در گزارش گاردين آمده است : بر خلاف چندين گزارش رسانه اي در روزهاي اخير که موفقيت ايران را در زمينه فضايي زير سوال مي برد، به نظر مي رسد ميمون ارسال شده به فضا سالم به زمين بازگشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، بعد از ناهمخواني ميان عکس هاي منتشرشده از ميمون مزبور، طرفداران نظريه توطئه در عرض چند ساعت بعد از انتشار اين خبر وارد اينترنت شدند و گفتند مقامات ايران درباره اين پرتاب دروغ گفته اند و احتمالا ميمون در مسير بازگشت به زمين مرده است.
در عرض چند روز، اين ادعاها توسط وبسايت هاي خبري در انگليس و ساير نقاط جهان منتشر و ايران متهم شد با نمايش ميموني ديگر خواسته است بر شکست خود سرپوش بگذارد.
اين اغتشاش خبري ناشي از دو تصوير متناقض بود. در نخستين ساعات انتشار اين ماجرا توسط خبرگزاري هاي ايران، بسياري از وبسايت ها در کنار خبر خود تصاوير ميموني را منتشر کردند که خال قرمزي بر روي سر داشت. تصور مي شد تصوير فوق جديدا گرفته شده است. رسانه هاي خارجي نيز از همين تصوير استفاده کردند. اما تصاويري که اواخر روز بعد از پرتاب منتشر شدند ميمون ديگري را نشان مي داد که هيچ خال قرمزي نداشت و ظاهرش نيز متفاوت بود.
اما بگذاريد ببينيم حقيقت ماجرا چيست. تصوير نخستين صرفا يک تصوير آرشيوي و متعلق به ميموني بود که در تلاش توام با شکست سال 2011 شرکت داشت.
بسيار شده است خبرگزاري هاي ايراني در کنار اخبار جديد خود از تصاوير آرشيوي استفاده مي کنند و زيرنويس هم ارايه نمي کنند و در نتيجه خوانندگان خود را به اشتباه مي اندازند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس روز شنبه گزارشي درباره اين خلط تصاوير منتشر ساخت. جاناتان مک دوول، ستاره شناس عضو دانشگاه هاروارد در گفتگو با اين خبرگزاري گفت: "ميموني که خال قرمز دارد در سال 2011 پرتاب شده و مرده است. موشک آن پرتاب از بين رفت و به فضا نرسيد. آنها اين تصوير را با تصوير پرتاب موفقيت آميز سال 2013 قاطي کردند."
مقامات ايران نيز براي روشن شدن ماجرا اقدام کردند. محمد ابراهيمي، يک مقام ارشد فضايي ايران در گفتگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: "با اطمينان مي گويم ميمون در سلامت به سر مي برد و سفر فضايي فوق هيچ تاثير منفي بر پيشگام نداشته است."
وي گفت برخي عکس ها که توسط خبرگزاري ها منتشر شد ربطي به زمان اين پرواز نداشته و تصاوير آرشيوي بوده است. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار