ميرتاج الديني اعلام کرد

افتتاح "نمايشگاه نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي"/ حضور 32 دستگاه اجرايي

معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌ جمهوربا بیان اینکه نمايشگاه نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي در شانزدهم بهمن ماه افتتاح خواهد شد، گفت: در نمايشگاه نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي، 32 دستگاه‌ اجرايي و سازمان‌هاي مستقل قوه مجريه در راستاي اعلام عملکرد خود در اجراي قانون اساسي حضور خواهند يافت.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمدرضا ميرتاج‌الديني امروز در نشستي خبري درباره اولين نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي با بيان اينکه بزرگترين ثمره انقلاب اسلامي طبق گفته حضرت امام قانون اساسي است، اظهار داشت: قانون اساسي ضامن حفظ انقلاب اسلامي است.

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري در خصوص قانون اساسي مبني بر اينکه تمام وظايف در قانون اساسي تعريف شده است، ادامه داد: قانون اساسي مي‌تواند ذهن انسان را اشباع و اقناع کند همچنين مي‌تواند دنيا و آخرت مردم را آباد کند.

معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور با عرض تسليت به مناسبت درگذشت حسن حبيبي که از افراد موثر در تدوين پيش‌نويس قانون اساسي بود، تصريح کرد: در تدوين قانون اساسي شاخص و هدف مهمي که مورد تاکيد امام (ره) قرار داشت اين بود که  در تدوين قانون اساسي اسلامي بودن بايد به عنوان يک اصل و مترقي در نظر گرفته شود که برپاي دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي اين هدف را سرلوحه کار خود قرار داده است.

ميرتاج الديني خاطر‌نشان کرد: قانون اساسي همه نيازهاي جامعه و مطالبات مردم را به خوبي احصا کرده است.

وي با اشاره به اينکه اکنون 34 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، عنوان کرد: مسئولان دستگاه اجرايي و سازمان‌هاي مستقل بايد گزارشي از عملکرد خود در خصوص اجراي اهداف قانون اساسي به مردم ارائه کنند تا مشخص شود چه ميزان از اهداف مورد نظر در قانون اساسي در آن مجموعه تحقق پيدا کرده است.

معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: از ويژگي‌هاي نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي مي‌توان به مردمي بودن نظام اسلامي در چهارچوب قانون اساسي و همچنين مطالبات مردمي به عنوان عالي‌ترين سند رسمي جمهوري اسلامي نام برد.

ميرتاج‌الديني تصريح کرد: نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلام در پرتو قانون اساسي نمايان‌کننده ارزش‌ها و عملکرد دستگاه اجرايي کشور در راستاي اجراي قانون اساسي است.

معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور با بيان اينکه از حدود دو ماه قبل اقدامات مربوط به برپايي نمايشگاه آغاز شده است، گفت: مطمئنا نمي‌توان در اولين برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي همه گزارشات عرصه‌هاي مختلف را در اين نمايشگاه در معرض عموم قرار داد.

ميرتاج الديني تصريح کرد: در اين نمايشگاه 32 دستگاه‌ اجرايي و همچنين سازمان‌هاي مستقل قوه مجريه در راستاي اعلام عملکرد خود در اجراي قانون اساسي حضور خواهند يافت.

وي از ارزيابي عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي به عنوان اهداف فرعي برگزاري اين نمايشگاه نام برد و اظهار داشت: ارزيابي عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي از نظر قانون اساسي، ارتقا سطح آگاهي‌هاي عمومي و همچنين ايجاد گفتمان عمومي براي بازخواني انقلاب اسلامي و تبيين و اطلاع‌رساني عملکرد دستگاه‌هاي اجراي در پرتو قانون اساسي از اهداف فرعي اين نمايشگاه خواهد بود.

معاون امور قانون اساسي رئيس‌جمهور با بيان اينکه 5 محور اصلي را با توجه به رعايت اصل سوم قانون اساسي مد‌نظر قرار گرفته‌ايم، گفت: اولين محور، محور فرهنگي است که قانون اساسي با هدفگذاري‌ها و ارزش‌گذاري‌هاي در نظر گرفته موجب ايجاد محيطي براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با استکبار کرده است.

ميرتاج الديني خاطر‌نشان کرد: از جمله دستگاه‌هاي فرهنگي که در اين نمايشگاه براي ارائه عملکرد خود حضور خواهند يافت، مي‌توان به وزارتخانه ارشاد و همچنين سازمان صدا و سيما و سازمان‌هاي مستقل مشغول در محيط فرهنگي نام برد.

وي خاطر‌نشان کرد: افزايش رشد علمي و آگاهي‌هاي عمومي در جامعه از ديگر برنامه‌ها و محورهاي ديگر برگزاري اين نمايشگاه است.

معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور با بيان اينکه تقويت روحيه بررسي پژوهش و نوآوري از ديگر محورهاي اصلي اين نمايشگاه است، اظهار داشت: تامين آموزش عالي براي همه مردم و گسترش آن در کشور به خصوص در مناطق محروم با توجه به شاخص‌هاي ذکر شده در قانون اساسي و وزارت علوم از ديگر اهداف اين نمايشگاه است.

ميرتاج‌الديني در خصوص عملکرد سياست بين‌المللي و سياست داخلي در طول 34 سال گذشته و ارائه دستاوردهاي آن در اين نمايشگاه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به شاخصه‌هاي قانون اساسي در سياست‌هاي داخلي مواردي را در اين خصوص همچون ترد کامل استعمار و جلوگيري از نفوذ اجانب همچنين گسترش آسيب‌هاي سياسي، اجتماعي و غيره و مشارکت عامه مردم در فعاليتهاي سياسي و انتخابات در اين نمايشگاه در معرض عموم قرار خواهد داشت.

معاون اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی همچنین بخش سیاست خارجی و اهمیت جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله نکاتی است که در نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: تقویت وحدت اسلامی و همچنین الگوپذیری آن در بین کشورهای اسلامی و بیداری اسلامی در منطقه و فراگیر شدن آن در سایر کشورها توجه بیشتر به کشورهای آفریقایی، گسترش تعامل در عرصه‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های سیاست خارجی است که در این نمایشگاه با توجه به شاخصه‌های قانون اساسی توسط دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میرتاج‌الدینی در خصوص اهداف دیگری که سیاست خارجی در این نمایشگاه مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد، عنوان کرد: حضور حداکثری در مجامع بین‌المللی و دفاع از کشور و همچنین خلع سلاح هسته‌ای از دیگر برنامه‌های سیاست خارجی است که دستاوردهای آن در این نمایشگاه با توجه به عملکرد 33 ساله نظام اسلامی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توجه به عرصه اقتصادی و همچنین عدالت اقتصادی با توجه به شاخصه قانون اساسی از دیگر محورهای در نظر گرفته شده در این نمایشگاه خواهد بود، عنوان کرد: تمام مسئولان و مجریان که وظیفه دارند در عرصه‌های اقتصادی در مسیر مثبت گام بردارند، عملکرد خود را در طول این 33 سال در این نمایشگاه ارائه خواهند کرد.

معاون اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور  در خصوص شاخصه‌های محور عدالت اقتصادی گفت: رفع تبعیضات نابرابر و ایجاد امکانات برابر در جامعه، پی‌ریزی اقتصادی به طور عادلانه و صحیح و ایجاد رفاه و رفع فقر، ایجاد امنیت قضایی برای همه مردم و همچنین تامین خودکفایی در علوم و فنون کشاورزی، صنعت و نظامی است.

میرتاج‌الدینی در خصوص ارائه گزارش‌های اقتصادی در این نمایشگاه اظهار داشت: توزیع سهام عدالت که تاکنون 40 میلیون در کشور در سال‌های اخیر توزیع شده است در این نمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها توسط دولت که از جمله‌ برنامه‌های دولت نهم و دهم بود، اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها موجب عدالت اجتماعی شد که بعد از اجرای فاز اول آن شاهد کاهش فاصله طبقاتی در جامعه بودیم که بعد از اجرای تمام این برنامه شاهد بهره‌مندی از خواص مثبت آن در جامعه توسط مردم خواهیم بود.

معاون اجرایی قانون اساسی رئیس‌جمهور تقویت بنیه دفاع ملی را از دیگر محورهای اصلی این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات مثبت وزارت دفاع در طول چند سال اخیر همچنین با وجود ساخت بیش از 100 پروژه دفاعی در این نمایشگاه برخی از پروژه‌های نامبرده نیز توسط وزارت دفاع مورد نمایش قرار خواهند گرفت.

میرتاج‌الدینی با اشاره به دستاوردهای چند سال اخیر در کشور اظهار داشت:‌ با توجه به 3 هزار دستاورد علمی و اختراعات در کشور در طول چند سال اخیر همچون پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید و همچنین فرستادن موجود زنده به فضا و افزایش سه برابری نشریات علمی برخی دستاوردهای علمی شاخص در این نمایشگاه در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در شانزدهم بهمن ماه افتتاح خواهد شد، گفت: این نمایشگاه به مدت 4 روز از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر در مصلی امام خمینی پذیرای عموم مردم خواهد بود.

معاون اجرایی قانون اساسی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی با نمایشگاه دولت الکترونیک همزمان از شانزدهم لغایت 19 بهمن‌ ماه برگزار می‌شود.

میرتاج‌الدینی در خصوص ارزش‌ ارزیابی عملکرد دستگاه‌‌های اجرایی در این نمایشگاه گفت: تیم‌های مختلفی در این نمایشگاه توسط مسئولان برگزاری تشکیل می‌شود تا ابتدا نحوه حضور و ارائه دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی را مورد بررسی قرار دهد و بخش دیگری که مربوط به محتوای عملکرد و تخصصی بودن آن می‌شود، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار