معاون امور حقوقی آستان قدس رضوی گفت : تشکیلات اداری این نهاد به عنوان قدیمی‌ترین و موفق ترین نهاد موقوفاتی در دنیا به شمار می رود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری اظهار داشت:

95 نفر عهده‌دار تولیت آستان رضوی بوده‌اند که 24 نفر در دوره صفویه، 36 نفر در دوره قاجاریه، 18 نفر در دوره پهلوی و یک نفر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در مجموع در مدت 460 سال در آستان قدس رضوی تولیت کرده‌اند که میانگین زمان تولیت در این نهاد4 سال و8 ماه بوده است.

وی با بیان اینکه ثبات تولیت و مدیریت آستان قدس رضوی در طول پنج قرن در تاریخ آستان قدس رضوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌سابقه بوده است، افزود: این امر باعث شده تا این آستان مقدس پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سایه مدیریت موفق اسلامی در تمامی حوزه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی گام‌های بزرگی بردارد.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی اذعان داشت: انتخاب تولیت آستان قدس رضوی برای نخستین‌بار از سوی یک مرجع مذهبی در حکومت اسلامی موجب شده که این آستان مقدس از یک نهاد خیریه صرف، به یکی از تأثیرگذارترین نهادهای مذهبی فرهنگی در جهان اسلام تبدیل شده و به عنوان نماد مدیریت اسلامی مطرح شود.

اصغری گفت: میزان درآمد متولیان موقوفات آستان قدس رضوی با توجه به متن وقف‌نامه‌ها متفاوت بوده که از زمان تولیت آیت‌الله واعظ طبسی این حق‌الزحمه‌ها به ایجاد مجتمع‌های عظیمی چون کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مؤسسات ورزشی امام رضا(ع) و ایجاد صحن‌های جدید در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: بررسی کارکرد متولیان در زمان‌های گوناگون نشان می‌دهد، اکثر متولیان در صورت برخورداری از ثبات و مساعد بودن اوضاع مالی آستان قدس رضوی، اقدام به انجام امور عمرانی و ساخت و ساز در اماکن حرم نموده‌اند و معمولاً کمتر اقدام فرهنگی خاصی در این زمینه صورت گرفته است و تنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که در سایه تغییر سیاست‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به آستان قدس رضوی و بینش متولی این آستان مقدس، دیدگاه‌های فرهنگی بر فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی غلبه کرده و شاهد آن هستیم که بیش از 70 درصد بودجه آستان قدس رضوی صرف مباحث فرهنگی می‌شود/س 


برچسب ها: آستان ، قدس ، رضوی ، قدیمی ، نهاد ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.