فرماندارشهرستان آمل،از اختصاص 3 میلیارد ريال اعتبار برای آغاز اجرای طرح ساماندهی و توسعه بازسازی بقعه تاریخی ناصرالحق " حسن بن علی " در این شهرستان که محل زیارت پیروان زیدیه کشور یمن است، خبر داد.

اکبرزاده درگفتگوبا خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت: دربودجه سال 92 هم برای تکمیل هرچه سریعتر بازسازی بقعه اعتبار ویژه اختصاص داده خواهد شد.

وی افزود: بقعه تاریخی ناصرالحق آمل در طراحی جدید به حدود 400مترمربع با بهره گیری از معماری اسلامی توسعه داده خواهد شد و مرحله نخست ساخت بنا ازسوی پیمانکار در مدت هشت ماه تحویل داده شود.

فرماندار آمل تصریح کرد بقعه ناصرالحق آمل باید از وضعیت نابسامان کنونی خود خارج شود و به مکانی با ارزش به عنوان محل زيارت شيعيان چهار اماميه سراسر جهان به ویژه شیعیان زیدیه کشور یمن تبدیل شود.

اکبرزاده گفت: بقعه ناصرالحق آمل به عنوان شصتمین اثر تاریخی درفهرست آثار ملی کشور ثبت شده و با توجه به قدمت تاریخی وارزش معنوی آن با برطرف کردن موانع قانونی، ساماندهی هرچه سریعتر آن، اکنون مورد تاکید قرار گرفته است.

وی،با بیان این که معرفی بقاع متبرکه و امام زادگان موجب آگاه سازی همه اقشار جامعه از کرامات و فضائل این بزرگواران می شود، افزود: ترویج جایگاه و شخصیت والای این بزرگواران امروز به عنوان یک اصل اساسی است که باید با برنامه ریزی مدون و سازمان دهی شده در راستای آن حرکت کرد.

بقعه متبرکه ناصرالحق آمل توسط سید " علی مرعشی " حاکم مازندران بنا شده ومحل دفن " حسن بن علی ناصر الکبیر" معروف به " اطروش " بنیانگذار حکومت علویان درمنطقه شمال ایران است که در سال 305هجری قمری وفات نموده و در محله پایین بازار و شکل گیری نخست شهر آمل واقع است.

براساس اسناد موجود وگفته های مسئولان شهرستان آمل و نیز ورثه های مرحوم " توکلی " مالک، مساحت کلی محوطه وحریم مجموعه بقعه ناصرالحق آمل حدود 86هزارمتر مربع بوده که اکنون حدود هفت هزار و900متر مربوط به مکان فعلی بقعه، 45هزارمترمربع در ضلع شرقی دراختیار ورثه ها و بخشی هم اکنون دراختیار اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان آمل است.

مشخص نبودن تولیت و نیز مسئولیت برای ساماندهی وبازسازی بقعه توسط اداره های کل میراث فرهنگی، فرهنگ وارشاد اسلامی واوقاف وامورخیریه مازندران از موضوعات حل نشده و تاخیر در بازسازی بقعه ناصرالحق در سالهای اخیر گذشته بود.

بیش از 50 اثرتاریخی ومذهبی شهرستان 400هزارنفری آمل تاکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است./س

برچسب ها: بازسازی ، بقعه ، ناصرالحق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.