"پاتريك جي. مك دانل" در مقاله تحليلي اي تحت عنوان "حمايت روسيه و ايران از ايده مذاكرات در سوريه" با اذعان به نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در ارائه راهكار به منظور حل بحران سوريه ديدار كوتاه وزير امور خارجه كشورمان با رهبر معارضين سوري را مثبت و اميدوار كننده ارزيابي كرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نويسنده در ابتداي مقاله به حمايت جمهوري اسلامي ايران از محور مقاومت و از جمله دولت سوريه اشاره مي كند و مي گويد "هم اينك دو متحد استراتيك دولت سوريه يعني دولتهاي جمهوري اسلامي ايران و روسيه با برقراري مذاكرات ميان دولت و معارضين استقبال كرده اند امري كه مي تواند يك نقطه عطف قلمداد شود. مي توان گفت كه نقطه روشني براي حل بن بست سوريه ايجاد شده است و اين موضع ايران و روسيه است كه چنين شرايطي را فراهم ساخته است." 

مك دانل در ادامه مقاله خود مي افزايد "مقامات دو کشور ايران و روسيه در جريان برگزاري نشست امنيت جهاني در مونيخ روز گذشته بر لزوم گفتگو ميان طرفين متخاصم در سوريه تاكيد كردند. علي اكبر صالحي و سرگئي لاوروف وزراي امور خارجه ايران و روسيه هر دو بر لزوم آغاز روند ديپلماتيك ميان دولت سوريه و معارضين استقبال كرده است. 

لاوروف در مصاحبه اخير خود با شبكه خبري "اينترفاكس" اظهار داشته بود كه آغاز گفتگو ميان طرفين در سوريه گام بسيار مهمي است و مي تواند به ترك تخاصم ميان طرفين بيانجامد و سبب شود تا معارضين به اقدام عليه دولت دست نزنند." 

نويسنده با اذعان به نقش برجسته جمهوري اسلامي ايران در تلاش به منظور حل بحران سوريه اظهار مي دارد "جمهوري اسلامي ايران و روسيه تنها قدرت هاي منطقه اي هستند كه قادرند بر حل بحران سوريه تاثيرگذار باشند." 

وي در ادامه به اظهار نظر وزير امور خارجه روسيه اشاره مي كند كه گفته بود "پيشنهاد مطرح شده مذاكره از سوي معاذ الخطيب نشان مي دهد كه "واقع گرايي" بر ديدگاه وي حاكم شده است. با اين حال وي افزوده است تضميني براي موفقيت آميز بودن اين مذاكرات وجود ندارد زيرا معارضين سوري تيمي را براي انجام مذاكره تعيين نكرده اند." 

نويسنده در ادامه به اظهارنظر مثبت وزير امور خارجه كشورمان در مورد نظر معاذالخطيب اشاره مي كند و مي گويد "صالحي پيشنهاد الخطيب را گامي مثبت و رو به جلو ارزيابي كرده است و اظهار داشته كه ملاقات بسيار خوبي را با رهبر معارضين سوري انجام داده است." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار