درختان سر به فلک کشیده چنار در کنار درختان توت و بید در باغستان‌های حصار، ‌کافه‌‌های سنتی و هوای خنک و پاک کنار رودخانه، این محله را مأمنی برای خانواده‌‌ها قرار داده تا در نزدیکی شلوغی و ازدحام شهر، گوشه‌ای دنج برای استراحت باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در مسیر کمربندی کرج به سمت چالوس، هنگامی‌که از بافت شهری کرج یعنی محله حصار دور می‌شوید ناگهان دهانه تونلی در برابرتان ظاهر می‌شود که اگر کمی دقت کنید در بالا‌ترین نقطه قوس تونل، ‌پلاکی فلزی چسبیده است که روی آن نوشته شده تونل شماره یک.

 این تونل نخستین تونل جاده کرج – چالوس است که به محض خروج از آن به پل مرتفع و زیبایی می‌رسید. دهانه این پل مرتفع و زیبا که روی رودخانه کرج واقع شده است به دهانه تونل چسبیده است. تلفیق پل و تونل از هر طرف در این جاده چنان منظره زیبایی را به وجود آورده که قابل وصف نیست.



انتهای پل به پارک و میدان امیرکبیر منتهی می‌شود که با دارا بودن فضای سبز مناسب محلی برای تفرج مردم منطقه شده است.
خصوصاً‌در ایام تابستان و در مواقعی که ترافیک جاده سنگین است مسافران خسته از ترافیک، به این پارک زیبا پناه می‌برند و حتی شب را هم در آن می‌مانند. از دامنه کوه کنار جاده و پارک، آبشاری بسیار زیبا به سمت پائین روان است.

به گزارش روزنامه ایران این آبشار در شب با نورپردازی رنگارنگ چنان فضای دل‌انگیزی را در کنار میدان امیرکبیر ایجاد می‌کند که ساعت‌ها بینندگان را در سرجایشان میخکوب می‌کند.این آبشار حدود 30 متر ارتفاع و بیش از 10 متر عرض دارد. جالب اینجاست که در روز‌های تعطیل و روز‌های آخر هفته آب این آبشار به کلی خشک می‌شود و دوباره در ایام هفته با آب فراوان چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.

علت خشک شدن آن در روز‌های تعطیل این است که این آبشار مصنوعی است و در روز‌های پر رفت و آمد جاده بخاطر این که باعث ترافیک و حواس‌پرتی راننده‌‌ها نشود آن را خاموش می‌کنند.

آبشار مصنوعی بیلقان یکی از بزرگ‌ترین آبشار‌های مصنوعی کشور است که در ساخت آن از بتن و سنگ طبیعی استفاده شده است.
این آبشار با آب‌دهی زیاد، آب را از رودخانه کرج تغذیه می‌کند و به بالای کوه می‌رساند. آبشار بيلقان پس از اطلاع‌رسانی موقعیت مکانی آن، با استقبال خوب شهروندان و مسافران عبوری قرار گرفته است.

امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، ‌مغازه، نانوایی و.... در اطراف این پارک ديده مي‌شود.
اگر هوس کردید مناظر اطراف را از بالای پل ببینید حتماً با احتیاط و با رعایت کامل اصول ایمنی به بالای پل که در کناره‌‌های آن فضایی برای ایستادن شبیه به پیاده‌رو وجود دارد بروید و از آن بالا، منظره چشم‌نواز رودخانه پرآب کرج که در بین انبوه درختان زیبا روان است را تماشا کنید.

توصیه اکید می‌شود که به هیچ‌وجه با ماشین روی پل جهت دیدن طبیعت زیبای اطراف توقف نکنید چون پل دو‌طرفه و باریک است و تردد روی آن خیلی زیاد است. توقف با ماشین روی پل موجب اختلال در رفت و آمد ماشین‌های عبوری می‌شود. در اکثر روزها، ‌خصوصاً‌روز‌های تعطیل عده‌ای از جوانان ماهر و آموزش دیده که آماده ورزش پرش از ارتفاع یا سقوط آزاد هستند را می‌توان روی پل دید که به خود چهاربند‌های ایمنی و حمایل بسته‌اند و مشغول تمرین این ورزش مفرح اما خطرناک هستند.

اگر بخت با شما یار باشد و هنگام توقف‌تان روی پل با این گروه برخورد کنید، لحظات شادی را برای خود و همراهانتان ایجاد می‌کنید. علت نامگذاری این پل به نام بیلقان این است که در زیر پل و در کناره رود پرآب کرج در میان باغ‌‌هاي زیبای اطراف رودخانه، روستایی را می‌توان مشاهده کرد که نامش بیلقان است.

این نام را روی تابلویی در میدان حافظ که در واقع نخستین میدان در مسیر ورود به کرج است و جاده را به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند، می‌توانید ببینید. این میدان قبل از پل تاریخی کرج است که مبدأ جاده چالوس از همین میدان شروع می‌شود.

دهستان بیلقان در واقع آخرین حد محدوده شهری کرج محسوب می‌شود و بعد از آن روستا‌های کناره جاده چالوس که در حاشیه رودخانه کرج واقع شده‌اند، قرار گرفته‌اند. روستا‌های حسین‌آباد، بهمنیه و باغ‌پیر از جمله بخش‌‌های این دهستان زیبا هستند.

نزدیک بودن به رودخانه، عبور جاده زیبای چالوس از کنار بیلقان، پل زیبا و مرتفع بیلقان و فضا‌های تفریحی اطراف آن از یک سو و وجود آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی از سوی دیگر، باعث توجه گردشگران به این دهستان زیبا شده است. حمام قدیمی بیلقان که قدمت آن به قرن هشتم می‌رسد در باغ پیر است.

علاوه بر پارک امیرکبیر، پارک تفریحی بیلقان هم داخل این دهستان است. مقبره پیر از دیگر مکان‌های گردشگری بیلقان است. در این روستا تصفیه‌خانه‌ای است که آب رودخانه پائین‌دست سد امیرکبیر به آن می‌ریزد و پس از تصفیه به وسیله لوله‌‌های قطور، به تصفیه‌خانه کن در تهران انتقال داده می‌شود.

دهستان در ادامه باغ‌‌هاي محله حصار واقع شده است. حصار از محله‌‌های قدیمی کرج است که در کناره رودخانه کرج است و پوشیده شده از انبوه درختان در باغ‌‌هاي قدیمی است. در فصل‌های گرم سال این محله پذیرای مردم زیادی از داخل کرج و مسافران عبوری از دیگر شهر‌های کشور است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
چرا هيچ شماره تلفتي نذاشتيد لطفا يك شماره بدين تا بتونيم زنگ بزنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۰۳ دی ۱۳۹۴
بنام خدا در مورد خود بیلقان چیزی ننوشته ایدخوب بود حد اقل یه تصویر از مطلبتون میزاشتید.
آخرین اخبار