استان خوزستان با برخورداری از كارخانجات تولید نیشكر ، با اندكی سرمایه گذاری قادر است به قطب تولید كاغذ در خاورمیانه تبدیل شده و با قطع واردات ، كاغذ تحریر مورد نیاز كشور را تامین كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛' خوزستان كه به عنوان استانی نفتخیز تنها در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی شناخته شده دارای ظرفیت های بیشمار دیگری در صنعت كاغذ می باشد كه به خوبی به این ظرفیت توجه نشده است.

این استان با وجود هفت كارخانه تولید نیشكر و تولید حجم بالایی از باگاس به عنوان ماده اولیه تولید كاغذ ، می تواند علاوه بر تامین كاغذ تحریر مورد نیاز داخل ، ایران را به صادر كننده كاغذ تحریر نیز تبدیل كند.

استان خوزستان این ظرفیت را داراست كه با استفاده از تفاله نیشكر به عنوان نوعی پسماند حاصل از فرآیند تولید شكر ( باگاس ) و بدون نیاز به قطع درخت ، كاغذ تحریر با كیفیت تولید كند.

كارشناسان كشت و صنعت نیشكر در كشور مدعی اند درصورتیكه تنها نیمی از ارز صادر شده برای خرید كاغذ یك سال مورد نیاز كشور،درصنعت تولید كاغذ از باگاس در خوزستان هزینه شود ، ایران از وارد كننده كاغذ تحریر به صادر كننده ای برتر در جهان تبدیل خواهد شد.

یكی از كارشناسان صنعت تولید كاغذ از باگاس در استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان تولید باگاس به عنوان ماده اولیه تولید كاغذ تحریر در استان خوزستان ، بیش از نیازی است كه برای تولید كاغذ مورد نیاز كشور لازم است.

مهندس 'شاهپور عیدی وندی' افزود: برای تامین كاغذ تحریر مورد نیاز كشور سالانه به 400 هزار تن باگاس به عنوان ماده اصلی تولیدكاغذ تحریر نیاز است و این در حالی است كه سالانه چند برابر این میزان،باگاس در خوزستان تولید شده و به دلیل عدم امكان بهره برداری بخش زیادی از این ماده گرانبها و ارزشمند در تولید كاغذ تحریر ، آتش زده می شود.

وی افزود:در حالیكه سالانه یك میلیاردو 200میلیون دلار صرف خرید كاغذ از خارج می شود ،‌با نیمی از این اعتبار ارزی معادل 600 میلیون دلار می توان با راه اندازی كارخانجات تولید كاغذ ، كشور را از واردات كاغذ تحریر بی نیاز كرد.

مدیر عامل گروه صنایع كاغذ پارس گفت:با صرف این اعتبار برای احیای كارخانه گروه صنایع كاغذ پارس در هفت تپه و كارخانه تولید كاغذ كارون در شوشتر و نیز احداث تنها 2 كارخانه جدید با ظرفیت 150 هزار تن كاغذ تحریر در سال ، علاوه بر تامین نیاز داخل ، ایران به صادر كننده كاغذ تحریر در منطقه خارمیانه تبدیل می شود.

وی صنعت تولید شكر از نیشكر را موهبتی بزرگ برای استان خوزستان دانست و گفت: وجود نیشكر و تفاله با ارزش آن یعنی باگاس این ظرفیت را در استان خوزستان به وجود آورده كه با برنامه ریزی ، مدیریت اصولی و منطقی بتوان نیاز كاغذ تحریر كشور را تامین كرد.

'عیدی وندی' از كاغذ به عنوان استراتژیك ترین كالای فرهنگی نام برد و افزود: هفت شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی در استان خوزستان وجود دارد كه باگاس به عنوان پسماند این كارخانجات تولید شكر و ماده اولیه تولید كاغذ ، به دلیل فقدان برنامه ریزی و نبود ظرفیت كافی در كارخانجات تولید كاغذ،به هدر رفته و با آتش زدن باگاس ،آلودگی محیط زیست ایجاد می شود.

وی در تشریح عملكرد كارخانه كاغذ پارس نیز گفت:این كارخانه اواخر دهه 1340بنا به نیاز كشور در مجاورت كارخانه كشت و صنعت نیشكر هفت تپه و جهت تكمیل فرآیند تولید كاغذ از باگاس ( تفاله نیشكر ) تاسیس و در اوایل سال 1349 نخستین محموله كاغذ تحریر تولید این كارخانه وارد بازار كشور شد.

مدیر عامل گروه صنایع كاغذ پارس ، ظرفیتی اسمی این كارخانه 105 هزار تن كاغذ تحریر عنوان كرد و گفت:پس از گذشت چهار دهه از عمر این شركت و فرسودگی خط تولید ، ماشین آلات ، عملا ظرفیت اسمی این كارخانه به 30 هزار تن كاغذ تحریر كاهش یافته است.

وی از راه اندازی واحد OCC خط تولید كاغذ كارتن (فلوتینگ ) از ضایعات كاغذ ( آخال ) در این كارخانه از سال گذشته خبر داد و گفت: سالانه 40 هزار تن كاغذ كارتن در این شركت تولید می شود.

عیدی وندی در ادامه به زیان انباشته یكهزار و 350 میلیارد ریالی این كارخانه مربوط به 40 سال فعالیت این شركت اشاره كرد و گفت:این شركت با توجه به زیان انباشته و فرسودگی خط تولید با مشكلات متعددی دست به گریبان است كه رفع آنها توجه ویژه دولتمردان را طلب می كند.

وی اقدامات صورت گرفته در كارخانه كاغذ پارس برای برون رفت از وضعیت بحرانی به تدوین برنامه های كوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت اشاره كرد و افزود:اصلاح ساختار سازمانی ، ساختار مالی و انضباط مالی،تشكیل كارگروه تخصصی جهت كاهش بهای تمام شده تولید كاغذ و كاهش ضایعات ، تشكیل ساختار HSEQ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشكده علوم پزشكی دزفول جهت تبدیل گروه صنایع كاغذ پارس به صنعت سبز كشور را از جمله برنامه های كوتاه مدت در این كارخانه عنوان كرد.

'عیدی وندی' در ادامه از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه های كوتاه مدت برون رفت از وضعیت فعلی را به انطباق بهای تمام شده محصولات تولیدی شركت با هزینه ریالی فروش و جلوگیری از زیان 20 میلیارد ریالی ماهانه گروه صنایع كاغذ پارس بیان كرد و افزود: ماطلعه بر روی پسماند های شركت و استفاده بهینه از آن در دیگر صنایع از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست.

مدیر عامل گروه صنایع كاغذ پارس همچنین از اقدام صورت گرفته در راستای استمهال بدهی های شركت و بخشودگی جرائم با توجه به حمایت مجمع نمایندگان استان خوزستان و در خواست وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی از دولت خبر داد.

وی در تشریح برنامه های میان مدت كارخانه كاغذ پارس نیز گفت: فاز یك

طرح بهسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات كارخانه و افزایش تولید كاغذ تحریر از 30 هزار تن به 60 هزار تن در سال ارائه شده است.

عیدی وندی از پیگیری مصوبه سفر دوم دولت به استان خوزستان مبنی بر اختصاص 70میلیون دلار به این شركت خبر داد و گفت: به منظور خروج گروه صنایع كاغذ پارس از شمول ماده 141 قانون تجارت راهكار لازم ارائه شده تا این كارخانه از فهرست شركت های زیاده ده خارج و بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این شركت تمایل و رغبت پیدا كند.

وی همچنین از تنظیم برنامه تولید و فروش كارخانه كاغذ پارس بر اساس كشش بازار خبر داد و گفت: این اقدام در راستای برنامه میان مدت شركت تدوین و اجرایی شده است.

مدیرعامل گروه صنایع كاغذ پارس افزایش ظرفیت تولید این كارخانه از 30 هزار تن به 80 هزار تن كاغذ تحریر را امكانپذیر دانست و گفت: رسیدن به این میزان تولید با همت جمعی مجموعه مدیران استان خوزستان و بهره گیری از ظرفیت های داخل استان امكانپذیر است.

وی گفت: تحریم برای مجموعه كاركنان این شركت فرصت خوبی ایجاد كرده تا در زمینه تولید كاغذ به سمت خودكفایی گام بردارند.

مدیر كارخانه گروه صنایع كاغذ پارس نیز از تلاش صورت گرفته برای تداوم تولید كاغذ در این كارخانه به رغم شرایط تحریم اشاره كرد و گفت: مهندسان و كارشناسان شاغل در این كارخانه با اتكا به دانش ملی ،ماشین آلات و خط تولید كارخانه را همچنان فعال نگه داشته اند.

'محمود صفری' افزود: این كارخانه به رغم فرسودگی ماشین آلات همچنان در تولید كاغذ تحریر از باگاس در كشور بی رقیب است.

وی گفت: با تامین 150 میلیارد ریال نقدینگی امكان افزایش ظرفیت تولید كاغذ این كارخانه از 30 هزار تن در سال به 80 هزار تن وجود دارد.

گروه صنایع كاغذ پارس در آذرماه سال 1346 به منظور تهیه ، تولید ، فروش و توزیع انواع كاغذ ، محصولات ساخته شده از كاغذ ، مقوا و هرگونه مواد و محصولات فرعی دیگر تاسیس شد.

در حال حاضر 370 نیروی كار رسمی و 140 نفر در قالب پیمانكار در قسمت های مختلف این كارخانه بزرگ تولید كاغذ مشغول به كار بوده كه با افزایش ظرفیت تولید امكان جذب 200 نیروی متخصص بومی دیگر در این كارخانه فراهم می شود./س
برچسب ها: خوزستان ، خودکفا ، کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.