وحشت گسترده آمريکا از انفجار محدود در سفارت اين کشور در آنکارا نشان دهنده آسيب پذيري آنها از حوادث اين چنيني است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه ، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه با اين کلمات که حمله به سفارت آمريکا نتوانست هدف خود را محقق کند انفجاري را که در مقابل سفارت آمريکا در آنکارا رخ داد، و موجب کشته شدن دو نفر و زخمي شدن سه نفر شد خلاصه کرد. وي افزود علت انفجار، حمله انتحاري يک شهروند سي ساله ترک به نام جاويد شاملي بوده است. 
به نوشته روزنامه حريت و به گفته تلويزيون رسمي ترکيه اين فرد انتحاري وابسته به يک سازمان ممنوعه بوده است.
آنها گفتند اين انفجار امنيت و آرامش مردم ترکيه را هدف گرفته بود و از افزايش توسعه و پيشرفت کشور جلوگيري مي کند. 
انفجار ساختمان سفارت آمريکا در آنکارا موجب ترس و نگراني دولت اين کشور شد و کنسولگري آمريکا در استانبول به سرعت از اتباع آمريکايي خواست تا اطلاع ثانوي از رفتن به مراکز ديپلماتيک آمريکا در ترکيه خودداري کنند. در بيانيه اين کنسولگري آمده است: وزارت امور خارجه آمريکا به اتباع آمريکايي که به ترکيه سفر مي کنند يا در آن کشور مقيم هستند توصيه مي کند در خصوص احتمال وقوع خشونت هوشيار باشند و از مناطقي که در آنجا ناآرامي رخ مي دهد فاصله بگيرند و به آن مناطق نزديک نشوند. و از نزديک شدن به نقاطي که در آن تظاهرات يا تجمعات بزرگ برپا مي شود دوري گزينند.
اظهار نظر درباره خبر انفجار ساختمان سفارت آمريکا در آنکارا، توسط ويکتوريا نولند سخنگوي وزارت خارجه اين کشور صورت گرفت. وي تاکيد کرد آمريکا با همکاري پليس ترکيه خسارت هاي مالي و جاني ناشي از اين انفجار را ارزيابي و تحقيقات گسترده درباره اين انفجار را آغاز مي کنند. نکته قابل توجه آن است که، اين انفجار محدود، آمريکا را بسيار مضطرب و اين کشور را وادار کرده است اتباع خود را از رفتن به مراکز کنسولي و ديپلماتيک اين کشور خودداري کنند. اکنون ناظران اين سئوالات را مطرح مي کنند که اگر ناآرامي و کشتار و تخريبي که آمريکايي ها در ساير کشورهاي عربي ايجاد کرده اند به خيابانها و کوچه هاي خود آنها منتقل شود، واکنش اين ابرقدرت بين المللي چگونه خواهد بود؟ آيا آنها سالها مقاومت خواهند کرد يا آن که امپراطوري آنها در يک چشم به هم زدن سرنگون خواهد شد؟ و آيا اين خشونت حقي مشروع براي افراد مسلح به شمار مي رود يا آن که با آنها به عنوان تروريست هايي برخورد خواهند کرد که محدود کردنشان ضروري است؟ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار