نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «دختران حوا» با حضور مدیر شبکه تهران، مدیر گروه فرهنگی- اجتماعی شبکه تهران، عوامل ساخت و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه بهمن ماه برگزار شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه تهران ، " مهندس مقیسه مدیر شبکه تهران با تبریک سی و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر و تقدیر از عوامل سریال دختران حوا گفت: این دومین نشست از سلسله نشست های نقد و بررسی عوامل سریال های شبکه تهران است که با حضور اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران انجام می شود .
مدیر شبکه تهران با تاکید بر فراهم شدن ارتباط دوسویه با مخاطبان برنامه های شبکه تهران از طریق باشگاه مخاطبان تصریح کرد: مخاطبان می توانند نظرات و پیشنهادات خود را درباره تولیدات و برنامه های این شبکه از طریق باشگاه مخاطبان مطرح کنند و  ما را با نظرات سازنده خود در تولید برنامه های دیگر شبکه یاری و همراهی کنند.
جلیلوند( منتقد) این برنامه در ابتدا این نشست با بیان اینکه مجموعه سریال دختران حوا دارای فیلمنامه خوبی بود ، اما پایه و خمیرمایه  فیلمنامه بر اساس یک ایده قدیمی یعنی جابه جایی هنگام تولد شکل گرفته است که  ما بارها و بارها شاهد ساخت اثرهای هنری  نمونه آن  با این موضوع هستیم، سوال من این است که چرا نویسنده به سراغ یک سوژه قدیمی و تکراری رفته است؟  
سعدوندیان ( نویسنده ) واقعیت این است که در دنیای درام نویسی همواره تعدادی سوژه برای پرداختن وجود دارد که اتفاقا هم بسیار محدود هستند. از سوی دیگر بیشتر درام های مطرح دنیا قصه اصلی داستان، موضوعات تکراری  است مانند جابه جایی هنگام تولد ، عشق ، خیانت و... اما نکته اصلی و قابل تامل نوع نگاه و زوایه دید به قصه هنگام پردازش است. البته در اینجا لازم می بینم تا از " علیرضا کاظمی پور "به خاطر طرح بسیار خوب او تشکر کنم که دست من را برای نوشتن و پردازش آن بسیار باز گذاشت. هرچند که در سریال "دختران حوا" موضوع اصلی داستان جابه جایی دختران هنگام تولد است و خمیر مایه ی تکراری دارد اما جابه جایی سه دختر هنگام تولد قصه ای بود که برای ما بستری نو و تازه ایی را ایجاد می کرد که بر اساس آن بتوانیم یک نقد به مسائل اجتماعی و جامعه بزنیم.مقایسه کردن خانواده ها ، نوع تربیت ، مسئله وارث ، شرایط و محیط و... می تواند در پایه گذاری و شکل گرفتن یک شخصیت تاثیر گذار باشد. این جابه جایی در حقیقت بهانه ای برای ورود به قصه های فرعی داستان است که تکرار جابه جایی کمتر به نظر مخاطب بیاید . از این رو ما سعی کردیم که قصه های فرعی داستان پررنگ به نظر مخاطب جلوه کند.  
به نظر می رسد بسیاری از شخصیت های سریال دختران حوا به تیپ سازی بیشتر گرایش دارند تا شخصیت پردازی داستان . آیا این رویکرد در سریال تعمدی بوده است ؟  
سعدوندیان . البته من با این نظر یعنی بیشتر شخصیت های تیپ هستند ، مخالفم ، فقط تعداد کمی تیپ هستند مانند کاراکتر گیلدا که کاملا تیپ بود. بسیاری اوقات تیپ سازی به معرفی شخصیت های داستان کمک می کند. از طرف دیگر تیپ یعنی شخصیتی که نمود بیرونی در داستان دارد و مخاطب وقتی آن را می بیند، یعنی کامل آن را می شناسد .
سهیلی زاده نیز در ادامه گفت: نوع درام این سریال بسیار متفاوت با کارهای قبلی‌ام بود. به گونه‌ای که در این سریال بیش از کاراکتر 18 اصلی داشتیم . محور قصه ما همه شخصیت های اصلی هستند و هیچ کدام به تنهایی قهرمان نیستند.
همه شخصیت های داستان قهرمان هستند .
شما در کارهای قبلی بیشتر تهیه کنندگی کارهای کمدی و طنز را قبول می کردید اما سریال دختران حوا که ژانر درام دارد، فیلمنامه آن چه جذابیتی داشت که تهیه کنندگی آن را پذیرفتید ؟  
علیزاده( تهیه کننده) داستان مجموعه دختران حوا با محوریت خانواده پررنگ شده است که در آن سه خانواده از طبقات مرفه ، متوسط و ضعیف را نمایش می دهد  که در آن وضعیت اجتماعی سه دختر و نوع تربیت آنها را به تصویر می کشید همین موضوع برای من جذابیت داشت.  
نقش بهزاد در سریال دختران حوا با شخصیت شاهین در مجموعه صاحبدلان که کارگردانی آن را آقای حسین لطیفی برعهده داشتند ، شباهت زیادی دارد.درباره این شخصیت و شباهت آنها به یکدیگر برایمان توضیح دهید؟  
پوریا پورسرخ به نظرم  این نقش ها شباهت خیلی زیاد به هم ندارند . اما درباره  نقش بهزاد در  ابتدا باید از آقای سهیلی زاده به خاطر اطمینان به من برای ایفای نقش بهزاد بسیار تشکر کنم و کاراکتر بهزاد یک جوان با معرفت و خانواده دوست بود که نقش محیط و شرایط زندگی برای او تاثیر بسیار زیادی گذاشته بود. به نظرم این مجموعه داستان و موضوعی قابل تاملی داشت . ورود به زندگی سه دختر و نوع تربیت و... تمامی مسائل آن بسیار جذاب و دیدنی بود.  
آقای سهیلی زاده شما تجربه موفقی در سریال های مانند فاصله ها ، دلنوازان و ترانه مادری دارید ، به نظر می رسد که شما در سریال دختران حوا از موفقیت بیشتری برخوردار هستید ، چرا شما سراغ ژانر ملودرام آمدید؟  
ابتدا باید بگویم که ژانر ملو درام یکی از تخصص های کاری من است ولی من خودم بهترین کارهایم را روزهای اعتراض و آخرین دعوت می دانم که بسیار خاص هستند. هرچند که تخصص من کارهای درام و ملودرام است اما اینکه سراغ کارهای متفاوت می روم، این است که نمی خواهم فقط یک ژانر کاری را تجربه کنم و در آن تکرار شوم . من کارهای طنز و کمدی هم ساخته ام که نمونه آن رانت خوار کوچک و سه پنج دو بوده است.  
بسیاری از مخاطبان تلویزیون امیرحسین رستمی را با نقش شکور که شخصیت طنز و کمیک دارد ،می شناسند ، چرا شما در سریال دختران حوا نقش دکتر سامان که کاراکتر جدی را دارد ، پذیرفتید؟  
رستمی در حقیقت بیشتر مخاطبان من را با شخصیت طنز دیده اند و من هم به نوعی در زمینه طنز و کمدی تخصص دارم .البته من قبل از این سریال نیز شخصیت جدی را تجربه کرده ام . در سریال دختران حوا نقش دکتر سامان که شخصیت منفی داشت، پذیرفتم   و  باید از آقای سهیلی زاده کارگردان مجموعه دختران حوا بخاطر اعتماد به من برای ایفای نقش دکتر سامان تشکر و قدرانی داشته باشم.  
گیلدا یکی از شخصیت های محوری و اصلی داستان دختران حوا بود که شما برای اولین تجربه بلند تلویزیونی آن را عهده دار بودید؟ این تجربه برای شما چگونه بود؟
نازنین کریمی  در حقیقت شخصیت گیلدا یک کاراکتر سخت و دشوار بود و دلیل آن نیز گویش و نوع پوشش متفاوت گیلدا بود و من هم اولین تجربه تلویزیونی خود را محک می زدم اما از ابتدا محکم امد و می خواستم که ثابت کنم از عهده این نقش برمیایم . من برای اینکه این نقش را بهتر بازی کنم . گپ و گفتی با دخترانی که در جنوب شهر زندگی می کردند ، داشتم و در نوع زندگی ، ارتباط و ... آنها با اجتماع تحقیق میدانی کردم. البته در اینجا باید متذکر شوم که همه این موفقیت را من مدیون آقای سهیلی زاده بخاطر راهنمایی ها و تجربیات ارزنده ایشان می دانم که به من انتقال دادند تا این شخصیت یعنی گیلدا در مجموعه دختران حوا شکل گرفت.  
شخصیت مژگان در سریال دختران حوا یکی از درونی ترین شخصیت های داستان است که نمود بیرونی ندارد ، شما چگونه این نقش که به تعبیری بازی در سکوت بود، را ایفا کردید؟  
ساغر شکوری نقش مژگان در این سریال بسیاری درونی بود و این درونی بودن شخصیت باعث می شودکه حالت بیرونی آن کاملا متفاوت باشد و من برای اینکه نقش مژگان را خوب بازی کنم، سعی کردم که به شخصیت داستان بسیار نزدیک شوم  و تفاوت ها و شباهت هااو را پیدا کنم. اگر راهنمایی ها و مشاورهای آقای سهیلی زاده نبود ،من فکر نمی کردم بتوانم این نقش را ایفای کنم. . همکاری با حسین سهیلی‌زاده اتفاق خوشایندی برای من بود.  
شما همواره در سریال های تان از بازیگران جوان استفاده می کند، چقدر از این رویکرد یعنی جوانگرایی نتیجه گرفته اید؟  
سهیلی زاده شاید دلیل این رویکرد من این است که ما با یک مشکل اساسی مواجه بوده و هنوز هم هستیم که مجبوریم از نسل های قدیمی برای شخصیت های جوان استفاده کنیم که این موضوع همواره من را در سالهای اخیر رنج می داد . از این رو تصمیم گرفتم از چهره های جوان و مستعد استفاده کنم که خوشبختانه نیروهای جوان و با استعدادی شناخته شدند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. من در کارهایم ترجیح می‌دهم از بازیگران جوان و جدید استفاده کنم. در نتیجه در این سریال نیز حضور این بازیگران را مشاهده می‌کنید که از همه‌ی آن‌ها تست گرفته شده و بر اساس تست انتخاب شده‌اند.  
وقتی که فیلمنامه را خواندید ، آیا نقش گیلدا برای شما انتخاب شده بود ، آیا دیگر کارآکتر های داستان برای شما جذاب بود که انها را عهده دار شوید؟  
نازنین کریمی در پاسخ باید بگویم که نقش گیلدا برای من انتخاب شده بود و کارآکتر گیلدا رابسیار دوست داشتم .از سوی دیگر نقش های دیگر هم در داستان جذاب بودند . ولی من نقش گیلدا را دوست داشتم.  
حسین سهیلی زاده در پایان این مراسم با تشکر از مهندس مقیسه مدیر شبکه تهران گفت: در طول تمام تجربه کاری ام این اولبن بار است که می بینم که یک مدیر شبکه تلویزیونی در جلسه نقد و بررسی شرکت می کند ، از رو از مدیر شبکه 5 تشکر و قدرانی می کنم .
در پایان این مراسم به مخاطبانی که در نظرسنجی سریال دختران حوا به قید قرعه  برنده شده بودند ،جوائزی اهداء شد.  
بنا بر این گزارش ،اولین نشست نقد و بررسی مجموعه های تلویزیونی شبکه تهران با مجموعه ˝تکیه بر باد˝ روز پنجشنبه، 30 آذرماه همزمان با میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع) و شب یلدا با حضور مهندس سعید مقیسه مدیر شبکه تهران، معصوم زادگان مدیرگروه فیلم و سریال، عوامل تولید مجموعه تلویزیونی " تکیه بر باد" و اعضای باشگاه مخاطبان شبکه تهران در فرهنگسرای اندیشه  برگزار شد.  
 
 
 
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.