نمایش کاسه گردون از گروه هنری سپید و سیاه ملایر در هفته فرهنگی ایران در کشور بوسنی اجرا شد و در این هفته اجرای خود در کشور اسلوونی را آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ نویسنده و کارگردان این نمایش گفت: این نمایش به عنوان اثر منتخب کشور در بخش میدانی از 24 دی تا یک بهمن امسال در دانشکده هنرهای تجسمی شهر سارایوو بوسنی اجرا شد و استقبال خوبی از سوی ایرانیان مقیم، مردم و دانشجویان بوسنی  صورت گرفت.
مهدی حبیبی گفت : نمایش کاسه گردون به یکی از آیین های فراموش شده ملایر به نام کاسه گردون می پردازد که در آخرین روزهای پاییز مردان روستاهای مجاور دور هم جمع می شوند و با رفتن به روستاهای اطراف نوید آمدن زمستان و شب یلدا را می دهند.
وی گفت: آنها کاسه های خود را به در منازل برده و خانواده ها نیز از آجیل و تنقلات شب یلدا در کاسه ها می گذارند و این افراد برای تشکر در میدان مرکزی آبادی رقص آیینی خود یا همان چوپی را اجرا می کنند.
مدیر گروه هنری سپید و سیاه درباره عوامل اجرایی این نمایش گفت: این نمایش به نویسندگی نرگس خاک کار و کارگردانی مهدی حبیبی به روی صحنه رفت و در آن پنج عروسک گردان و سه نوازنده سازهای سنتی سُرنا، دُهُل و دایره زنگی به ایفای نقش می پردازند.
وی افزود: نمایش کاسه گردون پیش از حضور در کشور بوسنی، به نمایندگی از ایران به مدت یک هفته در فستیوال فرهنگی و هنری دوبی در کشور امارات اجرا شده بود.
حبیبی درباره هفته فرهنگی ایران در کشور بوسنی، گفت:هفته فرهنگی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و نمایندگان هنرهای قلم زنی، نگارگری، خط و نقاشی کشور در آن حضور داشتند.
وی افزود: گروه سپید و سیاه علاوه بر اجرای نمایش کاسه گردون، وردشاپی در مورد طرحهای نمایشی در هفته فرهنگی ایران اجرا کرد.
کارگردان نمایش کاسه گردون با اشاره به سفر عوامل این نمایش به کشور اسلونی، گفت : به همراه مهدی حسینی، محمد محسنی، کاووس معروف و امیر خاکسار به عنوان چهار تن از اعضای این نمایش در روزهای 16 تا 22 بهمن در کشور اسلوونی هشت اجرا می کنیم.
وی با بیان اینکه گروه سپید و سیاه ملایر تنها گروه استان همدان است که برای اجرا به چهار کشور خارجی سفر می کند،گفت: پیش از کشورهای بوسنی و اسلوونی در کشورهای امارات و عراق نیز این نمایش را اجرا کردیم./س
برچسب ها: نمایش ، اجرا ، ملایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.