها به خاطر دعاهاي مردم است. چرا که مرد و زن و کودک، همه و همه براي من دعا کردند.
وي در اين ويدئو که روز دوشنبه منتشر شد گفت: به خاطر همين دعاها خداوند اين زندگي را به من عطا کرده است... و اين يک زندگي دوباره است. من مي‌خواهيم خدمت کنم. مي‌خواهم به مردم خدمت کنم. مي‌خواهم همه دختران و همه کودکان تحصيل کنند. وي گفت: به همين خاطر، ما صندوق خيريه ملاله را تاسيس کرديم.
صندوق خيريه ملاله از سوي يک نهاد غير دولتي و براي پيشرفت دختران و زنان از طريق آموزش و نظارت تاسيس شده است. 
اين صندوق خيريه از تحصيل و توانمندسازي دختران در پاکستان و ديگر نقاط جهان حمايت خواهد کرد و در رابطه با آموزش و پرورش کمک‌هاي مالي در اختيار افراد و سازمان‌ها قرار خواهد داد.

اين موسسه از سوي کميته‌اي متشکل از کارشناسان آموزش و پرورش و کارآفرينان و همچنين ملاله و خانواده‌اش نظارت خواهد شد.
مدير اجرايي سازمان موسس اين صندوق خيريه گفت: «ما در کنار ملاله و تمامي دختراني که در سراسر جهان ايستاده‌اند و جسورانه به عنوان حاميان تحصيل و برابري سخن مي‌گويند ايستاده‌ايم. هنگامي که دختران پيشرفت کنند، سبب پيشرفت جامعه خود نيز مي‌شوند.»
ملاله روز شنبه در بيمارستان کويين اليزابت در بیرمنگام تحت دو عمل جراحي قرار گرفت. 
يکي از سخنگويان بيمارستان روز يکشنبه گفت که هر دو عمل موفقيت آميز بوده و وي رو به بهبود است.
ملاله يوسف زاي ، در تاريخ ۱۵ اکتبر ، پس از گفته پزشکان پاکستاني مبني بر اينکه وي در ناحيه جمجمه به درمان بيشتر و همچنين به توان‌بخشي عصبي شديد نياز دارد، براي معالجه تخصصي از پاکستان به انگليس انتقال يافت و در بيمارستان کوئين اليزابت در بیرمنگام بستري شد.
ملاله يوسف زاي ۹ اکتبر به علت مخالفت صريح با افراط‌گرايان و تشويق دختران و زنان پاکستاني به تحصيل در دره سوات در ايالت خيبر پختونخوا، هدف شليک گلوله مبارزان تحريک طالبان پاکستان قرار گرفت.
گروه تحريک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تحصيل زنان و دختران در دره سوات را ممنوع و بيش از ۴۰ هزار دختر را از حق تحصيل محروم کرد.
ملاله در سال ۲۰۰۹ به علت نويسندگي درباره اوضاع زندگي در دره سوآت با توجه به فشارهاي تحريک طالبان، معروف شد.
پاکستان و يونسکو در تاريخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲ از طرح خود براي فرستادن تمام دختران به مدرسه تا پايان سال ۲۰۱۵ خبر دادند. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار