محققان دانشگاه شهيد چمران اهواز موفق به كشف رده جانوري سیمفیلا در ایران و یک گونه جدید از این رده شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ دكتر مهدي اسفندياري عضو هيئت علمي گروه گياهپزشكي دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران و ناظر اين تحقيق، اظهارداشت: كشف اين جانوران بسيار كوچك توسط محمدرضا کاويانپور از دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد گروه گياه‌پزشكي، انجام شد و مراحل بعدي اين تحقيق با همكاري دكتر شلر از سوئد صورت گرفت.

 

وي با اشاره به انتشار نتايج اين تحقيق در ژورنال ZOOTAXA در اواخر سال 2011 و چاپ خبر مربوط به آن در خبرنامه انجمن حشره‌شناسي ايران، در پاييز امسال، تصريح كرد: در اين تحقيق يكي از گونه‌هاي جانوري كشف شده براي دنيا جديد بود كه اين‌گونه به‌نام اسكولوپندرلوپسيس پرسيكوس (پرسيكوس برگرفته از كلمه پرشيا) نام‌گذاري شد.

 

اسفندياري توضيح داد: اسكولوپندرلوپسيس پرسيكوس جانوري خاك‌زي و جز شاخه بندپايان است. اين‌گونه كه از مواد پوسيده و ديگر موجودات ريز خاك تغذيه مي‌كند، برای نخستين‌بار در دنیا، به‌صورت محدود در باغات اطراف شهرضا يافت شد. جانوران رده سیمفیلا (Symphyla) بندپایانی سفید رنگ، شبیه صدپاها و هزارپاها هستند و نزدیکترین گروه به حشرات می‌باشند. این موجودات عموما در جاهای مرطوب زندگی میکنند و از یک تا هشت میلیمتر طول دارند. این جانوران با تغذیه خود موجب تجزيه مواد آلی خاک و بازگشت مواد مغذی به خاک می شوند. تاکنون تعداد بسیار کمی از این موجودات در قاره آسیا یافت شده‌است./س


برچسب ها: کشف ، رده ، جانوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.