واشنگتن پست در گزارشی به برنامه پنتاگون برای برداشتن ممنوعیت حضور زنان درخط مقدم جنگ پرداخته و آنرا تبدیل جبهه به محیطی برای اذیت و آزار جنسی زنان عنوان کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست، هرازگاهی خبر از تجاوز و یا آزار و اذیت جنسی زنان ارتش آمریکا توسط افسران مافوق و یا دیگر سربازان ارتش به گوش می رسد، حالا وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفته است که دامنه حضور زنان را گسترش داده و مشاغل بیشتری را حتی در خط مقدم به آنان بدهد.این تصمیم ، حضور همجنسبازان در ارتش است.

لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا که درحال سپردن پست خود به شخصی دیگری است ، چند روز پیش اعلام کرد که پنتاگون قصد دارد ممنوعیت حضور زنان در خطوط مقدم نبرد را بردارد.

یک مقام وزارت دفاع اعلام کرد که لئون پانتا براساس پیشنهاد ستاد مشترک ارتش این تصمیم راگرفته است . این تصمیم باعث شگفتی زنان فعال و کهنه سرباز شده است . آنان می گویند فکر می کردند هنوز نمی توانند به باز شدن مسیر ورود زنان به مناصب و رسته های دشوار و حساس امیدی داشته باشند .

ارتش آمریکا در حال حاضر زنان را از 25 درصد از مسئولیت ها معاف کرده است . یک مقام ارشد پنتاگون می گوید وزارت دفاع انتظار دارد در سال 2013 بسیاری از مسئولیت ها را برای زنان آزاد نماید . مقامات ارشد وزارت دفاع تا ژانویه 2014 به استثنائات پایند خواهند بود .

مقامی که می خواهد هویتش فاش نشود قبل از اعلام رسمی این تصمیم می گوید این مشاغل استثناء که بعداً اعلام می شود به این دلیل است که به افکار عمومی فهمانده شود که چرا زنان نمی توانند به برخی مشاغل دست یابند .

این تصمیم بعد از یک دهه عملیات نظامی در عراق و افغانستان گرفته می شود. این تصمیم با یک تصمیم دیگر همزمان شده است . این تصمیم ، حضور همجنس بازان در ارتش است که البته این یکی خیلی بی سروصدا انجام شده است.

حقوقدانان و زنان کهنه سرباز از این تصمیم استقبال کرده اند و گفته اند ممنوعیت حضور زنان در سمت هایی در خط نبرد یک تصمیم قدیمی و کهنه است .

آنو باگواتی کاپیتان سابق نیروی دریایی آمریکا و مدیر اجرایی شبکه زنان ، مدعی است : این یک تصمیم تاریخی است  و به همه کمک کرده است و به ارتش نیز در هرچه حرفه ای شدن کمک خواهد کرد .

اما منتقدان این تصمیم نظر دیگری دارند . آنها سالهاست که می گویند ادغام و یکپارچه سازی زنان با مردان در ارتش باعث منحرف شدن اذهان نیروهای درگیر در دفاع از کشور و همچنین ایجاد فضای جنسی شده و باعث می شود که زنان از عهده وظایف محوله به خود برنیایند .
طرفداران این طرح می گویند زنان نمی توانند بعضی مشاغل را در ارتش برعهده بگیرند . مشاغلی مثل خدمت درواحد تانک ، پیاده نظام و یا نیروهای ویژه . با اینکه برخی اززنان این مشاغل را نیز می توانند به انجام برسانند . آنها می گویند با این حال برداشتن این محدودیتها می تواند به تغیر فضا و فرهنگ مرد سالارانه ارتش که مدتها زنان را نسبت به تبعیض و یا آزار و اذیت جنسی شاکی کرده بود ، کمک کند . 

این درحالی است که حقوقدانان و مدافعان این طرح ، مدت هاست پنتاگون را تحت فشار گذاشته اند تا یک نیروی جامع و بدون درنظر گرفتن جنسیت تشکیل دهد . اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا ، پنتاگون را به خاطر چیزی که تبعیض می نامد همیشه متهم می کند .

سال گذشته ، مقامات نظامی بخشی از مشاغلی را پیشنهاد دادند که زنان می توانند در آنها مشغول به کار شوند و در آخر هم عنوان شده بود که وزارت دفاع آماده است که وظایف بیشتری را به این لیست اضافه کند .

این لیست به زنان اجازه می دهد که در مشاغلی مثل اپراتور رادیویی و بی سیم مشغول به کار شوند. 

یک مقام وزارت دفاع آمریکا میگوید : در جنگ های اخیر آمریکا اشکالی که سالها بر مشارکت زنان و مردان با همدیگر درجنگ مطرح می شده است اکنون دیگر موردی ندارد. این بحث در شرایط صلح است که ممکن است کمی احساسی و به حق جلوه کند نه در شرایط حساس جنگی.

سناتور دمکرات میشیگان یعنی کارل لوین که رئیس کمیته نظامی سنا است در یک مصاحبه می گوید این یک حقیقت است که زنان در مسئولیت هایی که درجنگ عراق و افغانستان به آنان سپرده شد لیاقت خود را نشان دادند .

اما سناتور جمهوریخواه جیمز اینهوف می گوید موانع عملی بسیاری زیادی در اشتغال زنان درخطوط مقدم وسایر مشاغل نظامی وجود دارد که اگر نادیده گرفته شوند امنیت و حریم خصوصی اعضای ارتش را به خطر می اندازند .

سناتور مک کین دیگر عضو این کمیته از جمهوریخواهان با این تصمیم به صورت کلی موافق است . اما تلویحاً به مشکلات و نارسائی هایی اشاره می کند که باید حتما مورد توجه قرار گیرد .

مک کین می گوید این که ما بتوانیم استانداردهای بالای نیروهای نظامی امان را که ترسناک ترین و قویترین نیروی جهان است حفظ کنیم نکتهای اساسی  وحساس است . به ویژه استانداردهای دقیق بدنی برای نیروهای ویژه امان را و باید برای زنان نیز در این مورد فکری کرد .
یک مقام ارشد وزارت دفاع اعلام کرد که پنتاگون انتظار دارد به نوعی سیاست خنثی در موضوع جنسیت برسد.

به طور کلی زنان 14 درصد از نیروهای رسمی ارتش آمریکا را تشکیل می دهند .

براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا 152 زن نظامی آمریکائی در افغانستان و عراق کشته شده اند .

پنتاگون نوامبر گذشته اعلام کرد که به احتمال زیاد راه ورود به 14 هزار شغل جدید را که به صحنه نبرد در خط مقدم مربوط می باشد برای زنان باز خواهد کرد . ولی 238 هزار شغل دیگر برای زنان همچنان غیرقبال دسترس خواهند بود .
همه این مشاغل در نیروی زمینی و دریایی است .

پانتا که درحال ترک پست وزارت دفاع است مدت زیادی بود که به دنبال  طرح جامع ورود زنان به مشاغل نظامی بود.

در 9 ژانویه ژنرال مارتین دمپسی ، رئیس ستاد مشترک از تصمیم ورود زنان به بالاترین رده ها و بیشترین مشاغل حمایت کرد .

او می گوید دیگر وقت آن رسیده است که همه موانع غیرضروری جنسیتی از ارتش کنار گذاشته شود.

برچسب ها: زنان ، ارتش ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار