نمایندگان مجلس با تصویب طرح یک فوریتی مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 17 بهمن ماه) با یک فوریت طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران موافقت کردند.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

تحریم بانک مرکزی توسط دشمنان انقلاب اسلامی و غفلت و سوءتدبیر برخی مسئولان اقتصادی و سو استفاده برخی دلالان ناصالح ارزی و تبانی با برخی دست اندرکاران موجبات اختلال در بازار ارز را فراهم کرد و زمینه ساز مخدوش شدن ثبات اقتصادی و به وجود آمدن دغدغه امنیتی گردید. طراحان این طرح در ادامه تاکید کردند با بررسی قوانین موجود توسط کارشناسان حقوقی و ضابطه های قضایی به خوبی روشن است که با توجه به اتفاقات و تحولات به وجود آمده قوانین موجود برای پیشگیری از اختلال ارزی و مقابله با اخلال گران و مجازات آنها کفایت نمی کند.

لذا برای جبران خلاء قانونی مذکور طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال گران با قید یک فوریت تقدیم مجلس می شود.


همچنین در دیگر مواردی که در توجیه تصویب این طرح آمده ، ذكر شده است:

با بررسی قوانین موجود توسط کارشناسان حقوقی و ضابطان قضایی به خوبی روشن است که با توجه به اتفاقات و تحولات به وجود ماده قوانین موجود برای پیشگیری از اختلال ارزی و مجازات آنان کفایت نمی‌کند لذا برای جبران خلا قانونی مذکور طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران با قید یک فوریت تهیه شده است.

این طرح در 10 ماده تهیه و به تصویب نمایندگان رسید.

در ادامه رسیدگی به این طرح رضا طباطبایی نائینی نماینده نائین و نایب رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در مخالفت با آن گفت: بی‌نظمی ارزی کشور ناشی از عملکرد مردم نبوده و این مصوبه خرید و فروش ارز را محدود می‌کند و هیچ کجای دنیا چنین قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه راهکار نظم بخشی ارزی کشور ممنوعیت تبادلات نیست، خاطر نشان کرد: 90 درصد ارز کشور در اختیار دولت است و دولت باید تنظیم کند که توزیع ارز به چه صورتی باید باشد.

نايینی در ادامه خاطر نشان کرد: با تدبیر باید کشور را اداره کرد.

در ادامه محمد حسن آصفری نماینده اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با این طرح گفت: در شرایط فعلی که دشمن نتوانسته است از مجاری گوناگون کشور را تحت فشار قرار دهد لذا به مسائل اقتصادی روی آورده و لذا سعی دارد از این روش کشور را تحت فشار قرار دهد. بنابراین رسیدگی به بحث مسائل اقتصادی و ارزی کشور باید مد نظر باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد هستند که از اطلاعات محرمانه مربوط به بحث ارز کاملا آشنا بوده و اقدام به تعیین نرخ گذاری ارز می‌کنند.

آصفری خاطر نشان کرد: در همین چهارراه استانبول تهران یک شخص که از اطلاعات آگاه بود اقدام به تعیین قیمت ارز می‌کرد که باید با اینها برخورد شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه افزود: برخی مشکلات اقتصادی هیچ ارتباطی با تحریم‌ها نداشته بلکه سوء مدیریت باعث آن شده است.

وی افزود: این طرح به صورت یک فوریت مطرح شده تا پس از تصویب، دوستانی از وزارت اطلاعات، سپاه و سایر نهادها در کمیسیون مربوطه حضور داشته و آن را به تصویب نهایی برسانند.

در ادامه نمایندگان با 140 رای موافق، 30 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 210 رای با تصویب یک فوریت طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلال‌گران موافقت کردند.

همچنین از حمله نمایندگانی که این طرح را امضا کردند می‌توان به دهقانی نقندر، زاکانی ، ابوترابی، نجابت، توکلی ، نادران، بهدشتی، حسینی صدر، نعیم زارع،اخوان بی‌طرف، رزم، ملکشاهی ، حیدرپور ، محجوب، پیرموذن، لاهوتی ، زارعی، نجف نژاد، محمد زاده ، نکو، اسدی، احمدی، شفیعی ، امامی، امیرآبادی فراهانی ، قاضی‌پور ، اينانلو، خجسته، جهانگیرزاده، حسینی، فرهنگی، عثمانی، طاهری، پورابراهیمی داورانی ، منادی سپیدان،‌هاشمی نخل ابراهیمی و حسین زاده بحرینی اشاره کرد.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار