جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا در گفتگوي اختصاصي با روزنامه فرانسوي لوفيگارو مدعي شد فرصت ديپلماتيک براي حل پرونده هسته‌اي ايران در حال از دست رفتن است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لوفيگارو، قرار است بايدن روز دوشنبه در پاريس با فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه ديدار کند. وي پيش از آن درباره اولويت‌هاي برنامه اصلاحات باراک اوباما و نيز درباره ايران توضيحاتي داد.

خبرنگار لوفيگارو پرسيد: دولت باراک اوباما گفته است همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مانع ادامه فعاليت هسته‌اي ايران شود. تا‌کنون چه تلاشي صورت نگرفته؟ 

جو بايدن مدعي شد "ما تلاشهاي واقعي کرده‌ايم و همچنان به اين تلاش‌ها ادامه خواهيم داد تا مناقشه هسته‌اي ايران به صورت ديپلماتيک، رفع شود. اما پنجره ديپلماتيک در حال بسته شدن  است. ايران بايد به طور جدي مذاکره با گروه پنج به علاوه يک را از سرگيرد. تا به امروز  هيچ توافقي بر سر مذاکرات بعدي به دست نيامده و تماسها همچنان ادامه دارد. "

وي در ادامه بار ديگر تهديد به تحريم کرد و گفت: آنها اگر به نتيجه نرسند، همچنان تحت فشارهاي فزاينده قرار خواهند گرفت.

خبرنگار لوفيگارو از بايدن پرسيد اهداف سفر وي به اروپا و فرانسه چيست؟
بايدن در پاسخ گفت: اروپا و آمريکا هيچ يک نمي‌توانند بدون همکاري با يکديگر با چالش‌هاي عصر معاصر مقابله کنند. آمريکا منافع و اهداف مشترکي با اروپا دارد. اگر در کنار هم عمل کنيم بهتر به چالش‌هاي جهان پاسخ مي‌دهيم. از افغانستان تا ليبي، از ايران تا مالي، از اقتصاد جهاني شده تا تغييرات آب وهوايي، آمريکا به همراه فرانسه به رسيدگي به چالش‌هاي دوران کنوني مي‌پردازد. 

لوفيگارو پرسيد: در حالي که فرانسه در مالي در حال جنگ بود، آمريکا با ترديدهاي زياد تصميم به کمک به فرانسه گرفت. آيا علت اين است که پس از يک دهه جنگ، آمريکا ترجيح مي‌دهد از پشت جبهه عمليات را هدايت کند يا اينکه آمريکا، آفريقا را اولويتي راهبردي نمي‌داند؟
بايدن پاسخ داد: آمريکا هيچ ترديدي نشان نداده است. در خصوص عمليات نظامي فرانسه در مالي، آمريکا حمايت چشمگيري ارائه کرده که شامل تبادل اطلاعات، ترابري هوايي و سوخت رساني در حين پرواز مي‌شود و رئيس جمهور فرانسه و ديگران به گرمي از اين حمايت‌ها استقبال کرده‌اند. آمريکا و فرانسه خواستار اجراي سريع قطعنامه 2085 شوراي امنيت سازمان ملل متحد شده‌اند تا بتوانند ثبات را بر سراسر کشور مالي حاکم کنند. 

لوفيگارو درباره برنامه‌هاي اوباما در دور دوم رياست جمهوري‌اش سئوال کرد.
بايدن گفت ما همچنان در زمينه کارآفريني و رشد اقتصادي تلاش خواهيم کرد. ما متعهد شده‌ايم کسري بودجه را طي ده سال آينده به ميزان چهارهزار ميليارد دلار کاهش دهيم. ما مصمم به کاهش خشونت از طريق سلاح‌هاي گرم هستيم. همچنين در نظر داريم براي حمايت از نسل‌هاي آينده از کره زمين محافظت کنيم در نتيجه از انرژي‌هاي پاک و تجديد پذير حمايت مي‌کنيم. بايد رو در رو با تغييرات آب و هوايي مبارزه کرد. همچنين نظام مهاجرت بايد اصلاح شود. 
وي درباره تلاشها براي محدود کردن خشونت با سلاح‌هاي گرم گفت: من طرحي ويژه و جامع براي کاهش خشونت از طريق اسلحه در آمريکا پيشنهاد کرده‌ام. اين طرح، قانون اساسي و حق شهروندان آمريکا را به قانون مالکيت سلاح احترام بگذارند، رعايت مي‌کند اما مانع دستيابي افراد ناباب به سلاح‌هاي گرم مي‌شود. بخشي از اين طرح اجرايي شده و بخشي ديگر وقت گير خواهد بود. برخي از بخش‌هاي آن به دستور رئيس جمهور عملي مي‌شود و بخشي ديگر به اقدام کنگره نياز خواهد داشت. ما کنگره را وادار مي‌کنيم، قاچاق سلاح را جنايت فدرال تشخيص دهد که مجازات سنگيني براي آن در نظر گرفته شود. همچنين کنگره را تشويق مي‌کنيم سيستم تشخيص هويت خريداران را تقويت کند تا افراد خطرناک نتوانند سلاح‌هاي گرم بخرند، همچنين مي‌خواهيم سلاح‌هاي تهاجمي را ممنوع و تعداد فشنگ‌هاي خشاب‌ها را محدود کنيم. اين نبرد فقط به ما ربط ندارد بلکه همه ملت آمريکا بايد از نمايندگان خود بخواهند اقدامي کنند.  
برچسب ها: بایدن ، ایران ، فیگارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار