معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش مهندسین اساتید و دانشجویان بسیجی در تحقق جهاد علمی و ایجاد هسته‌های فکر گفت: باید ببینیم که چه کالاهایی در رشته های دانشگاهی و چه کالاهایی به عنوان واردات کشور مطرح هستند و بابت آنها ارز صرف می‌شود لذا بهمین منظور مرکز حمایت از تحقیقات کاربردی بسیج مهندسین را راه انداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمود تولایی" معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین در اولین جشنواره نانو فناوری که به همت سازمان بسیج مهندسین در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، باتبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: نسل سوم قرار است پاسدار نسل اولی باشد که با خون خود این راه را گشودند و همانطور که امروز به همت‌ها و باکری‌ها افتخار می‌کنیم فردا جوانان ما با مغز و علم و خرد خود جایگاه بزرگی را در سند اقتدار علمی ایران ایجاد می کند.

وی خطاب به مهندسین امروز و فردا تصریح کرد: باید بدانیم که در چه کشوری زندگی می‌کنیم و چه سرمایه بالقوه‌ای داریم تا بدانیم که چه شأنی با این ظرفیت‌های بالقوه می‌توانیم برای خود کسب کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم زیرا هزاره سوم عرصه رقابت فشرده علم و فناوری است.

تولایی افزود: 4 درصد از منابع معدنی و طبیعی جهان در کشورمان قرار دارد و از نظر ظرفیت گاز در رتبه دوم جهان و از نظر ظرفیت نفت در رتبه چهارم جهان در حوزه برخورداری از استعداد انسانی و جوانان خلاق در رتبه ششم جهان و در حوزه تولید دانش از منظر تولید مقاله در رتبه شانزدهم جهان هستیم اما در حوزه بهره‌مندی از این همه منابع خدادادی در رتبه بالاتر از 40 جهان هستیم.

معاون علمی و پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در عرصه سیاسی در طی سه دهه اخیر به استقلال دست یافتیم گفت: شاه برای انتخاب نخست وزیر خود ابتدا از طریق لابی با سفیر انگلیس و آمریکا و بعد از طریق تصمیم حاکمان این کشورها اقدام می کرد و در خاطرات فردوست، امینی و علم آمده است که 46 هزار مستشار غربی در همه عرصه‌های نظامی و صنعتی ایران کار می‌کردند و حتی به مهندس ما در حد یک تکنسین هم اجازه تلاش نمی‌دادند اما امروز هیچ معاهده‌ای در سطح خاورمیانه و هیچ کنوانسیون بین‌المللی در منطقه بدون جلب رضایت ایران اتفاق نمی‌افتد.

تولایی افزود: در یکی از کنفرانس‌ها نماینده آلمان بعنوان نماینده اتحادیه اروپا سندی را به نماینده ایران نشان داد و گفت: هر اصلاحی که می‌خواهید انجام دهید زیرا ما نمی‌خواهیم ایران با آن مخالفت کند که علت آن مخالفت ایران اين بود که 14 کشور درحال توسعه از جمله هند و چین به آن رأی منفی داده بودند.

وی تصریح کرد: این نشان‌دهنده این است که از یک کشور مستعمره به جای رسیدیم که در مجامع جهانی به خواست مستکبران نه می‌گوییم و کالاهای دفاعی ما نیز جزو ده کشور برتر جهان است. اما چرا باید درسایر حوزه ها مانند عرصه اقتصادی و صنعت زمین گیر باشیم و توانایی رقابت نداشته باشیم؟ چرا صنعت نساجی ما باید با واردات منکوب شود؟ و چرا نتوانستیم به موازات پیشرفت‌های سیاسی و نظامی در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی پیشرفت کنیم؟

تولایی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور دارای آبراه مستقیم از جنوب به شمال است گفت: ایران به عنوان کمربند طلایی آسیایی جنوب غربی محسوب می‌شود و قسمت اعظم انرژی جهان در این منطقه است. منطقه غرب آسیا نیز با 25 کشور و 530 میلیون جمعیت 75 درصد از ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد اما 46 درصد از فقرای جهان مسلمانان هستند که عمدتا در این منطقه حضور دارند و همچنین هیچ کدام از کشورهای غرب آسیا دارای حق وتو و یا سیستم پولی همگرا و یا عضو دائم شورای امنیت نیستند.

تولایی با بیان اینکه اگر یک روز ایران و عراق بدون دخالت غرب با یکدیگر متحد شوند سرنوشت جهان را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: بنابراین غربی‌ها همواره به دنبال ایجاد چالش و اختلاف بین کشورهای منطقه هستند تا تسلیحات خود را فروخته و این حس برتری را حاکم کنند که مانند گذشته هر کسی تانک بیشتری بخرد جلو افتاده لذا کشورها را برای خرید سلاح‌های آمریکا و غرب تحریک کرده و منطقه را به انبار باروت تبدیل کردند.

معاون علمی و پژوهشی و فناوری بسیج مستضعفین افزود: مقام معظم رهبری با اعلام هدف جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کسب رتبه اول منطقه در عرصه علم و فناوری که درسند چشم انداز بیست ساله تبیین فرمودند باعث شدند که رقابت کشورهای منطقه از حالت تسلیحاتی به رقابت در عرصه علم و فناوری تغییر کند.

وی اظهار داشت: وقتی که به جوانان نخبه ما در کشورمان توجه نشود کشورهای اروپایی و غربی نیروی جوان علمی ایران را نیز مانند بسیاری از کشورهای اسلامی همچون پاکستان ترکیه و مصر در اختیار خود گرفته و با اتکا به جوانان کشورهای درحال توسعه به جلو می‌رود.

تولایی با اشاره به اینکه جهاد دیروز ما بیرون راندن و سقوط رژیم دیکتاتوری بود گفت: با اتکا به خدا و رهبری امام خمینی (ره) در شرایط جنگ تحمیلی که امکانات نظامی و پشتیبانی ما با دشمنان قابل مقایسه نبود به پیروزی رسیدیم که با عنایت و کمک پروردگار در آن صحنه سخت به دست آمد و رسالت امروز نیز جهاد علمی و جهاد اقتصادی برای پیشرفت عدالت مقابله با فقر، بیکاری، تورم، و عقب ماندگی است که البته آسان تر از بیرون کردن شاه و صدام نیست.

معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین افزود: باید برای مقابله با سختی‌های ناشی از تحریم جدا از سوء مدیریت‌ها آماده باشیم، متأسفانه در ده سال اخیر 60 میلیارد تومان پول ما بابت واردات کالاها سلب شده که عامل تضمین کننده اشتغال و پیشرفت اقتصادی کشورهایی مانند چین، مالزی، سنگاپور، و .... است درحالی که بیش از 60 درصد واردات ما در حد صنعت و فناوری خود قابل تولید است بنابراین چرا این بازارها را به کشورهای دیگر سپرده‌ایم تا جوانان خودمان فرصتی برای نشان دادن خلاقیت خود پیدا نکنند؟

معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: نقش بسیج مهندسین، اساتید و دانشجویان بسیجی ما تحقق جهاد علمی و ایجاد هسته‌های فکر است تا ببینند چه کالاهایی در رشته‌های آنها وارد کشور شده و بابت آن ارز مصرف می‌شود لذا در مرکز حمایت از تحقیقات کاربردی، مهندس هر صنعت با استاد و دانشجوی تحصیلات تکمیلی آن رشته مسائل و دغدغه‌های مربوطه را جمع‌بندی و بحث می‌کنند و موضوعات متنوع پایان نامه‌ها را تعیین می‌کنند.

وی افزود: نقش بسیج در این زمینه بسیار مهم است زیرا بسیج در کارخانه، وزارتخانه، دانشگاه، مدرسه، شهر، روستا و درمیان اصناف و بازرگانان حضور دارد لذا امروز باید عزم و همت خود را جزم کنیم تا مراکز تحقیقاتی را درباره ده‌ها موضوعی که بسیج اقشار، بسیج اساتید، بسیج مهندسین و دانشجویان پویای بسیجی می‌توانند آن موضوعات را بررسی کنند پیگیری شود و سازمان بسیج مهندسین نیز بعنوان ناظر و حامی آنها مسائل را پیگیری می کنند.

تولایی تصریح کرد: انشا‌الله با این تلاش‌ها مهندسین ما تضمین‌کننده اقتدار علمی ایران هستند تا به کوری چشم دشمنان نظام جمهوری اسلامی پیشرفت کشورمان هرچه بیشتر مهيا شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تحقیقات ، کاربردی ، تولایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار