مدیر عامل هما با اشاره به آزادسازی مشروط قیمت بلیت هواپیما، گفت: با توجه به تفاهم با بانک مرکزی، سازمان هواپیمایی کشوری نیاز ارزی ایرلاین‌ها را تعیین و آن‌ را به بانک مرکزی اعلام می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، افزود: بر اساس توافقی که با بانک مرکزی شد، شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نیازی که دارند برای دریافت ارز مرجع مراجعه کنند.
وی با تاکید بر این‌که رئیس سازمان هواپیمایی مسئول این کار شده است، تصریح کرد: نامه تخصیص ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی باید برای دریافت آن مدارک مورد نیاز را به بانک مرکزی ارائه کنند.
پرورش با بیان این‌که هما به دلیل دولتی بودن مشکلی برای تامین ارز ندارد به مسائل به وجود آمده در خصوص سوخت هواپیما اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اختلاف نظر ما و شرکت پخش تقریبا برطرف شده و اندک اختلاف پیش آمده مربوط به سال‌های قبل است.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران در بخش سوخت هواپیما یارانه‌ای برای هما در نظر گرفته شد که البته این مبلغ تاکنون به ما پرداخت نشده و از دولت طلبکاریم. با توجه به این موضوع بر اساس مذاکرات صورت گرفته طلب شرکت پخش با طلب ما از دولت تهاتر می‌شود.
مدیر عامل هما در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌ رسد با افزایش متوسط 65 درصدی بهای بلیت هواپیما از شمار مسافران هوایی کاسته شده است، گفت: هر چند در کنار تشدید تحریم‌ها و تغییر وضعیت اقتصادی کشور بهای بلیت هواپیما نیز در ماه‌های اخیر 65 درصد افزایش یافت، اما صنعت حمل‌ونقل هوایی دچار رکود نشده است.
پرورش افزود: در برخی مسیرهای پروازی مانند تهران-شیراز-بندرلنگه به دلیل این‌که فاصله شیراز تا بندر لنگه زیاد نیست برخی مسافران ترجیح می‌دهند فقط از تهران تا شیراز با هواپیما سفر کنند و از شیراز تا بندر لنگه را با سایر وسایل نقلیه مسافرت کنند.
وی با اشاره به این‌که در برخی مسیرهای پروازی مانند تهران-رشت یا تهران-اصفهان نیز چنین شرایطی حاکم است، یادآور شد: این امر باعث کاهش مسافران هوایی در برخی خطوط شده است، اما در مسیرهایی نظیر تهران-بندرعباس، تهران-کیش، تهران-مشهد و تهران-اهواز هنوز هم مسافرت در مقایسه با سایر وسایل نقلیه همچون قطار و اتوبوس اقتصادی‌تر است.
وی گفت: با توجه به مزیت اقتصادی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند با سفر با هواپیما نهایت استفاده از وقت کرده تا آن‌که مثلا 10 ساعت در اتوبوس یا قطار بنشینند تا به مقصد برسند.

*قیمت بلیت شناور شود

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از کاهش مسافران چه راهکاری دارید، افزود: در این رابطه پیشنهاد دادیم که نرخ بلیت شناور شود، به این صورت که بهای بلیت هواپیما در ساعت‌های پیک سفر گرانتر شود و در عین حال در ساعت‌های غیرپیک ارزنتر در اختیار مردم قرار گیرد.
پرورش با بیان این‌که در ایام خاص، تعطیلات یا برخی مناسبت‌ها سفر به برخی مقاصد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: مثلا در تعطلات هفته آینده پرواز تهران-مشهد پر است، اما ممکن است که در مسیر برگشت نصف پرواز خالی باشد. بنابراین اگر ایرلاین بتوانند در مسیر برگشت بلیت را ارزانتر بفروشند، به‌طور قطع مردم از این برنامه استقبال می‌کنند و در شرایط کنونی که نرخ سوخت نیز افزایش یافته است ایرلاین‌ها با توان بیشتری فعالیت خواهند کرد.
وی با تاکید بر این‌که در مجموع پس از افزایش 65 درصد بهای بلیت هواپیما، شمار مسافران هوایی بین 20 تا 35 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این رقم برای ما (هما) 20 درصد و برای برخی از ایرلاین‌ها تا 35 درصد نیز بوده است.
مدیر عامل هما با یادآوری این‌که از سال دوم قانون برنامه پنجم توسعه (امسال) باید سازوکارهای شناورسازی قیمت‌ بلیت هواپیما آماده می‌شد، تصریح کرد: در این خصوص یک سری پیشنهادات ارائه و بسته‌ای نیز تهیه شد، اما چون این برنامه با موضوع بهای سوخت تحویلی به ایرلاین‌ها و همچنین مسائل پیش آمده برای نرخ ارز همزمان شد اولویت خود برای اجرا را از دست داد.
پرورش در خصوص آزدسازی قیمت‌ها گفت: در این برنامه پیش‌بینی شده از سال سوم برنامه پنجم توسعه (سال آینده)، بهای بلیت آزادسازی شود، فکر می‌کنم آماده سازی برای آزادسازی قیمت‌ها نیازمند زمان است و نمی‌توان انتظار داشت که از ابتدای سال آینده این برنامه عملیاتی شود.

وی با بیان این‌که فعالان بخش هوایی کشور همواره معتقدند که بازار باید قیمت‌ها را تنظیم کند، گفت: آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند کمک زیادی به تعادل قیمت‌ها در بخش صنعت هوایی کند، البته به شرطی این کار درست و اصولی انجام شود.
پرورش با بیان این‌که هر آزادسازی قیمت نباید به قیمت افت کیفیت خدمات پروازی یا کاهش ایمنی تمام شود، افزود: معتقدم در صورت برنامه آزادسازی قیمت‌ها باید نهادهای نظارتی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی را تحت کنترل خود داشته باشند.

*خرید هواپیماهای پهن پیکر

مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای بدنه وسیع و کوچک خبر داد و تحقق این هدف را منوط به مشخص شدن وضعیت هما دانست.
پرورش با بیان این‌که هما در حال حاضر نه دولتی است و نه خصوصی، گفت: این مسئله مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، به عنوان مثال نمی‌توانیم از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما استفاده کنیم چراکه یک شرکت دولتی محسوب می‌شویم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس قانون بودجه سال 91 باید بخشی از منابع حاصل از فروش هتل‌های هما به ما پرداخت می‌شد که این امر نیازمند آن است که هما به‌عنوان یک شرکت خصوص شناخته شود.
وی با اشاره به این‌که مراحل واگذاری هما به تامین اجتماعی در حال پیگیری است، حاطرنشان کرد: بخشی از ساز و کار واگذاری هما به این سازمان انجام شده و بخشی نیز انجام نشده است. در صورت تحقق این واگذاری 51 درصد از سهام هما به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شود و آن زمان ما یک شرکت خصوصی می‌شویم که می‌توانیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.
پرورش گفت: در حالی که هم‌اکنون عملا یک شرکت دولتی هستیم، اما نمی‌توانیم از امکانات دولتی استفاده کنیم، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که از فروش هتل‌های هما مبلغی حدود 300 میلیارد تومان برای خرید هواپیما به هما تعلق گیرد، این فرآیند طی شده است و بخشی از مبلغ فروش این هتل‌ها به خزانه واریز شده و منتظر دریافت این پول برای خرید هواپیما هستیم.
مدیر عامل هما با یادآوری این‌که به دلیل دولتی بودن هیچ بانکی به ما تسهیلات نمی‌دهد، افزود: وقتی هما خصوصی شود، چابک‌تر عمل می‌کند و هیات مدیره و مدیرعامل با سرعت بهتری می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند.
پرورش با بیان این‌که مصوبه خصوصی شدن هما ابلاغ شده است، تصریح کرد: مشکل کنونی هما را باید سازمان خصوص‌سازی حل کند، در این صورت می‌توانیم از منابع صندوق توسعه ملی برای تجهیز هما استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در صورتیکه سازمان خصوصی نمی‌خواهد تکلیف هما را روشن کند، باید پول ما را از محل فروش هتل‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند تا بتوانیم هواپیما بخریم.
وی با اشاره به این‌که به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت خرید یک هواپیما تقریبا دو برابر شده است، اظهار کرد: این مسئله مشکلاتی را برای ایرلاین‌ها به وجود آورده، اما در عین حال قیمت هواپیما به دلیل بحران‌های اقتصادی به‌خصوص در اروپا ارزانتر شده است.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که تصمیم داریم تعداد زیادی هواپیما بخریم، گفت: هما شرکتی است که زیرساخت‌های خوبی دارد و خیلی راحت می‌تواند هواپیما خریداری کند. هما تنها ایرلاین داخلی است که در سال های اخیر توانسته در دو نوبت هواپیماهای نو را خریداری کرده و تحویل گیرد.
پرورش با اشاره به این‌که با تکیه بر توان متخصصان داخلی این هواپیماها را عملیاتی کرده‌ایم، افزود: در رابطه با خرید هواپیما دو برنامه داریم، یکی خرید هواپیماهای بدنه وسیع (پهن پیکر) برای مسیرهای دور و بدنه کوچک برای پروازهای داخلی و منطقه.
وی ادامه داد: در مسیرهای دور در اروپا پروازها با هواپیمای ایرباس و خاور دور با هواپیمای 747 انجام می‌شود، هر چند 747 هواپیمای خوبی است اما به دلیل قدیمی بودن مصرف سوخت بیشتری در مقاییسه با ایرباس دارد و از آنجا که احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد بکارگیری این نوع هواپیما دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی با اشاره به این‌که یک فاکتور بسیار مهم هواپیماهای نسل جدید کاهش مصرف سوخت است، خارطرنشان کرد: مصرف سوخت هواپیماهای قدیمی 1.7 تا 2 برابر هواپیماهای روز دنیاست، این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود و ادامه فعالیت یک ایرلاین را با تردیدهای اساسی روبه رو می‌سازد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: هما ، وبگردی ، هواپیما ، بلیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار