طرح جامع کاهش مخاطرات سوانح و مدیریت بحران بلایای طبیعی در تهران با همکاری دفتر عمران ملل متحد و مشارکت سازمان مدیریت بحران کشور و جمعیت هلال احمر تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، این طرح در قالب سند همکاری تنظیم شده میان دولت ایران و برنامه عمران ملل متحد در زمینه کاهش خطر‌پذیری حوادث و سوانح ناشی از پدیده‌های طبیعی ظرف چهارسال و با هدف ترسیم و تعیین راهکارهای کاستن از شاخص‌های خطر‌پذیری(ریسک) شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی و با مشارکت فعال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تهیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مراسم امضای این سند همکاری میان دولت ایران و برنامه عمران ملل متحد در محل وزارت کشور و با حضور روسای سازمان‌های مدیریت بحران کشور، مدیریت بحران تهران، جمعیت هلال احمر، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و نیز سرپرست دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران برگزار شد.

حوزه‌های الویت دار در سند شامل بهداشت و درمان، محیط زیست، کاهش فقر، مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر است.

حوزه مدیریت بحران در این سند شامل 5 برنامه پیشرفت ظرفیت های نهادی برای برنامه های چند بخشی مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا (با مسؤلیت معاونت برنامه ریزی)، حمایت از ظرفیت‌های نهادی برای ارتقای ارزیابی و کاهش خطر بلایا در نواحی شهری (با مسئولیت مرکز تحقیقات راه, مسکن و شهرسازی)، طرح جامع کاهش مخاطرات سوانح و مدیریت بحران بلایا در تهران (با مسئولیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران)، توسعه ظرفیت های نهادی در مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا (با مسؤلیت سازمان مدیریت بحران کشور) و حمایت از ظرفیت های ملی برای مدیریت ریسک بلایای جامعه محور در مدیریت زلزله و سیل شهری (با مسؤلیت جمعیت هلال احمر) است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امضای این تفاهم‌نامه را در راستای کاهش خطرپذیری و آسیب‌پذیری کشور دانست و گفت: توجه به حوزه مدیریت بحران نشان از اهمیت موضوع بلایای طبیعی دارد که باید کشورمان در تمام ایام آمادگی لازم را دربرابر حوادث داشته باشد و با استفاده از همکاری بین دستگاه‌ها، خطرات و آسیب های حوادث را به حداقل برساند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه های عضو این سند در داخل کشور و همچنین دفتر عمران ملل متحد در ایران نتایج مفیدی در جهت کاهش آسیب های ناشی از وقوع سوانح طبیعی کسب شود.

مورالی سرپرست دفتر عمران ملل متحد در تهران نیز با اشاره به اهمیت امضای این سند گفت: این برنامه شامل چهار بخش اصلی می‌شود و کاهش خطر‌پذیری و آسیب‌شناسی بلایای طبیعی از مهم‌ترین بخش‌های این سند است.

وی همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در کنار یکدیگر را دلیل اهمیت امضای این سند برشمرد و گفت: این سند همکاری متقابلی را بین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، جمعیت هلال‌احمر، مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه، مسکن و شهرسازی، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان ملل متحد برقرار خواهد کرد.

وی با قدردانی از تلاش های انجام شده در ایران برای ارتقای دانش مربوط به کاهش خطرپذیری گفت: تنظیم مقررات مربوط به مقاوم سازی، مطالعات و پژوهش های مربوطه و همچنین پایش مستمر برنامه های ملی نشان از موفقیت ایران در این حوزه دارد.

عزیزاله رجب‌زاده رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران پس از امضای این سند با تاکید بر همکاری‌های بین‌المللی و بهره‌گیری از تجارب جهانی گفت: استفاده از تجارب جهانی ، همکاری‌های بین‌المللی و انجام مطالعات و مشارکت در طرح‌های علمی در دستور کار سازمان قرار داد.

نتایج طرح جامع کاهش مخاطرات سوانح طبیعی شهر تهران و نیز خروجی سایر مطالعات پیش‌بینی شده در این سند می‌تواند در کنار سایر طرح‌های جامع،اسناد بالادستی و مصوبات تهیه‌شده پیشین در این حوزه‌ها موجب تسریع در اجرای برنامه رشد و توسعه کشور شود./ز

برچسب ها: تسریع ، مدیریت ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار