"سميح ايديز" در مقاله جديد خود تحت عنوان "تركيه: كشوري كه براي روزنامه نگاران ساخته نشده" در پايگاه تحليلي "المانيتور" به سركوب شديد روزنامه نگاران و فعالان رسانه اي در تركيه پرداخته اين در حاليست كه غرب همواره در صدد بوده تا تركيه را بعنوان الگويي موفق و دموكراتيك در منطقه معرفي نمايند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  المانيتور، نويسنده در ابتداي مقاله به سركوب و اختناق در تركيه اشاره مي كند و مي گويد "گزارش اخير گزارشگران بدون مرز نشان مي دهد كه تركيه در صدر كشورهايي قرار دارد كه "بزرگترين زندان براي روزنامه نگاران جهان" هستند و اين مسئله با ادعاهاي زمامداران آن كشور در تناقض است. آنان مدعي هستند كه الگوي دموكراتيك را براي كل كشورهاي منطقه ارائه كرده اند." 

وي در ادامه مي افزايد "تاكنون بيش از 72 تن از كاركنان كرد رسانه هاي همگاني تركيه و 42 روزنامه نگار در كشور تركيه در زندان به سر مي برند. تعداد روزنامه نگاران ترك از زمان وقوع كودتا در آن كشور تاكنون بي سابقه بوده است." 

نويسنده در ادامه به دروغ بودن ادعاهاي مطرح شده در مورد تركيه اشاره مي كند و مي گويد "عليرغم آنكه غربي ها دولت اردوغان را تحسين مي كنند واقعيت آنست كه گزارش گزارشگران بدون مرز نشان مي دهد كه وضعيت فعاليت روزنامه نگاران در تركيه نه تنها بهتر نشده كه روز به روز سير افولي خود را طي مي كند. 

در اين گزارش تركيه در رتبه 154 از ميان 179 كشور جهان از نظر آزادي رسانه و بيان قرار دارد. 
در اين گزارش تركيه بدليل شيوه "سركوبگرايانه" اي كه در قبال روزنامه نگاران در پيش گرفته است بشدت مورد نكوهش قرار گرفته و اينكه نگراني هاي بسياري در مورد محدوديت هاي اعمال شده بر آزادي اطلاعات در آن كشور وجود دارد." 

وي در ادامه اشاره مي كند "مشكل اساسي آنجاست كه برداشت و معيارهايي كه اردوغان و دولتش از آزادي بيان و رسانه دارند با معيارهاي بين المللي متفاوت است. دولت تركيه مدعي است كه اكثر روزنامه نگاران بازداشت شده در آن كشور با جرائم و سازمانهاي تروريستي مرتبط بوده اند." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار