رئیس‌ انجمن فروشندگان لوازم خانگی گفت: شرکت‌های خارجی مدعی هستند محصولات جدیدی که آن‌ها وعده توزیع آن را می‌دهند قبل از ممنوعیت واردات ثبت سفارش شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نزدیک شدن به پایان سال و آغاز خریدهای نوروزی بازار لوازم خانگی را با حاشیه‌های زیادی مواجه کرده است.

 این در حالی است که در روزهای اخیر برخلاف وعده و وعیدهایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهت تامین کالاهای مورد نیاز این بازار پس از توقف واردات برخی از لوازم خانگی اعلام می‌کردند هم اکنون این بازار با کمبود شدید برخی از کالاها مواجه است.

 از سوی دیگر شرکت‌های وارد کننده محصولات صاحب نام بازار لوازم خانگی نیز از توزیع و عرضه برخی محصولات خود امتناع کرده به گونه‌ای که عدم عرضه آن‌ها موجبات سودجویی برخی از فروشندگان و نمایندگی‌ها را به واسطه فروش کالا به قیمت‌هایی بسیار بالاتر از قیمت مصوب فراهم آورده است.

*افزایش 20درصدی

در این رابطه حسین رستگار یکی از فعالان بازار لوازم خانگی می‌گوید: هم اکنون در بسیاری از انواع لوازم خانگی همچون ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی قیمت‌ها تا 20درصد افزایش داشته است.

وی گفت: قیمت‌ها در برخی از کالاها در حالی افزایش یافته که در هفته گذشته برخی از شرکت‌های وارد کننده از عرضه محصولات خود امتناع می‌کنند به گونه‌ای که در برخی از کالاها همچون ماکروویو شاهد کمبود شدید کالا هستیم.

وی در پاسخ به این که دلیل شرکت‌های وارد کننده لوازم خانگی خارجی در عدم عرضه محصولات چیست، می‌گوید: متاسفانه توزیع‌کنندگان برندهای خارجی دلیل قانع کننده‌ای برای عدم عرضه کالا اعلام نمی‌کنند و بهانه آنها نوسانات نرخ ارز در چند روز گذشته است.

وی افزود: البته برخی از افراد آگاه دلیل این کار را انتظار واردکنندگان برای افزایش قیمت محصولات در هفته آینده عنوان می‌کنند و معتقدند واردکنندگان درصدد هستند تا از این طریق حاشیه سود خود را افزایش دهند.

این فعال بازار می‌گوید: در کنار نابه‌سامانی بازار لوازم خانگی اقدام برخی از واحدهای صنفی و نمایندگی‌های فروش کالاهای وارداتی در افزایش قیمت خودسرانه قیمت‌ها و فروش کالا بدون ارائه فاکتور به مشتریان نیز مزید بر علت بوده و این افراد از این طریق اقدام به سودجویی می‌کنند.

*سازمان حمایت چندان نظارت نمی‌کند

در ارتباط با شرایط کنونی بازار لوازم خانگی محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به هفت صبح می‌گوید در شرایط کنونی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به وظیفه نظارتی خود عمل نکرده و این موضوع کمبود لوازم خانگی و افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

وی گفت: شرکت‌های خارجی با این استدلال که مدل‌ها و آپشن‌های جدید با قیمت متفاوت در راه است محصولات خود را هم اکنون در بازار به فروش نمی‌رسانند و این در حالی است که تولید کنندگان داخلی نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تعداد محدودی از محصولات خود را با قیمت بالا روانه بازار کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه با عنوان این که تولیدکنندگان داخلی مدعی هستند ورق آهن، پلاستیک و دیگر محصولاتی که برای تولید لوازم خانگی خریداری می‌کنند از لحاظ قیمت تفاوتی با مواد اولیه خودرو ندارد، گفت: تولیدکنندگان داخلی معتقدند وقتی در شرایط کنونی خودرویی مانند پراید 20 میلیون تومان قیمت دارد قیمت لوازم خانگی که ازمواد اولیه مشابه برخوردار است نیز باید افزایش یابد.

طحان‌پور با تاکید بر این که به فروشندگان توصیه کرده‌ایم حتی محصولات نمونه خود را به فروش برسانند گفت: مردم برای رفع نیاز خود نظیر جهیزیه مجبور به خرید هستند و این در حالی است که آنان معتقدند با وجود افزایش قیمت‌ها خرید با قیمت امروز قطعا به صرفه تر از خرید با قیمت فردا است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این که با وجود ممنوعیت واردات شرکتهای خارجی چگونه مدعی واردات محصولات جدید هستند گفت: شرکت‌های خارجی مدعی هستند محصولات جدیدی که آن‌ها وعده توزیع آن را می‌دهند قبل از ممنوعیت واردات ثبت سفارش شده است و در حال حاضر این کالاها در انتظار ترخیص از گمرک به سر می‌برند.

وی در پایان یادآور شد: نظارت بر بازار از وظایف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است اما از آن‌جایی که در شرایط کنونی این سازمان چندان به وظیفه نظارتی خود عمل نمی‌کند اتحادیه دیگر نیز هیچ نظارتی بر بازار نخواهد داشت.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/
برچسب ها: لوازم ، خانگی ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار