سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال گفت: فعالان اقتصادی پرتغالی با ظرفیت‌های فارس در بخش‌های گردشگری و استفاده از انرژی‌های نو آشنایی دارند و نسبت به همکاری و مشارکت در این دو بخش ابراز تمایل جدی کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، حسین غریبی در حاشیه برگزاری هفته فرهنگ فارس و شیراز در شهر لیسبون اظهار داشت: پرتغال در زمینه صنایع مربوط به انرژی‌های نو، صنعت ساخت بالگرد، تولید مصالح ساختمانی، دامداری، تولید چوب‌پنبه و همچنین در بخش‌های مختلف صنعت مانند خودروسازی و صنایع ریلی و شیلات فعالیت چشم‌گیری دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال در بخش دیگری از سخنانش به سابقه روابط پرتغال با ایران اشاره کرد که به حدود 500 سال پیش بر می‌گردد و ابراز داشت: این کشور مردم مهربان و خونگرمی دارد که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، فرهنگ مردم آن به مشرق‌زمین نزدیک‌تر است.

غریبی اضافه کرد: مردم پرتغال، جمهوری اسلامی ایران را با عنوان پرسیا می‌شناسند و به فرهنگ کشور ما علاقمند بوده و با احترام خاصی به ایران توجه می‌کنند.

وی گفت: برگزاری هفته فرهنگ شیراز در کشور پرتغال فرصت بسیار ارزشمندی برای به تصویر کشیدن داشته‌های بی‌بدیل و غنی این خطه مهم برای سایر ملل دنیا است که نمونه بارز آن اگر از یک شهروند پرتغالی سئوال شود که از بین شهرهای ایران کدام شهر را می‌شناسی بدون تردید نخستین پاسخ او شیراز و اصفهان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال بیان داشت: با همکاری مناسبی که از حدود سه ماه پیش بین سفارت ایران در پرتغال و مسئولان استان فارس ایجاد شد زمینه برای برگزاری هفته فرهنگ فارس در این کشور مهیا و فارس در برگزاری هفته فرهنگ در پرتغال بسیار خوش درخشید.

غریبی، استقبال کم‌نظیر مردم پرتغال از برنامه‌های فرهنگی شیراز را گواهی بر موفقیت این اقدام ارزشمند دانست و تصریح کرد: حضور مشاور رئیس جمهور پرتغال و سفرای کشورهای ژاپن، الجزایر، پاکستان، عراق، فلسطین و موزامبیک در محل برگزاری برنامه‌های هیئت فرهنگی فارس در مرکز فرهنگی شهر لیسبون اتفاق نادری بود که در این رویداد فرهنگی رقم خورد.

وی از دیگر مزیت‌های برگزاری این برنامه را گرد آمدن جامعه ایرانیان مقیم پرتغال برشمرد و گفت: در حال حاضر یک‌هزار ایرانی در پرتغال زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود 400 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

پرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا، با مساحت 92 هزار کیلومتر مربع و دارای 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت است که به واسطه موقعیت جغرافیایی تنها با کشور اسپانیا مرز مشترک دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.