تقاطعی بر سر مسير رفت و آمد هر روز جوانان شهر من وجود دارد كه به دليل نداشتن چراغ راهنمايي معمولاً با ازدحام و ترافيك سنگين همراه است. فقط زمان‌هايي كه افسر راهنمايي و رانندگي آنجا حضور داشته باشد، به نوبت راه را بين خودروهاي عبوري تقسيم مي‌كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، تقاطعی بر سر مسير رفت و آمد هر روز جوانان شهر من وجوددارد كه به دليل نداشتن چراغ راهنمايي معمولاً با ازدحام و ترافيك سنگين همراه است. فقط زمان‌هايي كه افسر راهنمايي و رانندگي آنجا حضور داشتهباشد، به نوبت راه را بين خودروهاي عبوري تقسيم مي‌كند و در باقي زمان‌هاهر طرف ماجرا كه زورشان بيشتر باشد راه را مي‌گيرند.
تا زماني كه در فرهنگ رانندگي ما«راه گرفتن»( به معناي اينكه با سرعت عمل خودوريتان را به شكلي جلوي خودروهاي تقاطعمجاور برانيد كه با يك ترمز ناگهاني مواجه شوند، در برخي موارد هم سپر بهسپر خودروي جلويي حركت كردن تا خداي ناكرده خودروهاي ديگر كه احتمالاً شهروندان صهیونیسم و اسرائيلي هستند نتوانند عبور كنند) يك نوع مهارت وزرنگي تلقي مي‌شود و«راه دادن» (به معناي اجازه‌ي عبوردادن به ديگر خودروها) بي‌عرضگي قلمداد شود، معضل ترافيك حل نخواهد شد. البته ناگفته نماند که ...ترافیک دلایل مختلفی دارد که با شناسایی ورفع آن می توان آینده ای مطلوب در این زمینه رقم زد.
توسعه ناموزونشهر،عدم تمرکز زدایی از مرکز شهرو عدم تناسب و کارایی ناوگان و سیستم حمل ونقل عمومی با نیازهای جامعه ، از دلایل ایجاد ترافیک در شهر است ومتاسفانه کاربری های خدماتی جاذب سفردر بافت فرسوده و مرکزی شهر واقع شدهاست.
عدم استفاده از روش های نوین ترافیک از قبیل چراغ راهنماییهوشمند، افزایش روز افزون ضریب مالکیت خودرو و عدم رعایت اصول شهر سازی ،ازدیگر عوامل ایجاد است،استان کردستان رده های بالای کشور را در ضریب نفوذخودرو به خود اختصاص داده است.
لازمه ایجاد تغییر رفتار در سفرهایدرون شهری و برون شهری و تمایل به استفاده از وسیله نقلیه شخصی افزایشیافته که این افزایش تمایل به دو دلیل واقعی و کاذب است.
کمبود وقت از دلایل واقعی تمایل به استفاده از خودرو شخصی در سفرهایدرون شهری و برون شهریست و نگاه تجملاتی به خودرو از دلایل کاذب آن میباشد.
عدم تامین ایمنی کامل برای عابران پیاده،نبود مسیرهای مناسب ویژهافراد پیاده و وسایطی مانند دوچرخه ، از دیگر دلایل گرایش به استفاده ازخودرو شخصی است، نبود پارکینگ مناسب در مرکز شهر و انتقال خودرو ها به کوچهها و حاشیه های خیابان هاموجب ایجاد ترافیک و سرگردانی برای شهروندان شده است./س
 
برچسب ها: ترافیک ، معضلات ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.