بررسی‌های مربوط به سال های اخیر نشان می دهد که تغییرات مربوط به شیوه‌های زندگی به ویژه تغییر رفتار انسان‌ها، عامل اصلی گذار سلامت در سراسر جهان است.

حشمت الله مولایی، کارشناس ارشد اپیدمیولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغییرات مربوط به بروز و شیوع و کنترل بیماری های عفونی و غیر عفونی و همچنین تغییرات جمعیت شناختی، واقعیتی به نام گذار سلامت را تشکیل می دهد که به ویژه در سالهای اخیر به عنوان پدیده و واکنشی دو طرفه و پویا به وقوع پیوسته و همچنان ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه ارتباط متقابل انسان و محیط اطراف او و حوادث طبیعی از عوامل اصلی گذار سلامت است، تأکید کرد: بررسی‌های مربوط به سالهای اخیر نشان می دهد که تغییرات مربوط به شیوه‌های زندگی به ویژه تغییر رفتار انسان‌ها، عامل اصلی گذار سلامت در سراسر جهان است.
 
مولایی یادآور شد: تحولات ژنتیکی که از جمله عوامل مهم در بروز بیماری ها بوده همراه با تغییرات محیطی، از مهمترین عوامل اثرگذار در تغییر الگوهای زندگی و تغییر در رفتار انسان‌ها بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر چه زمانی تصور می شد که بیماری های عفونی به طور کامل کنترل شده است، اما نوپدیدی و باز پدیدی بیماری های عفونی همراه با گسترش بیماری های مزمن و غیر عفونی، مشکلات و نگرانی های زیادی را در حوزه سلامت در اغلب کشورها و جوامع به وجود آورده است.
 
مولایی گفت: در صورتیکه برای کنترل بیماری‌های نوپدید و باز پدید عفونی و همچنین بیماری های مزمن چاره اندیشی مناسبی صورت نگرفته و اقدامات عملی جدی انجام نشود، درآینده بسیار نزدیک باید شاهد عواقب و عوارض منفی بیشتری در زمینه سلامت افراد باشیم./ح
برچسب ها: رفتار ، بیماری ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار