واسطه‌ گری در بازار محصولات کشاورزی همواره سبب نابسامانی بازار محصولات کشاورزی، بی انگیزگی و ضرر کشاورزان شده است زیرا محصولات کشاورزی بدون این که سود دهی لازم را برای کشاورز داشته باشد با قیمت گزافی به مصرف کننده می رسد.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، سرانجام شهروندان و کشاورزان باید هزینه این اختلاف قیمت زیاد محصول که چندین بار در بازار خرید و فروش شده را بپردازد، نتیجه این کار افزایش قیمت محصول و کاهش فروش آن در بازار و سپس ماندن محصول بر روی دست کشاورزان است.

دلالی در هر صنعتی وجود دارد ولی این امر در استان البرز به مشکل بزرگ تبدیل شده است که ضرر کشاورز و زیان مصرف کننده را به همراه داشته است.

در رابطه با افزایش تعداد دلالان در بازار کشاورزی از سوی مسئولان مربوطه استان باید کنترل و ساماندهی صورت گیرد تا شاهد معضلات و مشکلات مختلف برای کشاورزان و شهروندان نباشیم علاوه بر این کشاورزان باید نگران فروش محصولات خود باشند که مبادا زحمات یکساله اش برای به بار نشستن محصول به هدر نرود.

اگر کنترل صحیحی بر بازار ومحصولات کشاورزی از سوی دستگاه های مرتبط از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جهاد کشاورزی صورت گیرد، در آینده شاهد اینگونه معضلات نخواهیم بود.

طی هفته گذشته طرح انتزاع بازرگانان بخش کشاورزی از سازمان صنعت، معدن و تجارت و پیوستن به جهاد کشاورزی در مجلس پیگیری شد و کلیات آن در حال بررسی است بنابراین فرصت خوبی است که نمایندگان مجلس فکری اساسی برای تنظیم بازار و ساماندهی دلالان بخش کشاورزی کنند.

شایسته نیست تمام تلاش و زحمات شبانه روزی یک کشاورز توسط شخص دیگر که هیچ زحمتی برای محصول نکشیده است به هدر رود و سپس مصرف کننده تاوان این اختلاف قیمت را پس دهد.

دلالان و واسطه ها در تمام شغل ها بر خلاف دیگر کاسبان هیچ مالیات، اجاره، حق بیمه و ... پرداخت نمی کنند و دغدغه ای ندارند و بیشترین سود را بدون هیچ زحمتی می برند.

توسعه صنعت کشاورزی سبب توسعه پایدار می شود

توسعه صنعت کشاورزی سبب توسعه پایدار در کشور می شود بنابراین می توان با حمایت از کشاورزان اقتصاد کشور و استان را بیمه کرد.

دلالی آسیب و معضلی جدی در بخش کشاورزی است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دلالی آسیب بزرگی در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: دلالی به ذات خود مشکلی ندارد و این امر در دیگر کشورها به عنوان شغل محسوب می شود.

بلال خلیلی با بیان اینکه متاسفانه دلالی در کشور ما شناخته شده نیست، اضافه کرد: دلال در بازار در هر بخشی بیشتر دو نفر بیشتر نباید باشد ولی در کشور ما تعداد دلالان مشخص نیست.

وی ادامه داد: امروزه دلالان با شگردهای مختلف محصولات را از کشاورزان با قمیت ارزان خریداری می کنند و بعد از خرید و فروش چندباره آن و افزایش قیمت محصول به دست مصرف کننده می رسانند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه دلالان بیشتر از کشاورزان سود می برند، افزود: می توان دلالان را ساماندهی کرد و نام آنها را ثبت و شناسنامه صادر کرد و حق و حقوق و مالیات برای آنها مشخص کرد.

شبکه توزیع مناسب برای توزیع محصولات وجود ندارد

خلیلی با اشاره به اینکه هم اکنون شبکه توزیع مناسب در کشور و استان البرز وجود ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر کارها به صورت سنتی پیش می رود و شبکه توزیع معیوب است و این شبکه باید اصلاح شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز تصریح کرد: محصول کشاورزی با قیمت اندک از سوی دلال خریداری می شود و به دلیل حمل و نقل، هزینه و ... و خرید و فروش چند باره با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده می رسد.

وی گفت: یکی از راهکارها برای ساماندهی دلالان و این وضعیت موجود تشکیل تشکل ها و پیگیری این امر به صورت تخصصی تر است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز افزود: تحقق این امر سبب می شود که پیگیری کارها به صورت تخصصی تر، سریع تر و بهتر پیگیری شود.

خلیلی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر میوه ای در بازار کم باشد با هماهنگی بین تشکل های استان می توان محصول مورد نظر با قیمت مناسب و تضمینی وارد کرد.

 وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های شکل گیری تشکل در بخش کشاورزی، دلگرمی برای کشاورزان و ارتباط نزدیک تر آنها با روسای تشکل ها به منظور رفع مشکلاتشان است و همچنین کشاورز دیگر دغدغه فروش محصولات خود را نخواهد داشت.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز اظهار داشت: دولت نیز می تواند با هماهنگی تشکل ها به صورت تخصصی تر اقدام به واردات محصول کند و دولت در این میان نقش نظارتی داشته باشد.

بخش دولت تاجر خوبی نیست

وی با بیان اینکه دولت هیچ زمان تاجر خوبی نیست، اضافه کرد: دولت باید واردات و خرید و فروش کالا و محصولات را به تشکل ها و بخش خصوصی واگذار کند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز افزود: دولت نباید رقیب تشکل ها و بخش خصوصی باشد بلکه باید در کنارشان و به عنوان ناظر حضور داشته باشد.

خلیلی گفت: امروزه در بخش صنعت این تشکل ها به خوبی شکل گرفته است که مزیت های فراوانی برای صنعتگران دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز تصریح کرد: یکی از مزیت شکل گیری تشکل کاهش تعداد مراجعات به معاونت های سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.