نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به افزایش تحریم‌ها و طرح همزمان موضوع مذاکره از سوي آمريكا گفت: تصمیم‌گیری درباره مذاكره با آمريكا طبق قانون اساسی در اختیار ولایت فقیه است.

فاطمه آلیا نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران به جدايي ري از تهران، احتمال اجراي فاز دوم هدفمندي، ورود به نظام پارلماني، مسائل سوريه، ادعاي امارات درمورد جزاير سه‌گانه، مذاكرات ايران و 1+5 و همچنين رابطه با آمريكا پرداخته كه حاصل اين گفتگو را در ذيل مي‌خوانيد.

گفتني است بخش اول گفتگوي آليا با باشگاه خبرنگاران پيشتر منتشر شده بود.

آليا در بخش اول اظهارات خود  به عضويتش در كميسيون شوراها و امور داخلي اشاره کرد و گفت: عضوتیم در کمیسیون شوراها  امري تحمیلی بوده و با توجه به این موضوع، از ابتدا عضویت خود در این کمیسیون را قبول نکردم و در زمان برگزاری جلسات کمیسیون با حضور در دفتر خود ضمن بررسی طرحها و لوايح، ملاقاتهای مردمی را می‌پذیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه براي عضوتیم در کمیسیون شوراها مطابق با آیین‌نامه داخلی عملی نشده است، افزود: عضویت در کمیسیون براساس تحصیلات ،‌ تجربه و سابقه کاری و علاقه است که متاسفانه در مورد عضویت بنده در کمیسیون‌های تخصصی این موضوع لحاظ نشده، لذا در هفته‌های اخیر تقاضای عضویت در دو کمیسیون امنیت ملی و اجتماعی را داشتم که تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ام.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان هر شش ماه یک‌بار می‌توانند تقاضای تغییر عضویت در کمیسیونهاي تخصصي را مطرح کنند که این تقاضا ابتدا باید مورد تایید کمیسیون‌هاي مبداء و مقصد قرار گیرد و پس از موافقت این کمیسیون‌ها،‌ نتیجه به هیئت رئیسه مجلس اعلام خواهد شد و نهایتا هیئت‌رئیسه در این مسئله تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سرنوشت جدایی ری از تهران به سال آینده موکول خواهد شد

آلیا در ادامه به مسئله جدایی ری از تهران اشاره کرد و گفت: شهرری قدمت تاریخی دارد و حتی در گذشته تهران جزئي از ری بوده است، البته قضیه جدایی ری از تهران مفصل است که این موضوع نیز از سال‌هاي  62 و 63 مطرح شده و آخرین بار در مجلس هشتم بود که درباره این مسئله قانونی تصویب شد که براساس آن ری از تهران مستقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: جدایی ری از تهران تنها در بحث  مدیریت شهری است که براساس آن ری شهردار مستقل خواهد داشت، اما ري همچنان جزء فرمانداری تهران خواهد بود و نماینده‌ای  جداي  از نماينده تهران در مجلس نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران با اشاره به جلسات کارشناسانه مجمع نمایندگان اين استان در بررسی مسئله جدایی ری از تهران، اظهار داشت: مجمع نمایندگان تهران با حضور مسئولین، استانداری، شورای شهر، فرمانداری و شهرداری تهران جلسات موسعي برای بررسی این موضوع برگزار کرد و نهایتا به این جمع‌بندی رسید که در کوتاه مدت هیچ اقدامی در این راستا صورت نگیرد ولی در خرداد ماه سال  92که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نيز برگزار خواهد شد، ‌انتخابات شوراهای اسلامی ری جداگانه برگزار شود تا بعد از آن، این شورا خود شهردار ری را انتخاب کند.

آلیا ادامه داد: همزمان با پیگیری‌هاي مجمع نمایندگان تهران، ناگهان متوجه شدیم که طرحي دوفوریتی توسط نمایندگان شهرستان در مخالفت با استقلال شهرداری ری از تهران به مجلس آمده که نهایتا یک فوریت این طرح در صحن‌علنی روز یکشنبه (1بهمن ماه) رای آورد تا این موضوع در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به عنوان کمیسیون تخصصی دوباره مطرح و کارشناسی شود تا نهایتا آنچه که به مصلحت مردم است تصمیم‌گيری شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ورود لایحه بودجه سنواتی کشور به مجلس طی روزهای آتی، بررسی این موضوع به خودی خود به سال آینده موکول خواهد شد و شاید با قوانین موجود، انتخابات شوراهای اسلامی در سال 92 همانند گذشته برگزار شود.




احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال 92

این نماینده در ادامه درباره اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها که هم‌اکنون به یکی از مباحث مهم میان دولت و مجلس تبدیل شده اشاره کرد و گفت: هدفمندی یارانه‌ها در فرآیند طرح تحول اقتصادی در بسیاری از کشورهای انجام گرفته و در کشور ما نیز این مباحث از گذشته مطرح بود و دولتهای گذشته نيز علاقه‌مند به اجرای این قانون بودند، اما به دلایل سیاسی گامی در جهت طرح تحول اقتصادی از سوی دولتهاي پیشین برداشته نشد.

وی با تاکید بر اینکه بحثی درمورد اجرای کامل قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: طرح تحول اقتصادی یک کار کارشناسی دو ساله را به خود اختصاص داد و با تصویب این طرح در مجلس هشتم این بحث مطرح شد که قانون هدفمندی یارانه‌ها با چه شیبی اجرایی شود و عواید حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به چه افرادی تعلق گیرد.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: پس از بررسی‌های کارشناسانه مقرر شد آزاد‌سازی قيمتها طی 5 سال و با شیب ملایم انجام گیرد و یارانه نقدی نيز  به عنوان سرمایه ملي به همه افراد جامعه تعلق گیرد، ولو افرادی كه به لحاظ مالی ثروتمند هستند.

وی با بیان اینکه اگر شرایط اقتصادی کشور همانند گذشته بود، مشکلی بر اجرای این قانون به وجود نمی‌آمد، گفت: با توجه به موانع ایجادشده بر سر اجرای این قانون اختلاف نظرهایی بروز کرد که براساس آن عده بسیار قلیلی معتقد بودند قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را باید به عنوان یک تجربه شکست خورده پذیرفت، که طرح این موضوع جفا به انقلاب و ملت است و نظر دیگر نیز بر این اساس بود که اجرای گام‌های بعدی هدفمندسازی یارانه‌ها در حال‌حاضر متوقف شود تا پس از بررسی‌هاي کارشناسانه، موانع اجرای این قانون، رفع و گام‌های بعدی در اجرای این قانون برداشته شود.

آلیا با بیان اینکه نظر اکثریت مجلس توقف موقت اجرای این قانون تا نیمه دوم سال 92 است، تصریح کرد: با این اقدام ضمن ایجاد یک فرصت برای انجام کارهای کارشناسانه برای رفع موانع موجود بر سر اجرای این قانون، اجازه می‌دهیم دولت يازدهم  نیز مستقر شود تا بتواند با سنجش امکانات خود، این قانون را اجرایی کند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اختلاف نظرها ميان دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: این اختلاف نظرها مطرح بود تا  اينكه  طي دو،سه هفته گذشته مقام معظم رهبری موکدا از دولت و مجلس خواستند که جهت حل مشکلات اقتصادی، جلسات روسای دو قوه با حضور روسای کمیسیون‌های تخصصی دولت و مجلس جهت بررسی جدی مسائل اقتصادی برگزار شود و در خصوص مسائل جاری، خصوصا مسائل اقتصادی راه حل مناسبی اتخاذ گردد.

وی با بیان این که رئيس جمهور درتلاش براي عدم توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست، اظهار داشت: مهمتر از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع تامین منابع است و اگر دولت منابع  را مشخص کند می‌توان اجرای هدفمندی یارانه‌ها را متوقف نکرد و هیچ فشاری نیز به مردم وارد نکرد مجلس نیز مخالفتی نخواهد داشت، لذا بحث اصلی در حال‌حاضر این است که اگر ما بخواهیم یارانه‌های نقدی را افزایش دهیم و از طرف دیگر منابع تامین این افزایش وجود نداشته باشد، افزایش قیمت حاملهای انرژی که منجر به افزایش قیمت در سایر حوزه‌ها خواهد شد، شرایط اقتصادی را برای مردم سخت‌تر می کند، بنابراین اگر بتوان راهی پیدا کرد که اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها متوقف نشود، این اقدام صورت می‌گیرد و در غیر این صورت ناچار به توقف کوتاه‌مدت اجرای این قانون خواهیم بود.



ورود به نظام پارلمانی با اصلاح قانون احزاب کلید  خواهد خورد
 
نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به زمزمه‌های لزوم ورود به نظام پارلمانی نیز اظهار داشت: مقام معظم رهبری حدود دو سال گذشته در کرمانشاه در خصوص ورود به نظام پارلمانی فرمایشاتی داشتند که بيانات ایشان دورنمایی برای فکر کردن و انجام کارهای کارشناسی در حوزه سیاست بود.

وی با بیان اینکه نظام پارلمانی  و نظام ریاستی هر کدام ساز و کارها و ملزومات خود را دارند، گفت: یکی از ملزومات ورود به نظام پارلمانی، تشکیل احزاب به معنی واقعی است، ضمن اینکه باید وجه تمایز احزاب و تشکل‌های اسلامی را با احزاب و تشکل‌های غربی تعریف کرد.

آلیا با اشاره به اینکه ما در حال‌حاضر با شکل‌گیری احزاب واقعی فاصله داریم، تصریح کرد: وجود شبه حزب‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند و یا فراکسیونهای سیاسی که در مجلس تشکیل می‌شوند، نشان‌دهنده همین خلاء است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: اکثر شبه‌حزبها در کشور از یک یا دو نفر یا یک خانواده تجاوز نمی‌کنند و حزب در کشورمان تنها یک اسم و یک عنوان است، در حالی که مراد از حزب چيز ديگري است، حزب یک ظرفیت و یک واسطه‌ بین دولت، حاکمیت و مردم است که خواسته‌های مردم را پردازش می‌کند و به نظام سیاسی انتقال می‌دهد و پاسخ را دریافت و به مردم منتقل مي‌كند، در واقع احزاب بین دولت و مردم برای پیشرفت کشور، حل مشکلات ، تحقق خواسته‌های مردم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با بیان اینکه احزاب واقعی باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... فعال باشند، گفت: از سوی دیگر لازم است، احزاب متشکل از اعضای زبده‌ای باشد که از یک‌سو کار کارشناسی روی مباحث انجام دهند و از سوی دیگر موضع‌گیری حزبی داشته باشند، ضمن اینکه تربیت سیاسی، مشارکت‌پذیری و قانون‌پذیری از جمله دیگر کارکردهای احزاب  واقعي است که ما در حال حاضر این کارکردها را در احزاب مطرح و با سابقه خود نیز مشاهده نمی‌کنیم و احزاب ما رسالت خود را انجام نمی‌دهند و در جهت تعریف احزاب واقعی حرکت نمی‌کنند، بلکه بیشتر مصرف انتخاباتی دارند یا بعضا در مناسبت‌های مختلف بیانیه‌های سیاسی می‌دهند.

آلیا ادامه داد: اکثر احزاب کشورمان اعضای محدودی دارند  و در سطح نخبگی هستند و برخی دیگر كه در سطح کشور شعبه  دارند و عضویت در آن‌ها محدود نیست نیز به لحاظ آموزشی و کارکردهای حزبی بروز و ظهور واقعی احزاب را ندارند، که خلاء آن را ما در مجلس و در برخی از عمل‌ها وعکس‌العمل‌ها می‌بینیم که نتیجه نبود احزاب واقعی است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه احزاب باید جاذبه و مقبولیت لازم را داشته باشند تا بتوانند در جذب نخبگان موفق عمل کنند، تصریح کرد: در حال‌حاضر دیدگاه مثبتی نسبت به احزاب وجود ندارد، در حالی که تربیت سیاسی یک رکن مهم از تربیت جوانان است که باید از سنین کودکی جامعه پذیری و مشاركت اجتماعی صورت گیرد و نهادينه شود.

وی اظهار داشت: با توجه به رسالتی که نظام جمهوری اسلامی در نظام بین‌المللی دارد، تربیت سیاسی یک ضرورت اساسی است که باید از طریق نظام آموزشی رسمی کشور، از طریق دستگاه‌های سیاسی، فرهنگی و یا از طریق شکل‌گیری احزاب واقعي دنبال شود.

آلیا با تاکید بر اینکه قانون اساسی به صورت شفاف تشکیل احزاب را تشویق کرده است، تصریح کرد: با توجه به این مسئله وزارت کشور نیز باید زمینه لازم را فراهم آورد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما معتقدیم تحزب به معنی تشکیل حزب باید با تهذیب و معنويت همراه باشد که این مهم در نظام غربی وجود ندارد، گفت: علت نگرش منفي نسبت به احزاب این است که احزاب همیشه برای خواسته‌ها و منافع خود کار می‌کنند و اين  در حالی است  که قبیله‌گرایی و گروه‌گرایی همواره مذموم است و به همین دلیل مردم دید خوبی نسبت به احزاب ندارد، ولی اصل تهذیب یک اصل پذیرفته در قانون اساسی است و ما هم بر اين مسئله را صحه گذاشته  و آن  را معتبر می‌دانیم که باید لوازمش فراهم آید و رسانه‌ها باید در اين راستا فرهنگ‌سازی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلاحیه قانون احزاب به نوعی فراهم آوردن زمینه برای ورود به نظام پارلمانی است، به یکی دیگر از الزامات ورود به نظام پارلمانی اشاره کرد و گفت: اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي از دیگر الزامات ورود به نظام پارلمانی است که باید با اصلاحات لازم زمینه جهت ورود نمایندگان کارآمد و متخصص به مجلس فراهم گردد.

آلیا ادامه داد: ورود به مجلس پیش‌زمینه‌هایی از جمله تجربه اجرایی و نگاه سیاسی را می‌طلبد، ضمن اینکه ویژگی‌های کلی و حداقلی به لحاظ توانمندی و کارآمدی  نيز باید لحاظ شود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر این که نماینده باید عقبه اجرایی داشته باشد، تصریح کرد: گاهی ما قوانینی در مجلس تصویب مي‌كنيم که به لحاظ اجرایی ارزیابی‌ها صورت نگرفته و گاهی امکانات برای اجرایی‌شدن آن قانون وجود ندارد، اما از طرفی نیز چون قانون لازم الاجراست دچار مشکل می‌شویم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخاب مجلس شورای اسلامی، گفت: با رفع ایرادات قانون انتخابات قطعا پارلمانی قوی خواهیم داشت که به معنای واقعی در راس امور خواهد بود.

آلیا با تاکید بر اینکه نماینده‌ای که وارد مجلس می‌شود باید بنیه علمی، فرهنگی، سیاسی و سوابق اجرایی قوی داشته باشد، تصریح کرد: اگر قانون احزاب اصلاح شود، اداره احزاب شفاف خواهد شد یعنی احزاب وامدار این و آن و پیاده نظام بخشی از عناصر ثروت و قدرت قرار نخواهند گرفت و انتخابات مجلس نیز حزبی خواهد شد، اما در حال‌حاضر فاصله چندین ساله برای ورود به نظام پارلمانی داریم تا زیر ساخت‌ها فراهم آید و نگرش به احزاب نیز دستخوش تحول گردد.




ما موافق اصلاحات در سوریه هستیم/ طرح بشار اسد طرح کاملی برای ایجاد ثبات در سوریه است

عضو فراكسيون اصولگرايان  در ادامه به مساله سوریه و طرح بشار اسد اشاره کرد و گفت: طرح بشار اسد به زعم صاحبنظران سیاسی طرح خوبی است، واقعیتی هم وجود دارد که سوریه با قرار گرفتن در محور مقاومت، سبب شده که برخی از دولتها نسبت به آن احساس خطر کنند که با توجه به این موضوع، دولتهای مداخله‌گر در سوریه به دنبال بهانه‌جویی هستند.

وی در ادامه افزود: کشورهای غربی به بهانه اصلاحات در سوریه که این مسئله در طرح بشار اسد نیز وجود دارد، همسایه اين كشور را تحریک می‌کنند و تروریست به سوريه می‌فرستند در حالی که كمي آن سوتر خود مردم بحرین انتخابات آزاد را می‌خواهند، مگر بحرینی‌ها خواسته‌شان چیست؟ آنها می‌گویند هر بحرینی یک رای، لذا این مردم نیز چیزی را می‌خواهند که دولتهای غربی به بهانه آن در سوریه کشتار به راه انداختند و آنان هم این‌ها را می‌کشند و هم آن‌ها را، بنابراین اصلاحات در سوریه تنها یک بهانه‌جویی است.


آلیا با بیان اینکه ما نیز موافق انجام اصلاحات در سوریه هستیم، اظهار داشت: دولتهای غربی هیچ‌گاه دلشان برای مردم سوریه نسوخته، همان‌گونه که دلشان برای مردم بحرین و عراق نسوخته، بلکه آن‌ها تنها به فکر منافع خود هستند و به هیچ‌چیزی جز ساقط کردن بشار اسد رضایت نمی‌دهند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اقدامات کشور ترکیه نیز گفت: دولتمردان ترکیه به بهای اینکه عضو اتحادیه اروپا شوند سرنوشت ملت سوریه را مدنظر قرار نمی‌دهند، چراكه اگر آزادانه فكر كنند و فكر ملتها باشند، مي‌دانند كه گره‌زدن سرنوشت خودشان با بعضی ابر‌قدرتها عاقبتی ندارد، همان‌طور که برای مبارک، بن‌علی و زین‌العابدین نداشت.

وی با تاکید بر اینکه ما از طرح بشار اسد حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه حمایت از خواست مردمی و تقویت دولت مرکزي است که مردم آن را قبول دارند و این در حالی است که ملت سوریه بشار اسد را قبول دارند، لذا باید در جهت تقویت دولت مرکزی سوریه گام برداشت هر چند اصلاحاتی نیز باید انجام گیرد.

ادعای امارات بر جزایر سه‌گانه ایران، تاریخ مصرف کوتاه دارد/ خوش‌رقصی امارات برای غرب چیزی جز غارتگری ثروت منطقه به دنبال ندارد

نماینده مردم تهران در ادامه، درباره تکرار ادعای واهی امارات در حاکمیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی که هراز چند گاهی شاهد طرح آن هستیم و ضرورت انجام اقدامي عاجل جهت عدم تکرار این دست اقدامات نیز اظهار داشت: ما نباید در قبال ادعای امارات اقدامی انجام دهیم، چراكه این ادعاها در هیچ جای دنیا خریداری ندارد و تاریخ مصرفشان کوتاه است.

وی با بیان این که اگر ایران بخواهد مطابق با اسناد تاریخی بین‌المللی عمل کند، خیلی از کشورهای قطره‌ای که بنا به هر دليلي روزي از اين سرزمين بودند، از آن کشورمان خواهند شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره احترام  به تمامیت و استقلال کشورها را مدنظر خود دارد و اگر اینها می‌خواهند ادعای تاریخی داشته باشند و مطابق نقشه‌ای که قبول دارند تغییرات انجام شود، نقشه ایران خیلی متفاوت خواهد بود، ضمن اینکه اسناد تاریخی بسیار معتبر و مستند در موزه‌هاي مختلف دنيا از مالکیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه‌گانه حكايت دارد.

آلیا با تاکید بر اینکه ادعای امارات با تحریک غربی‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: استکبار جهانی درصدد است با راه‌اندازی نزاع‌های منطقه‌ای به دنبال غارتگری ثروت منطقه باشد.

مذاکرات هسته‌ای ايران با 1+5 و آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي فرسایشی شده است

عضو فراكسيون اصولگرايان  در ادامه به روند مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با مجموعه 1+5 و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، این مذاکرات را فرسایشی خواند و گفت: در حال حاضر روند مذاکرات،‌ هدفی را تعقیب نمی‌کند و در واقع مذاكره براي مذاکره شده که این یک سیکل معیوب و یک کار باطل و بی‌نتیجه‌ است.

وی با بیان اینکه طرف غربی در مذاکره صادق نیست، تصریح کرد: اگر غربی‌ها واقعا اهل مذاکره بودند، وضع دنیا به این صورت نبود و نظام ظالمانه‌ای در دنیا حکمفرما نمی‌شد، در حالی که مذاکره نیز لفظی مانند حقوق بشر و دموکراسی است که غرب تنها به عنوان سرپوشي بر اقدامات خود و عوام‌فريبي از آن استفاده می‌کند.

آلیا با بیان اینکه ما از ابتدا عنوان کردیم که در مساله هسته‌ای اصل مذاکره را قبول داريم تا بهانه‌ای به دست غربی‌ها ندهیم، اظهار داشت: طرف غربی این گونه پیش‌بینی کرده بود که ایران در صحنه مذاکره حاضر نمی‌شود و آنها مي‌توانند این چماق را بر سر ایران نگه دارند و با این عنوان کشورمان را به ساخت سلاح هسته‌ای متهم کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که اصل مذاکره را قبول داریم، اما باید اهداف و موضوعات مذاکره مشخص شده باشد، یعنی در روند مذاکره به صورت مقطعی و گام به گام  به هر سوال که مورد‌نظر آنهاست پاسخ دهیم و پس از رفع ابهام در آن مقطع به ابهام دیگری از سوی آنها پاسخ داده شود، اما ما مشاهده می‌کنیم که غربی‌ها یک سری ادعاهايي را مطرح می‌کنند و در جریان پاسخگویی ایران، آن مورد اتهامي را به صورت نیمه‌تمام رها می‌کنند و یک سری مطالب و ادعاهای جدید و بدون سند و مدرک را طرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه  با توجه به اين مسئله این مذاکرات فرسایشی است، گفت: اگر مذاکره به این صورت ادامه پیدا کند، این کار عبث و بیهوده‌ و دور از شان نظام جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر افرادی که به عنوان تام‌الاختیار در آن سوی مذاکرات قرار دارند فاقد اختیار هستند که این بی‌احترامی به فضای مذاکره و بی‌اعتبار کردن مذاکره و در واقع بی‌اعتبار کردن خودشان است.

آلیا با تاکید بر اینکه غرب از قبل طرح موضوعاتی مانند مذاکره، حقوق بشر، حقوق زنان و دموکراسی خود را اداره می‌کند، تصریح کرد: از آن جایی که غرب در طرح این موضوعات صداقت ندارد به نوعی در همه این موضوعات شکست خورده است، از طرف دیگر سرنخ تصمیم گیری‌ها به دست لابی صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بهانه‌ای به دست غرب ندهد در پیشبرد مذاکرات پیش قدم است، گفت: علی‌رغم این که بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی در فعالیت هسته‌ای کشورمان مشخص است و همواره مراكز هسته‌اي‌ كشورمان مورد بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دستگاه‌های نظارتی قرار داشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ انحرافی در فعالیت هسته‌ای کشورمان مشاهده نکرده و واقعیتی هم که وجود دارد اين است كه این‌ها می‌خواهند به زعم خودشان مانع از هسته‌ای‌شدن ایران  شوند، غافل از اینکه این دانش دیگر در ذهن جوانان ما نقش بسته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: گاهی این تحلیل به نظر می‌رسد که غرب برای فرافکنی مشکلات داخلی خود در هر گوشه دنیا موضوعی را مطرح می‌کند تا افکارعمومی ملت خود را با شعار 99 درصد فدای یک درصد دچار انحراف کند، لذا اعتقاد دارم باید جمهوری اسلامی ایران، اولتیماتومی را برای سرانجام رسیدن مذاکرات تعیین کند.



ایران برای برقراری رابطه با آمریکا مطالباتی دارد/تاکید بر سه اصل عزت، مملکت و مصلحت در سیاست خارجی کشور


آلیا در ادامه به بحث رابطه ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: در اوايل انقلاب  در بحث برقراری روابط دیپلماتیک با کشورها بحثی داشتیم که بر اساس آن به جز رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی با سایر کشورها براساس عدالت و احترام متقابل می‌توانیم رابطه داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما آمریکا پدیده خاصی است، اگر ما شیطنت‌های آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را کنار بگذاریم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که انقلابی مردمی بود و آمریکایی که دم از مردمی‌بودن و مردم‌سالاری می‌زند با مردم ما از در دشمنی وارد شد که این دشمنی‌ها هم تنها در دو سه مورد خلاصه نمی‌شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه ما با آمریکا بر سر حل مشکل عراق مذاکره داشتیم، تصریح کرد: اما صحبت از مذاکره‌ که در حال‌حاضر از سوی دولتمردان آمریکایی مطرح می‌شود به معنای ایجاد رابطه با آمریکاست، و این در حالی است که تصمیم‌گیری در این حوزه طبق قانون اساسی در اختیار ولایت فقیه قرار دارد.

عضو فراكسيون اصولگرايان ادامه داد: ما در برقراری رابطه با آمریکا  پيش‌شرط‌ها يا بهتر است بگوييم مطالبات به حقی داریم که مطالبات واقعی مردم ایران است، از جمله آزادسازی اموال بلوکه شده ملت ایران، لغو تحریم‌های غیرمنطقی و غیرانسانی است، عدم حمایت از تروریست‌ها، خروج ناوهای آمریکایی از خلیج فارس و... است، تا شرایط منصفانه‌ای برای برقراری مذاکره ایجاد شود و پس از این موضوع نیز باید آمریکا اعتمادسازی کند، چرا که ما در حال‌حاضر به آمریکا بی‌اعتماد هستیم لذا باید این تغییر در سياست آمریکا احساس شود که البته این موضوعات حداقلهایی است که باید فراهم شود.

این نماینده با اشاره به افزایش تحریم‌ها و طرح همزمان موضوع مذاکره ادامه داد: این اتفاقات نقشه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا القاء کننده این موضوع باشد كه اگر کسی می‌خواهد از گرانی،‌تحریم و سختی نجات پیدا کند باید با آمریکا رابطه داشته باشد، اما ملت ايران یک اصلی دارد که براساس آن مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت و خفت است كه ملت ایران این درس را از عاشورا آموخته‌اند، لذا ما نمی‌خواهیم برای سفره پرچرب‌تر و خواب راحت‌‌تر با هر خفتي  تن به رابطه با آمریکا بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران ملت عزتمندی است، اظهار داشت: در سیاست‌خارجی كشور ما سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ذکر شده که اگر این سه رکن برقرار باشد ما می‌توانیم با کشورها رابطه برقرار کنیم که این رابطه در جهت تکامل انقلاب اسلامی و به نفع کشور است ولی در صورت غیبت هر یک از این عناصر برقراری روابط امکان‌پذیر و به صلاح نخواهد بود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: آلیا ، نماینده ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار