دبی رودخانه كارون در مقطع اهواز روزجمعه در پی بارندگی های موثر و فراگیر اخیر در مناطق بالادست به بالاترین حد خود در 10سال اخیر رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، به نقل از سازمان آب وبرق خوزستان، در پی بارش های مناسب و سرازیرشدن آب مسیل ها و رودخانه های دایمی و فصلی به كارون، دبی این رودخانه به عنوان بزرگترین رودخانه پرآب ایران به 800متر مكعب در ثانیه رسیده است كه این میزان طی 10سال اخیر یك ركورد محسوب می شود.

بالا آمدن كم سابقه آب رودخانه كارون و و گل آلود شدن آن كه ناشی از طغیان رودخانه های بالادست به ویژه رودخانه های 'بالارود' ، 'شاوور' ، 'دز' و شاخه اصلی كارون گزارش شده است برای بسیاری از شهروندان اهوازی یك موضوع جالب و دیدنی تبدیل شده است.

آب رودخانه كارون به قدری بالا آمده كه بسیاری از جزیره های كوچك درون رودخانه كارون را آب فراگرفته و ادامه ساخت دیوار ساحلی در دو سوی رودخانه كارون را متوقف كرده است.

این درحالی است كه هنوز دریچه های اضطراری سدهای دز ، كارون 3 ، شهید عباسپور و گتوند باز نشده و خروجی آب از این سدها تنها به منظور حركت توربین ها و تولید برق صورت می گیرد.

در همین حال گل آلودگی رودخانه كارون در سه روز اخیر به قدری افزایش یافته كه مشكلاتی برای تصفیه خانه های آب شهر اهواز به وجود آورده است ولی به علت افزایش دبی رودخانه ، از میزان شوری آب (EC) كاسته شده است.

بارندگی های اخیر ضمن آنكه سبب احیای بسیاری از رودخانه فصلی و چشمه های مناطق شرقی و شمال شرق استان خوزستان شده است كشاورزی پرباری در سال زراعی جاری برای كشاورزان خوزستانی نوید می دهد.

افزایش دبی (آورد) آب رودخانه كارون كه در سال زراعی آّبی برای چندین بار در پی بارش های مناسب در مناطق بالادست افزایش یافته است سبب آبیاری مناسب و مطمئن بیش از 80هزار هكتار از اراضی نیشكر طرح های هفت گانه خوزستان شده است.

در سال های اخیر به علت بروز پدیده خشكسالی متوالی اراضی نیشكری خوزستان تحت تاثیر افزایش شدید شوری آب رودخانه كارون به شدت آسیب دید به گونه ای كه در سال گذشته زراعی سبب خسارت 120میلیارد تومانی صنعت نیشكر خوزستان و كاهش 30درصدی تولید شكر در این استان شد.

در سال گذشته 360هزار تن شكر سفید از واحدهای هفت گانه نیشكر خوزستان تولید شد در حالی كه پیش بینی شده در سال زراعی جاری با بارش های مناسب و كاهش شوری آب كارون تولید شكر در خوزستان به 500 هزار تن برسد.

خوزستان به تنهایی یك سوم شكر كشور مورد نیاز كشور را تامین می كند و طبیعی است هرگونه تغییرات در آورد رودخانه های استان خوزستان به ویژه رودخانه كارون كه نقش حیاتی برای خوزستان دارد می تواند روی تولید این محصول تاثیر زیادی برجای گذارد.

حدود یك سوم آب های جاری كشور در خوزستان جاری است ولی توسعه كشاورزی در سال های اخیر نیاز آبی اراضی كشاورزی و صنعت در خوزستان را به شدت افزایش داده است به گونه ای كه خوزستان در تامین آب كشاورزی مورد نیاز در سال های اخیر با محدودیت های شدیدی مواجه بوده است.

بر اساس آمار رسمی از سوی سازمان جهادكشاورزی خوزستان تنها در سال زراعی 91-90 كشاورزان خوزستان حدود 60هزار میلیارد ریال ناشی از محدودیت كشت تابستانه خسارت دیدند.

كشاورزان خوزستانی امیدوار هستند با افزایش دبی رودخانه های استان به ویژه كارون ، دز و كرخه محدودیت های كشت تابستانه برطرف شود و حق آبه های تالاب های خوزستان كه طی سال های اخیر با مشكلات زیست محیطی زیادی رو به رو بوده اند تامین گردد./س
برچسب ها: دبی ، رودخانه ، کارون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۴ دی ۱۳۹۵
عزیزم 10سال کشت تابستان نداریم چون تابستان آب مال کشاورزهای اصفهان 10سال سطح زیر کشت اصفهان 100درصد افزایش داشته از آب خوزستان