روابط آمريکا و فيليپين پس از آنکه يک کشتي نيروي دريايي آمريکا به يک صخره مرجاني در آبهاي ساحلي فيليپين برخورد کرد و از حرکت بازماند دچار تنش شده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري الجزيره انگليسي ، در آبهاي پارک ملي اين منطقه برخي از متنوع ترين گونه هاي حيات دريايي زندگي مي کنند.
اين کشتي عازم اندونزي بود که دچار اين حادثه شد. اين کشتي اجازه وارد شدن به آبهاي محافظت شده اين منطقه را نداشت. مقامات نيروي دريايي آمريکا نيز تاکنون به همتايان فيليپيني خود توضيح نداده اند که اين کشتي در اين آبها چه مي کرده است. 
جوزف روستوم پنا از مقامات نيروي دريايي فيليپين گفت : ما اين حادثه را بررسي خواهيم کرد و اطلاعات خود را در مورد اينکه چگونه مي توانيم امنيت آبهاي اين پارک ملي را بهتر تامين کنيم ارائه خواهيم کرد.
بنينو آکينو رئيس جمهور فيليپين گفته است نيروي دريايي آمريکا بايد هزينه خسارتي را که به اين پارک ملي وارد کرده است بپردازد و مسئوليت نقض قوانين فيليپين را بر عهده بگيرد. 
فيليپين از ديرباز از متحدان آمريکا بوده است. اين مشارکت براي واشنگتن اينک که مي کوشد نفوذ فزاينده چين را در منطقه مهار کند بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد. اما بسياري اين سوال را از خود مي پرسند که آيا اين ائتلاف به نفع فيليپين نيز هست يا خير.
آمريکا از زماني که قدرت نظامي خود را بر آسيا متمرکز کرده حضور نظامي خود را در فيليپين گسترش داده است. اما بسياري اين حضور را تجاوز به استقلال و حق حاکميت فيليپين تلقي مي کنند. اين نخستين بار نيست که آمريکا به وارد آوردن خسارات زيست محيطي به فيليپين متهم مي شود. سال گذشته يک پيمانکار آمريکايي متهم شد که نزديک به دويست هزار ليتر از ضايعات سمي را در فيليپين دفع کرده است. 
سفارت آمريکا در مانيل با صدور بيانيه اي درباره حادثه اخير اعلام کرد : در حالي که تحقيقات درباره اين موضوع ادامه دارد ، ما اميدواريم به هماهنگي نزديک خود با دولت فيليپين براي درک دقيق اينکه چه اتفاقي افتاده است و نيز اطمينان از اينکه اين حوادث در آينده تکرار نخواهند شد، ادامه دهيم.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار