الجزیره انگلیسی اعلام کرد مواضع انتقادی چاک هیگل علیه رژیم صهیونیستی سبب شده است کنگره به شدت او را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، چاک هیگل که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا او را برای هدایت وزارت امور خارجه در دوره دوم حضورش در کاخ سفید درنظر گرفته است، روز گذشته در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا با پرسشهای سختی درباره ایران و اسرائیل مواجه شد.
اعضای جمهوری خواه سنای آمریکا که هم حزبی های چاک هیگل هستند این سوال های دشوار را از او پرسیدند.
روزالیند جردن خبرنگار شبکه در این خصوص گفت: آنچه درباره جلسه دیروز بررسی صلاحیت چاک هیگل جالب توجه است این است که چه کسانی پرسشهای دشوار را از هیگل می پرسند. شماری از کسانی که این پرسش ها را می پرسیدند همکاران سابق چاک هیگل از حزب جمهوری خواه در سنای آمریکا بودند. آنها به هیگل می گفتند که دیدگاههای افراطی دارد. چاک هیگل درباره چندین مسئله بویژه دیدگاههایش درباره اسرائیل هدف حملات قرار گرفت. لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه در این جلسه از چاک هیگل پرسید یک نفر را در سنای آمریکا نام ببرد که لابی اسرائیلی او را مرعوب کرده باشد. هیگل هم با درماندگی گفت که کسی را نمی شناسد! چاک هیگل در سالهای گذشته چندین مصاحبه انجام داده و مقالات متعددی درباره دیدگاههایش درزمینه سیاست خارجی آمریکا نوشته است. وی در این مقالات و مصاحبه ها از نفوذ لابی اسرائیلی در واشنگتن انتقاد کرده است. یکی از این مصاحبه ها در سال دو هزار و نه با شبکه الجزیره انگلیسی بود که در نشست روز گذشته سنای آمریکا نیز به آن اشاره شد. چاک هیگل در این مصاحبه گفته بود که آمریکا در جهان قلدری می کند. تد کروز عضو جمهوری خواه سنای آمریکا دیروز از این سخنان چاک هیگل انتقاد کرد و هیگل مجبور شد بگوید که لزوما با این سخن موافق نبوده است!
جردن در ادامه افزود: یکی دیگر از موضوعات مطرح در پرسشهای دیروز سنا از چاک هیگل، دیدگاههای او درباره جنگ افغانستان و مدرنیزه کردن ارتش آمریکا بود. منتقدان چاک هیگل در سوالات دیروز خود مطالبی هم درباره سوریه مطرح کردند. آنها می خواستند ببینند موضع چاک هیگل درباره مسائل سوریه چیست. سناتور جان مک کین جمهوری خواه از جمله اصلی ترین طراحان این پرسشها بود و از هیگل می پرسید که آیا باید تسلیحات به شبه نظامیان سوری انتقال پیداکند و آیا باید مقررات پرواز ممنوع بر فراز سوریه برقرار شود. چاک هیگل در پاسخ گفت که این گزینه ها درحال بررسی است. کمیته بررسی صلاحیت چاک هیگل تا یک هفته دیگر درباره کفایت او برای هدایت وزارت امورخارجه آمریکا رای نخواهد داد. اگر این کمیته به صلاحیت چاک هیگل رای مثبت بدهد، این مسئله در سنا به رای گذاشته خواهد شد و همه یکصد عضو سنا باید صلاحیت چاک هیگل را برای هدایت پنتاگون تایید کنند. تلاشهای زیادی در جریان است تا اکثر اعضای سنا ترغیب شوند به چاک هیگل رای اعتماد ندهند.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار