با پیروزی مهرام برابر دانشگاه آزاد، علامت سوالهای هفته آخر سوپرلیگ بسکتبال تنها در مقابل یک بازی گذاشته شد. باخت همیاری زنجان به گرگان حرف و حدیثهای قبل بازی را زنده نگه داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ با وجود اعتراضات گرگانی ها و بیانیه ای که هواداران این تیم به طور رسمی در اعتراض به همزمان نبودن بازیهای هفته آخر منتشر کردند برنامه ساعتی بازیهای هفته تغییری نکرد. مسئولان سازمان لیگ با تاکید بر پاک بودن تیمها اعتقاد داشتند نیازی به این برنامه ها نیست و بازی گرگان به خاطر پخش مستقیم یک ساعت زودتر از بازی تهران برگزار می شود.

اما تیم زنجانی اگر قصد بازی پرقدرت تر برای رد کردن بحثهای مربوط به باخت عمدی احتمالی را هم داشت با بیماری علی باهران و دیه گو بازیکن خارجی تیم بدشانسی آورد. این دو بازیکن که روز قبل از بازی به بیمارستان انتقال پیدا کرده بودند در لیست زنجانی ها هم حضور نداشتند.

گرگان که بر روی نوار پیروزی فصل عادی را به پایان برد تا کوارتر سوم با حضور چهار هزار تماشاگر از حریف خود پیش بود اما زنجان در ابتدای کوارتر چهارم برای دقایقی اختلاف حدودا شش امتیازی را از بین برده و از میزبان پیش افتاد.

شرايط بازي در دقایق آخر به گونه اي پيش رفت که باز هم تیم میزبان بازی را گرفته و در دقیقه پایانی با اختلاف هفت امتیازی بازی را پیش برد تا در نهایت هم 80 بر 73 پیروز شده و جایگاه پنجم جدول را از دانشگاه آزاد بگیرد.

پویا تاجیک که تنها بازیکن پنج خطایی این دیدار بود با 21 امتیاز و شش ریباند و سعید داورپناه با 16 امتیاز، شش پاس گل و چهار ریباند بهترینهای زنجان بوده و سینا هادیزاده با 16 امتیاز و 9 ریباند بهترین بازیکن ایرانی گرگان و میکالای با 24 امتیاز و 12 ریباند بهترین بازیکن این تیم بود.

**بنی عقیل: زنجان 20 دقیقه برای بردن ما پرس کرد

مجتبی بنی عقیل بازیکن تیم شهرداری گرگان تاکید می کند: زنجانی ها واقعا خوب دفاع کردند اما نبود بازیکن خارجی شان باعث کم شدن فشار این تیم شد. ما هم اگر بازیکن خارجی نبود با اختلاف می باختیم. زنجان حداقل 20 دقیقه برای بردن تیم ما پرس کرد و فشار زیادی روی ما بود به خصوص که کاوه نورافزا توپ پخش کن خود را هم نداشتیم.

** روز بارانی دانشگاه

در روز بارانی شهر تهران دانشگاه آزاد با امید به بردن مهرام و حفظ جایگاه پنجم وارد سالن آزادی شد هر چند رهبران این تیم در پست یک و پست مربیگری بیرون از زمین ماندند. مهران شاهین طبع با دو خطای تکنیکال هفته های قبل از روی سکوها نبرد حساس تیمش را تماشا می کرد و حامد حسین زاده گارد راس مصدوم تیم از پله های منتهی به زمین و کنار نیمکت تیم.

میلاد مزرعه، بنیل کوچویی، اشکان خلیل نژاد، محمد حسن زاده و موسی نبی پور انختابهای اول دانشگاه آزاد برای این بازی بودند و مهدی کامرانی، وحید حاجیان، صمد نیکخواه، فرید زرقی و مارکو میلیچ پنج انتخاب اولیه بچیروویچ بودند.

مهرام با گل زودهنگام حاجیان بازی را شروع کرده و به سرعت از حریف خود با چند امتیاز جلو افتاد.با این شرایط محمد جمشیدی که در بازی با پتروشیمی هم با یک دست برای چند دقیقه بازی کرده بود وارد زمین شد. حضور دوباره حسن زاده و جمشیدی در کنار هم و اضافه شدن بنیل تغییرات مثبتی در دانشگاه به وجود آورده و باعث شد بازی برای دقایقی مساوی پیش برود اما با چند سوت داوران که صدای بازیکنان دانشگاه را درآورد همکاری خوب چند دقیقه ای تاثیر خود را از دست داد.

خطای السون روی محمد حسن زاده که با وجود شنیده شدن صدای دست بازیکن خارجی مهرام روی صورت فوروراد قدرتی دانشگاه گرفته نشد و سوت بلافاصله در این سوی میدان و علیه دانشگاه نقطه آغاز اعتراضات بازیکنان این تیم بود. محمد حسن زاده در این صحنه به شدت اعتراض داشت و به زحمت توسط کادر فنی تیم ساکت شد.

** "داور خسته نباشید! "

بعد از باخت 26 بر 19 دانشگاه آزاد در کوارتر اول، در ابتدای کوارتر بعدی اختلاف به ده امتیاز رسید. با گرفتن خطای سوم از محمد جمشیدی این بازیکن هم به حسن زاده اضافه شده و از داوران شاکی شد. با شرایط به وجود آمده هواداران دانشگاه آزاد هم به داوران "خسته نباشید‌" می گفتند.

به تدریج تا پایان نیمه اختلاف از ده امتیاز هم گذشته و نیمه اول 47 بر 34 به نفع مهرام تمام شد.

با شروع نیمه دوم مهرامی ها با آرامش بیشتری وارد بازی شده و در چند دقیقه میانی کوارتر تنها چهار امتیاز گرفتند.در نهایت هم این کوارتر را واگذار کردند اما در ده دقیقه آخر بار دیگر بحث داوران به میان آمد و با ثبت خطای پنجم به نام محمد جمشیدی یکی از شانسهای دانشگاه با خروج این بازیکن از بین رفت. جمشیدی اعتقاد داشت توپ را روی هوا گرفته و حرکتش خطا نبوده به همین دلیل در کنار زمین ایستاده و حاضر به قبول تصمیم داور نبود تا اینکه مهران شاهین طبع سرمربی تیم از روی سکوها بازیکنش را به آرمش فراخوانده و گفت که "هیچ چیز نگو، خطا درست بود."

مهرامی ها هم که برای بیش از ده دقیقه با فشار بازی نکرده بودند در دقایق آخر حمله های خود را بیشتر کرده و با کسب 30 امتیاز در کوارتر پایانی بازی را 96 بر 77 برنده تمام کردند.

بنی کوچویی با 14 امتیاز، چهار ریباند و چهار پاس گل و وحید دلیرزهان با 14 امتیاز و چهار ریباند بهترینهای دانشگاه آزاد بودند و امیر صدیقی با 21 امتیاز و شش ریباند و صمد نیکخواه با 31 امتیاز بهترینهای مهرام به شمار می رفتند.

**شاهین طبع: تیمها بدون خارجی معنی ندارند

مهران شاهین طبع سرمربی دانشگاه آزاد بعد از بازی بحثی از برد و باخت تیم های دیگر به میان نیاورده و تاکید کرد که باید بازیهای دیگر را می بردند تا در روز آخر به فکر چیز دیگری نباشند.

شاهین طبع هنوز هم بازی با گرگان و باخت آن دیدار را فراموش نکرده و می گوید: اگر آن بازی را ورژ آبکاریان و مجموعه داوران از ما نمی گرفتند مقام پنجم ما قطغی می شد.

سرمربی دانشگاه آزاد در نهایت تیمهای لیگ را بدون خارجی بی معنا می داند و اشاره می کند: بازی بدون خارجی زور بیهوده است چون بازیکنان داخلی برای لحظاتی از بازی خوب بازی می کنند اما هنوز بسکتبالمان به جایی نرسیده که چهل دقیقه با ثبات کار کنند.

** باخت ثانیه آخر صنایع

تیم نفت تهران برخلاف تصور که در هفته آخر دیگر انگیزه ای برای برد ندارد، با یک پیروزی از لیگ خداحافظی کرد. صنایع که تا 18 امتیاز هم از حریف خود پیش بود به تدریج با اشتباهات بازیکنان برتری را از دست داد و در حالی که با یک امتیاز از حریف پیش بود درست در زمان زنگ پایان بازی یک گل دریافت کرد که با مشورت داوران و تماشای فیلم مورد قبول قرار گرفت و در نهایت بازی 86 بر 85 به نفع نفت تمام شد.

علی توفیق سرمربی صنایع بعد از این دیدار با خنده گفت که چهار بازی را ما به این شکل بردیم،‌ یک بار هم باختمان به این شیوه رقم خورد.

وی تاکید داشت بیشتر بازیکنان نفت با توجه به اینکه سال قبل در تیم صنایع بازی می کردند به دنبال ثابت کردن برخی مسائل بودند و نداشتن امید به صعود مانع بازی خوب آنها نشد.

امیر امینی با 23 امتیاز، 9 پاس گل، پنج ریباند و چهار توپربایی بهترین بازیکن نفت و یونس لاله زاده با 25 امتیاز و پنج ریباند بهترین بازیکن صنایع بود.

** برد بدون خارجی پتروشیمی

تیم پتروشیمی بندرامام با وجود رفتن بازیکنان خارجی به تعطیلات و بازی در خانه قشم تیم جنوبی را با نتیجه 82 بر 63 شکست داد. قشم با وجود امیدهای زیاد اول فصل و اضافه کردن یک بازیکن خارجی دیگر در هفته های آخر موفق به ماندن در جمع هشت تیم نشد و وداع سختی با لیگ داشت، تيم پتروشيمي با اين برد بهترين نتيجه چند سال اخير را در ليگ کسب کرده و فصل عادي را با تنها يک شکست به پايان برد.

پتروشیمی در غیاب یاران خارجی بار دیگر عرفان نساج پور را به جای سهمیه خارجی به میدان فرستاد و حامد آفاق با 25 امتیاز بهترین بازیکن تیم در این دیدار بود. رضا لطفی با 13 امتیاز و 9 ریباند و سرگو آتواشویلی با 18 امتیاز و هفت ریباند بهترینهای قشم محسوب می شدند.

** ماهان آخرین میهمان برنده هفته

آخرین برنده هفته هیجدهم تیم فولاد ماهان بود که با بازی خوب کریس ویلیامز و 23 امتیاز، هشت ریباند و پنج پاس گل این بازیکن البدر را 71 بر 55 برد. ماهانی ها در دقایقی از بازی هم از حریف خود عقب بودند اما در نهایت بازی را با برد با اختلاف تمام کردند.

اصغر کاردوست هم در این دیدار با 12 امتیاز و 9 ریباند به کریس ویلیامز کمک کرد. یوسف وند با 12 امتیاز و شش ریباند بهترین بازیکن البدر بود.

** حریفان پلی آف

با انجام بازیهای هفته آخر حریفان مرحله پلی آف به یان شرح خواهند بود:

پتروشیمی بندرامام ـ البدرکنگ

ماهان اصفهان ـ صنایع ماهشهر

مهرام تهران ـ دانشگاه آزاد

همیاری زنجان ـ گرگان/آق

برچسب ها: لیگ ، بسکتبال ، هفته آخر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار