معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در صورت تامین اعتبار، تصفیه خانه آب شرب و خطوط ارتباطی انتقال آب به تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند که جزو پروژه های مهر ماندگار است، به زودی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بيرجند

محمد کاظم بیجاری اظهارداشت: تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند در منطقه جنوب شهر و در دامنه ارتفاعات باقران با هدف افزایش شاخص های کیفی آب استحصالی از منابع تامین طبق استانداردهای آب آشامیدنی ایران از جمله شوری، فلزات سنگین و سختی احداث شده است.

وی گفت: این طرح در فاز اول بهره برداری، دارای ظرفیت 640 لیتر بر ثانیه بوده و ظرفیت نهایی آن در پایان دوره طرح به 920 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

به گفته وی در این فاز درحدود 420 لیتر بر ثانیه از دبی ورودی به تصفیه خانه توسط واحد (PR) و 220 لیتر بر ثانیه آن در واحد (RO) تصفیه می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از روش سیستم نوین (PR) در این تصفیه خانه باعث کاهش پساب خروجی شده است، گفت: عملیات اجرایی " قرارداد طراحی تدارک ساخت، نصب و راه اندازی(EPC)"، از سال 1386 از محل طرح "آبرسانی به شهر بیرجند" آغاز شد و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود 91درصد در دست اجرا است.

بیجاری گفت: با توجه به روند اجرایی پروژه تصفیه خانه آب شهر بیرجند و نیاز مبرم به تامین آب مورد نیاز به منظور تست و راه اندازی واحدهای فرایندی، اجرای خط انتقال آب استحصالی در اولویت است که بر این اساس با توجه به مصوبه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تامین و انتقال هر چه سریع تر آب از منابع آب، شامل منابع آب شرب زیرزمینی واقع در دشت های رکات و علی آباد و تزریق آب تصفیه شده به شبکه شهری مورد تصریح قرار گرفته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: این پروژه با طول تقریبی30 کیلومتر لوله از نوع GRP، چدن نشکن و فولادی، احداث چهار دستگاه ایستگاه پمپاژ و 50 باب ابنیه فنی کار انتقال آب از منابع زیرزمینی به تصفیه خانه و آب تصفیه شده به مخازن آب شهر را انجام می دهد که هم اکنون در حال اجراست.

بیجاری با بیان اینکه مبلغ کل اعتبار مورد نیاز این بخش از پروژه 386 میلیارد ریال است، گفت: برای اجرای فاز اول تصفیه خانه و اجرای کامل خطوط ارتباطی مبلغ 476 میلیارد ریال مورد نیاز است که تاکنون از محل اعتبارات ملی و ردیف های استانی (خشکسالی و حوادث ) مبلغ 302 میلیارد ریال دریافت و جذب شده است.

وی در پایان اعتبار مصوب سال جاری این پروژه را مبلغ 88.5 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون حدود 24 میلیارد ریال تخصیص داده شده است و در صورت تامین اعتبار لازم به زودی شاهد راه اندازی آزمایشی تصفیه خانه آب شرب شهر بیرجند خواهیم بود./س

برچسب ها: تصفیه ، آب ، بیرجند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.