نخستين فردي که بر سر افشاي برنامه شکنجه در زندان هاي مخفي آمريکا محکوم شده است خود را براي گذراندن حبس 30 ماهه آماده مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري راشا تودي ، جان کرياکو ، مامور باسابقه سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا ، سيا ، گفته است خودش از هيچکس بازجويي نکرده است و قصدش اين بوده است که جهانيان را از برنامه زندان هاي مخفي آمريکا مطلع کند.
او در يکي از آخرين مصاحبه هايش قبل از رفتن به زندان درباره اينکه دقيقا براي چه چيزي مجازات مي شود سخن گفت.
کرياکو گفت : اولا، پرونده من درباره درز دادن اطلاعات به بيرون نبود. پرونده من درباره شکنجه بود. من وقتي در دسامبر 2007 مسئله شکنجه را فاش کردم وزارت دادگستري آمريکا تحقيقات از من را شروع کرد و اين تحقيقات را تا زماني که بتواند اتهامي براي من درست کند و مرا مجبور به پذيرفتن اتهام بکند ادامه داد. من وقتي ماه اکتبر پارسال اتهام را پذيرفتم قاضي به من گفت که حکم منصفانه و صحيح بوده است. اما جمعه گذشته وقتي اتاق دادگاه پر از خبرنگاران شده بود قاضي گفت به اين نتيجه رسيده است که مدت محکوميت کافي نبوده و اگر وي مي توانست مرا به ده سال حبس محکوم مي کرد.
کرياکو در ادامه به تحولات دوره پس از حملات يازده سپتامبر اشاره کرد و گفت: در اين يک دهه ما آزادي هاي مدني خود را به طور فزاينده اي از دست داده ايم و حالا به جايي رسيده ايم که حتي متوجه نيستيم که آمريکا به چه کشور پليسي تبديل شده است.
 ده سال قبل حتي فکر اينکه سازمان امنيت ملي از شهروندان آمريکايي جاسوسي بکند و ايميل هاي آنها را رديابي کند براي آمريکايي ها مطرود و زشت بود. اما اين کار حالا کاملا عادي تلقي مي شود. قبلا حتي فکر اينکه دولت آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين براي ترور شهروندان آمريکايي استفاده کند ، آن هم در شرايطي که آنها به هيچ وجه در هيچ دادگاهي محاکمه نشده باشند ، قابل تصور نبود. حالا اين چيزي است که به طور مرتب هر سال و هر ماه و هر چند هفته يکبار انجام مي گيرد و هيچ کس هم به آن اعتراضي نمي کند. اين بسيار خطرناک است.





برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، حبس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار