پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در گزارشي به قلم کریس کول، به حضور هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای آفریقایی پرداخته واشاره می کند که آمریکایها به دنبال ایجاد پایگاههای نظامی بیشتر و گسترش نفوذ خود در کشورهای آفریقایی هستند

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: این هفته نیویورک تایمز در شماره جدید خود نوشت: آمریکا درپی برنامه ریزی برای ایجاد یک پایگاه جدید نظامی برای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین خود در شمال آفریقاست. هر چند که ظاهرأ عنوان شده که ازاین پایگاه صرفا برای پرواز این هواپیماها برای اهداف نظارتی استفاده خواهد شد، اما به نظر خیلی از تحلیلگران در آینده از این پایگاه برای حملات هوایی استفاده خواهد شد. 

یک روز پس از انتشار خبر مربوط به این پایگاه در روزنامه نیویورک تایمز، خبرگزاری رویترز نیز از استقرار این پایگاه در کشور نیجر خبر داد.  به گزارش رویترز،یک مقام ارشد دولتی که رویترز وی را بیسا ویلیامز سفیر آمریکا در کشور نیجر معرفی کرده است، خواستار برگزاری جلسه ای با رئیس جمهور نیجر شد که این درخواست با موافقت سریع وی مواجه شد.

بدون تردید مالی  یکی از کشورهای هم مرز نیجر، از اهداف اصلی پهپادهای آمریکا خواهند بود. در ماه اکتبر،استقرار هواپیماهای بدون سرنشین فرانسه در مالی گزارش شدند و گمان می رود که پهپادهای انگلیسی نیز برای حمایت از نیروهای فرانسوی در مالی مستقر شوند. هر چند که فیلیپ هالند وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده که از تصمیم خود مبنی بر فرستادن هواپیماهای بدون سرنشین به مالی منصرف شده اند چرا که آنها به این هواپیماها در افغانستان نیاز دارند. 

هر چند که غربیها اصولا از هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر در جنوب آسیا استفاده می کنند ، ولی این هواپیماها سالهاست که در آسمان قاره آفریقا نیز پرواز می کنند.

 دیوید اکس در مقاله خود ( راجع به جنگ پنهانی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آفریقا ) می نویسد، اولین حمله هوایی که در آن از این نوع هواپیما  استفاده شد در 7 ژانویه 2007 بود. در این حمله یک شکاری بدون سرنشین آمریکا در جنوب سومالی- در شهر راسکامبونی- محموله ای را  مورد هدف قرار داد.از آن به بعد ، شکاری های بدون سرنشین آمریکا کم و بیش در خاک آفریقا عملیاتهایی را انجام داده اند. 


 جورج بوش در سال 2008 اظهار داشت،"اینکه خیلی ها فکر می کنند که آمریکا به دنبال پر کردن آفریقا از سلاحهای متنوع نظامی می باشد تفکر اشتباهی بوده و بنده همین جا این مطلب را رد می کنم .جورج بوش برای فریب افکار عمومی اذعان کرد که بسیاری از این پایگاهها صرفا برای هواپیماهای بدون سرنشین هستند نه هدف دیگر.

 مهمترین پایگاه نظامی هواپیماهای بدون سرنشین در کشور جیبوتی مستقر شده است، پایگاههای دیگر نیز در اتیوپی و جزیره سیشل واقع شدند.  

کریگ وایت، دیپلمات آمریکایی، در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با پایگاه سیشل گفت: " دولت سیشل از ما دعوت کرده که  برای مبارزه با دزدان دریایی در آن منطقه حضور داشته باشیم. در واقع، ماموریت ما در اینجا مبارزه با دزدان دریایی است ، هرچند که این گونه  هواپیماها دارای قابلیت های فراوانی در ماموریتهای مختلف هستند.  

علاوه براین پایگاهها نظامی، منابع آگاه خبر دادند که پایگاه موجود در جمهوری کنگو گسترش یافته و میزبان دهها هواپیمای بدون سرنشین آمریکا خواهد بود ، اخیرا پایگاههای جدید دیگری نیز در کشورهای بورکینافاسو ، موریتانی، اوگاندا ایجاد شدند. همچنین طرح جدیدی برای ایجاد یک پایگاه جدید در سودان جنوبی برای نظارت و جاسوسی ارایه شده است.

سومالی همچنان به عنوان یکی از کشورهای اصلی برای عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکاست ، اگر چه بسیاری از عملیاتهای نظامی آمریکا در سومالی به صورت پنهانی صورت می گیرد، ولی گاهی اوقات، مقامات آمریکایی برای پیشبرد اهداف خود، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را تایید می کنند. طبق گزارش ارائه شده از سوی دفتر روزنامه نگاری کریس وودز، از سال 2007 در حدود 23 حمله هوایی در سومالی اتفاق افتاده است، دراکثر این حملات هواپیماهای آمریکایی درگیر بودند.

 جولای 2012 ، مقامات سازمان ملل گزارشی را منتشر کردند که اعتراض خود را نسبت به حضور هواپیماهای بدون سرنشین در سومالی و ایجاد خطرات هوایی مانند ترافیک هوایی و شکستن حریم هوایی این کشور نشان دادند. طبق این گزارش حضور این هواپیماها باعث این خطرات گوناگونی از جمله- سقوط یکی از این هواپیماها بر روی اردوگاه پناهندگان-پرواز یکی از این هواپیماها در نزدیکی تخلیه سوخت- و شاخ به شاخ شدن قریب الوقوع یکی از این شکاریها با یک هواپیمای مسافربری درموگادیشو شد.   

سال گذشته، یک شهروندان بریتانیایی در حملات هوایی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سومالی کشته شد. بلال البرجاوی در حال مسافرت با ماشین شخصی خود در اطراف موگادیشو بود که هدف موشکهای این هواپیما قرار گرفت این حمله  باعث کشته شدن وی و مسافران دیگر شد. طبق گزارش روزنامه گاردین، بلال دارای یک فرزند نوزاد بود اما از آنجایی که دولت انگلیس وی را در سال 2011 از شهروندی انگلیسی محروم کرده بود ، بنابراین جان وی به عنوان یک شهروند، برای آنها هیچ اهمیتی نداشت. 
 
در ژوئن 2012 ، یک حمله هوایی پنهانی بر کامیون های باربری درشمال مالی گزارش شد. این گزارش تسریح کرد که هفت نفر در این حمله کشته شدند ، گفته می شود که این افراد تروریستهای وابسته به القاعده بودند. هر چند که مقامات اطلاعاتی آمریکا حضور خود در این حملات را نه تایید و نه انکار کردند. 

در لیبی نیز، گزارشات رسمی متعددی مبنی برادامه پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بعد از پایان درگیریها دراکتبر 2012، در آسمان این کشور گزارش شده است. مقامات آمریکایی در ابتدا این خبر را تکذیب کردند اما در نهایت اذعان کردند که این هواپیماها برای "اهداف نظارتی" درآن مناطق حضور دارند. مناقشات و بحثهای فراوانی مبنی بر حضور هواپیمای آمریکایی در هنگام  حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی وجود دارد. 

همانند حضور و بمباران  هواپیماهای آمریکایی در جنوب آسیا، بسیاری از آنچه که امروز در آفریقا اتفاق می افتد به صورت کاملا پنهانی می باشد. با توجه به استقرار این پایگاه جدید در کشور نیجر، بدون تردید، از این به بعد هواپیماهای بدون سرنشین به پرواز در آسمان کشورهای آفریقایی به مدت نامعلومی ادامه خواهند داد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار