در حالی که خیران انجمن حمایت از بیماران سرطانی در مشهد 50 درصد از هزینه خرید دستگاه شتاب دهنده را پرداخت کرده اند بعد از گذشت نه ماه هنوز چشم به راه پاسخ و حمایت وزارت بهداشت برای خرید این دستگاه هستند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، انجمن حمایت از بیماران سرطانی رضا(ع) در مشهد انجمنی است مردمی که برای درمان بیماران سرطانی در شرق کشور پیشگام بوده و امروز برای تجهیز دستگاه "شتاب دهنده شماره چهار" پس از 9 ماه انتظار هنوز پاسخی از
بهداشت برای تامین ارز دریافت نکرده است.

دستگاه شتاب دهنده خطی برای درمان تومورهای بدخیم و سرطان ها کاربرد دارد و ذرات پر شتاب فوتون و الکترون را برای نابودی سلول های سرطانی در ضخامت های مختلف تولید می کند.



خیران بازوان کمک رسان سلامت

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مکان نصب دستگاه شتاب دهنده شش ماه است که آماده شده و خیران که بازوان کمک رسان به متولیان سلامت کشور محسوب می شوند به دنبال پاسخ این سئوال به مرکز مراجعه می کنند که دستگاه چه شد؟ پول خیران کجا هزینه شد؟

اصغر افراسیابی تاکید می کند: این تاخیر نه تنها به نفع سلامت این بیمارانی در دقیقه نود زندگی نیست بلکه زیانی مضاعف برای این مرکز از لحاظ افزایش قیمت ها به حساب می آید.

افراسیابی می گوید: انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد آسایشگاهی برای رفاه بیماران سرطانی غیربومی تاسیس و حدود ۲۵سال به صورت رایگان به بیماران نیازمند خدمت کرد اما به دلیل گسترش سرطان و افزایش هزینه های درمان و با توجه به پیشرفت تجهیزات پزشکی به ایجاد این مرکز مصمم شد.

وی در توضیح بیشتر ادامه می دهد: انجمن حمایت از بیماران سرطانی از سال 1361 با تاسیس آسایشگاه بیماران سرطانی در خیابان چمران کار خود را شروع کرد و از آنجا بیماران را به بیمارستان امام رضا هدایت می کرد.

وی بیان می کند: تصمیم گرفتیم برای کمک بیشتر به این بیماران در بحث درمان وارد شویم و از سال 80 احداث بیمارستان آغاز و سال 86 به بهره برداری رسید.



مرکزی مجهز به تکنولوژی روز دنیا

وی بیان می کند: در حوزه درمان بیماران سرطانی نگرش "انجمن حمایت از بیماران سرطانی" به این است که از بهترین تکنولوژیهای روز دنیا در درمان استفاده کند.

وی تاکید می کند: بخش های تشخیصی این مرکز مجهز به سی تی اسکن اسپیرال مولتی اسلایس، ماموگرافی دیجیتال، فلورسکوپی دیجیتال، رادیولوژی، سونوگرافی کالرداپلر، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آزمایشگاهو کلینیک های تخصصی رادیو تراپی انکولوژی است.

افراسیابی در معرفی بیشتر این مرکز که در شرق کشور حرف اول را می زند می گوید: پرتو درمانی، شیمی درمانی، داروخانه، کلینیک مشاوره روانشناسی و پزشکی عمومی از بخش های درمانی این مرکز است.

وی می افزاید: از سراسر ایران به امید درمان به اینجا می آیند از جمله عده ای از هموطنان از شهرهای گنبد، اسفراین، کلاله، قائن و گرگان درمحل اسکان بیماران شهرستانی مستقر می شوند.

50 تخت آسایشگاه میزبان شهرستانی ها

افراسیابی توضیح می دهد: تمام تعرفه های این مرکز را خیرین موظف کرده اند که دولتی باشد تا رفاه حال بیماران رعایت شود و 50 تخت هم در آسایشگاه برای بیماران شهرستانی به مدت دو ماه اسکان ایجاد می کند.

خیر انجمن حمایت از بیماران سرطانی ادامه می دهد: خوراک، پوشاک و اسکان در این آسایشگاه رایگان است و بیماران تنها دغدغه ای که دارند درمان است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیان می کند: تمام تعرفه های درمان برابر با تعرفه های دولتی و مانند بیمارستانهای قائم و امام رضا (ع) است .

یک قران از دولت نگرفته ایم

افراسیابی می افزاید: این مجموعه یک قران از سیستم دولتی تا به حال نگرفته است و مردم در کمک رسانی به این مرکز همیشه جلوتر از ما هستند.

وی می گوید: دستگاه شتاب دهنده چهار که دستگاه پرتو درمانی پیشرفته ای است قیمتی معادل 3 میلیون و 300هزار یو رو دارد و تا کنون نیمی از هزینه خرید آن را خیرین پرداخته اند.

هنر نگهداری تجهیزات

افراسیابی تاکید می کند: 15 میلیارد تومان قیمت سه دستگاه موجود در این مرکز است که هنر ما نگهداری از این دستگاهها بدون خواب و از کار افتادگی دستگاه بیشتر از 48 ساعت است.

وی در توضیح درباره نگهداری این دستگاهها می گوید: این اهمیت دارد که از دستگاه بیشترین استفاده می شود اما هزینه نگهداری قطعات این دستگاهها هم کاری است که شاید سیستم دولتی از عهده اش بر نیاید ولی ما با تدابیری این کار می کنیم.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی یادآور می شود: این مرکز بزرگترین مرکز پرتو درمانی در کشور است و خیران این مرکز علاقمند به توسعه بیشتر هستند اما تنها توقع این خیران این است که امور اداری تسهیل شود.



سه هزار خیر پشتوانه انجمن

وی می گوید: اعضای خیر این مرکز سه هزار نفر هستند که از ماهی هزار تومان تا رقم های بیشتر به این مرکز کمک می کنند و پشتوانه بیماران سرطانی هستند.

افراسیابی توضیح می دهد: در روز در این مرکز 350 نفر پذیرش داریم که در کلینیک و آزمایشگاه تحت درمان تشخیصی قرار می گیرند.

خیر انجمن حمایت از بیماران سرطانی بیان می کند: 180 نفر روزانه در حوزه پرتو درمانی پذیرش می شوند و درمانشان سی روز طول می کشد.

غربالگری در مرکز تخصصی انکولوژی رضا

مدیر مرکز تخصصی رادیو تراپی انکولوژی رضا(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: باید تغییر الگو را از درمان سرطان به پیشگیری ببریم.

فاطمه ور شویی با توجه به اهمیت غربالگری در سرطان می گوید: دو سال است که برنامه غربالگری را در سرطانهای پستان، دهانه رحم و پروستات در این مرکز انجام می دهیم.

وی در تعریفی از غربالگری می افزاید: انجام آزمایش تشخیصی درافرادی که در معرض خطر بروز بیماری هستند بدون اینکه علامت یا شکایتی از این بیماری داشته باشند.

مدیر مرکز تخصصی رادیو تراپی انکولوژی رضا (ع) می افزاید: هدف از غربالگری در پزشکی تشخیص بیماری در مراحلی است که هنوز تظاهرات بالینی نمود پیدا نکرده‌اند و احتمالا بیماری قابل درمان‌تر است.

کاهش مرگ ومیر با غربالگری

ورشویی در خصوص غربالگری سرطان پستان می گوید: با غربالگری موثر می‌توان مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش داد؛ این غربالگری عمدتا شامل تصویربرداری، معاینه بالینی و معاینه توسط خود فرد یا آگاهی فرد است.

وی توصیه می کند: باید به خانم‌های 20 سال به بالا در مورد آگاهی از وضعیت پستان آموزش داده شود و ماموگرافی باید سالانه در خانم‌های 40 سال به بالا انجام شود.

غربالگری سرویکس هر سه سال

ورشویی در مورد غربالگری سرطان دهانه رحم می گوید: غربالگری سرطان سرویکس با سیتولوژی سرویکس، بروز و مرگ و میر سرطان سرویکس را کاهش می‌دهد و بهتر است ظرف 3 سال از شروع فعالیت جنسی یا از 21 سالگی شروع شود.

ورشویی می افزاید: غربالگری سرطان سرویکس هر 3 سال توصیه می‌شود ولی در زنان بالای 65 سالی که اخیرا تحت غربالگری کافی بوده‌ و در معرض خطر برای سرطان سرویکس نیستند، توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به هزینه بالای غربالگری روده بزرگ می گوید: غربالگری سرطان روده بزرگ برای همه افراد 50 ساله و بالاتر مخصوصاً افرادی که عوامل خطر را دارند توصیه می‌شود.

متخصص انکولو ژی می افزاید: به مردان بدون علامتی که امید به زندگی در آنها دست کم 10 سال است می‌توان این اجازه را داد تا درباره غربالگری سرطان پروستات آگاهانه تصمیم بگیرند.

وی تاکید می کند: غربالگر از طریق آزمایش خونی PSA، به تنهایی یا در ترکیب با معاینه انگشتی رکتوم، می‌تواند سرطان را در مراحلی زودتر از مواردی که غربالگری انجام نشده است، تشخیص دهد.

شیوع سرطان معده و پستان در خراسان رضوی

مدیر مرکز تخصصی رادیو تراپی انکولوژی رضا (ع) هشداری بیان می کند: سرطان دستگاه گوارش و پستان در خراسان رضوی به صورت اپیدمی در آمده و بسیار شایع است .

وی ادامه می دهد: سن شیوع سرطان هم به نظر می رسد که پایین آمده در حالی که با یک غربالگری ساده و به موقع می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری و آن را درمان کرد.

انجمن در انتظار حمایت وزارت بهداشت

به نظر می رسد با توجه به شیوع روز افزون بیماری سرطان خصوصا معده و پستان در خراسان رضوی ضرورت همکاری سازمانها و رسانه ها در بهره گیری از غربالگری و پیشگیری از سرطان وجود دارد.



این بیماری که سومین عامل مرگ و میر محسوب می شود هزینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به خانواده ها و سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می کند .

مرکز تخصصی رادیو تراپی انکولوژی رضا (ع) که با حمایت سه هزار خیر نیک اندیش اداره می شود آمادگی پذیرش زنان و مردان برای غربالگری و پیشگیری از ابتلا از این بیماری را دارد وبا حمایت های وزارت بهداشت در صدور مجوزهای لازم هر روز بر خدمات درمانی خود خواهد افزود./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.