پايگاه تحليلي "ورلد سوسياليست" در مقاله جديد خود به تاكيد آمريكا و كشورهاي اروپائي بر سياست هاي استكباري خود در قبال كشورهاي غير غربي پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري ورلد سوسياليست، نشست امنيتي اخير مونيخ در حالي برگزار شد كه خاورميانه و شمال آفريقا تجربه تلخ استعمارگري كشورهاي غربي را پشت سر دارند. استعماري گري بي شرمانه كه سلطه امپرياليستي كشورهاي غربي در نيمه اول قرن بيستم را نشان داد. همزمان با برگزاري اين نشست، اولاند رئيس جمهور فرانسه از مستعمره پيشين فرانسه يعني كشور مالي بازديد نمود و بر ادامه تجاوز عليه آن كشور تاكيد كرد. از سوي ديگر كامرون نخست وزير انگليس نيز در حال مذاكراتي با رهبران مورد حمايت آمريكا در ليبي است. 

نشست امنيتي مونيخ به مدت سه روز و با شركت رهبران سياسي، نظامي و دفاعي قدرت هاي اصلي جهان برگزار شد و در آن پيرامون مسائل ژئواستراتژيك و عمليات نظامي آينده بحث و تبادل نظر انجام شد. در اين نشست آمريكا به ساير قدرت هاي غربي بر لزوم گسترش مداخلات نظامي خود در خاورميانه، آسياي مركزي و قاره آفريقا تاكيد كردند، اقداماتي كه به كنترل منابع زيرزميني و معدني آن كشورها توسط قدرتهاي غربي مي انجامد. 

اظهارات "جو بايدن" معاون رئيس جمهور آمريكا در حاشيه اين نشست امنيتي نيز پيامي جنگ طلبانه عليه كشورهاي سوريه، ايران، يمن، سومالي ، مالي و شمال آفريقا را در برداشت. در حدود 400 نفر در اين نشست شركت كرده بودند كه از نزديك به 90 كشور جهان دعوت شده بودند و در شهر مونيخ آلمان گرد هم آمدند. در ميان اين شركت كنندگان "علي اكبر صالحي" وزير امور خارجه ايران نيز حضور داشت. 

بايدن در اين نشست و سخنراني خود اظهار داشت كه آمريكا مي خواهد قدرتي جهاني باشد. 

وي در سخنراني روز شنبه اش گفت "آمريكا قدرت اصلي در اقيانوس آرام است و بزرگترين متحد نظامي ما يعني ناتو به ما كمك مي كند كه در اقيانوس اطلس نيز حضور داشته باشيم. استراتژي دفاعي ما مشخص است. بنابراين ما هم در اقيانوس اطلس و هم در اقيانوس آرام شركت داريم." 
بايدن در اين نشست به توجيه دوباره تجاوزات نظامي قدرتهاي غربي پرداخت و اظهار داشت "افراط گرايي در شمال آفريقا و خاورميانه در حال گسترش است. دولتهاي جديد توان مقابله با اين مسئله را ندارند." وي در ادامه مدعي شد كه بايستي براي مقابله با اين مسئله راهكارهاي لازم را ارائه كنيم كه در اين ميان حمله فرانسه عليه مالي نيز بخشي از اين استراتژي است. وي اظهار داشت "ما فرانسه را تحسين مي كنيم و در كنار آن كشور و ساير شركايمان در مالي خواهيم ايستاد." 

بايدن همچنين در مورد جنگ آمريكا عليه افغانستان، عراق و ليبي نيز سخن گفت و از آن بعنوان يك موفقيت ياد كرد. وي بار ديگر به ادعاهاي تكراري آمريكا پرداخت و اظهار داشت كه "آمريكا در جنگ با القاعده به سر مي برد." 

در مورد ايران نيز بايدن تهديد كرد كه در صورتي كه ايران تسليم خواسته هاي آن كشور و دولتهاي اروپائي نشود هدف حمله نظامي قرار خواهد گرفت و ايران را تهديد كرد. وي در موضعي دوگانه از سويي مدعي شد كه خواهان مذاكره با ايران است و از سوي ديگر مدعي شد كه خواهان بازداشتن ايران از ادامه برنامه صلح آميز هسته اي خود مي باشد. در مورد سوريه نيز بايدن تكرار كرد كه آمريكا خواهان سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه است. 

در اين نشست همچنين ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي نيز به تكرار ادعاهاي خود در مورد تلاش ايران در جهت دستيابي به سلاح هسته اي پرداخت و مدعي شد كه اين مسئله براي رژيم صهيونيستي غير قابل تحمل است. 

از سوي ديگر "سرگئي لاروروف" وزير امور خارجه روسيه نيز در مورد ايران صحبت كرد و اظهار داشت "كه بايستي براي آغاز مذاكره و ادامه آن با ايران به آن كشور "مشوق" هايي كارآمد ارائه كنيم. ايران بايستي قانع شود كه حكومت هاي غربي خواهان سرنگوني آن نيستند."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار