طي نوسانات اخير بهاي جهاني فلزات گرانبها، کارشناسان اين روزها با اين سوال روبرو هستند که روند صعودي قيمت فلزات گرانبها از آن طلا خواهد بود يا پلاتين.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، طلا و پلاتين در ماه گذشته رقابت تنگاتنگي را پشت سر گذاشتند و هر دو در معاملات تجاري حدود 1680 دلار در هر انس خريد و فروش شدند. حال اين سوال پيش مي آيد که کدام فلز گرانبها در اين رقابت زودتر به قيمت 2 هزار دلار خواهد رسيد.

تحليل گران در گفتگويي با شبکه CNBC بيان کردند؛ پلاتين که به عنوان ماده خام صنعتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در ساختن جواهرات کاربرد دارد، امتياز بيشتري نسبت به طلا دارد.

در اوايل اين ماه "انگلوآمريکن پلاتينيوم"، بزرگترين توليد کننده پلاتين اعلام کرد که عمليات انتقال اين فلز از 4 معدن از منطقه "راستنبرگ" آفريقاي جنوبي ميزان توليد ساليانه اين فلز گرانبها را تا 400 هزار اونس کاهش مي دهد. بنابراين گزارش پلاتين بيش از 1704 دلار در هر انس افزايش يافت.

"سين هيمن"، ويراستار نشريه ماهانه "ديپورت ولس آلتيميت" به شبکه CNBC گفت: تصور مي کنم پلاتين شانس بيشتري در اين رقابت دارد. وي معتقد است که افزايش پلاتين تا 2 هزار دلار در هر انس و حدود 20 درصد بيشتر از سطح کنوني ادامه خواهد داشت.

"هيمن" تصريح کرد: روند صعودي در اقتصاد جهان خصوصا اقتصاد چين تقاضا را براي ماشين بيشتر افزايش مي دهد و همين امر موجب استفاده بيشتر از پلاتين مي شود.

"ايگن وينبر"، رئيس موسسه تحقيقاتي "کامرزبنک" معتقد است افزايش قيمت طلا به کندي رخ خواهد داد و تورمي که در حال حاضر وجود دارد روي قيمت طلا تأثير گذار خواهد بود و مي تواند طلا را در 3 ماهه چهارم سال 2013 يا اوايل سال 2014 به قيمت 2 هزار دلار برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار