رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه پروسه ملي شدن نفت در كشورمان هنوز كامل نشده است، گفت: در حال حاضر از 22 درصد متوسط برداشت از ذخاير نفت كشور، بيش از 30 درصد به عنوان هزينه‌هاي توليد به جيب ديگران مي‌رود و اگر اين مساله را در كنار تعيين سياسي قيمت نفت قرار دهيم، حدود 70 تا 80 درصد قيمت واقعي نفت را پايين مي‌آورد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاح پژوهشگاه جامع صنعت نفت، با اشاره به ذخاير هفتصد ميليارد بشكه‌اي نفت شناسايي شده كشور و ظرفيت متوسط برداشت از اين ذخاير اظهار داشت: اگر اين پژوهشگاه فقط يك درصد متوسط ظرفيت برداشت نفت كشور را ارتقاء دهد حدود 7 ميليارد بشكه نفت توليد خواهد شد كه برابر با ظرفيت حدود 5 سال صادرات كشور منهاي مصرف داخل است.

وي با تاكيد بر اينكه پروسه ملي شدن نفت در كشورمان هنوز كامل نشده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر از 22 درصد متوسط برداشت از ذخاير نفت كشور، بيش از 30 درصد به عنوان هزينه‌هاي توليد به جيب ديگران مي رود و اگر اين مساله را در كنار تعيين سياسي قيمت نفت قرار دهيم، حدود 70 تا 80 درصد قيمت واقعي نفت را پايين مي‌آورد و چنانچه به آن گراني تحميلي محصولات توليد شده از نفت نيز افزوده شود، خواهيم ديد كه اگر همه صنعت نفت بومي و ملي شود چقدر در افزايش عايدات حاصل از نفت تاثير خواهد داشت.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: اگرچه اصلاح شيوه قيمت‌گذاري نفت تحت تاثير سياست، كار آسان و كوتاه مدتي نيست اما اگر همت‌ها در داخل كشور هم افزا شود معادلات جهاني نيز قابل اصلاح خواهد بود و اين مشكل نيز برطرف مي شود.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه در حال حاضر با اتكاء به مراكزي مثل همين پژوهشگاه جامع صنعت نفت مي‌توان هزينه‌هاي توليد نفت را به شدت كاهش داد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي اجراي هر دو فاز از ميدان گازي پارس جنوبي به طور متوسط 5 تا 6 ميليارد دلار هزينه مي شود كه حدود 35 درصد از اين هزينه ها از كشور خارج مي شود و اگر بتوانيم با توجه به حجم سرمايه گذاري‌هاي ساليانه در اين بخش اين 35 درصد را به داخل برگردانيم رقمي در حدود 9 ميليارد دلار مي شود كه بسيار ارزشمند خواهد بود.

رئيس‌جمهور اتخاذ نگاه راهبردي به حوزه نفت را مورد تاكيد مجدد قرار داد و گفت: نبايد به نفت صرفا به عنوان يك منبع درآمد و صرف درآمدهاي آن در بودجه كشور نگاه كرد و مركزي كه مي‌تواند اين نگاه را تغيير دهد وجود پژوهشگاه جامع اقتصاد نفت است كه بايد سريع‌تر راه‌اندازي شود تا همه عوامل موثر ناشي از توسعه صنعت نفت در پيشرفت كشور را به طور يكجا و متمركز مورد مطالعه قرار دهد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه پژوهشگاه جامع صنعت نفت نگاه كلان فني در عرصه نفت و گاز كشور دارد، خاطرنشان كرد: بايد پژوهشگاهي در كنار اين پژوهشگاه ايجاد شود كه همه مسائل اقتصادي و اجتماعي و سياسي نفت را در كنار رابطه اين صنعت با صنايع و بخش‌هاي اقتصادي ديگر كشور به صورت متمركز رصد كرده و مورد مطالعه قرار دهد و با مديريت كلان، توانمندي‌هاي نفت را از يك منظر راهبردي در خدمت پيشرفت كشور قرار دهد.

وي اظهار داشت: آنچه مورد نظر بنده از طرح ايجاد يك پژوهشگاه جامع بود، اين است كه همه مسائل مربوط به نفت و گاز كشور در آن متناسب با توانمندي‌هاي بخش‌هاي مختلف كشور مورد مطالعه قرار گرفته و متناسب با هر بخش به عنوان يك پروژه كاري تعريف و اجرايي شود.

احمدي‌نژاد در ادامه از مديران و دست اندركاران پژوهشگاه جامع صنعت نفت خواست تا پس از مرحله فعلي كه اين پژوهشگاه در عرصه اقدامات تخصصي مختلف در صنعت نفت گواهي و ليسانس ارائه مي‌دهد به تدوين استانداردهاي ملي در صنعت نفت بپردازد و تصريح كرد: بايد با همكاري سازمان استاندارد، استانداردهاي ملي ايران در صنعت نفت را تعريف كنيد و دولت نيز در كوتاه مدت استانداردهاي شما را تضمين مي‌كند تا هزينه‌هاي احتمالي برخي عدم موفقيت‌ها در آغاز كار پوشش داده شود و متخصصان كشورمان بتوانند در اين زمينه تجربه كافي كسب كنند.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: با وجود همه اقدامات ارزشمند انجام شده در صنعت نفت هنوز در ابتداي راه هستيم و ايران مي‌تواند پايگاه دانش فني نفت باشد به شرط آن كه انديشه خود را از اين كه براي پيشرفت بايد راههاي طي شده ديگران را بازپيمايي كنيم فراتر برده و به ابداع راهكارهاي جديد‌تر، كوتاه‌تر و كم هزينه‌‌تر بينديشيم.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه نبايد نگاه‌ها صرفا به بومي كردن راهكارهاي موجود در دنيا باشد، گفت: پيشرفت‌هايي كه تا به حال در كشورمان انجام شده بسيار افتخارآميز بوده و از همه كساني كه براي اين پيشرفت‌ها زحمت كشيده‌اند تشكر مي‌كنم اما بايد هر روز سرعت پيشرفت خود را افزايش دهيم چرا كه ايمان دارم ايران مي‌تواند در همه زمينه‌ها در صدر قرار گيرد.

وي در ادامه با اشاره به دستاورد كم نظير كشورمان در اعزام و بازگرداندن موجود زنده به ارتفاع فراتر از 120 كيلومتري زمين اظهار داشت: اگرچه اين خبر آنچنان كه بايد داخل كشور انعكاس مناسب نيافت اما ايران امروز جزء انگشت‌شمار كشورهايي است كه توانسته يك موجود زنده را به چنين ارتفاعي اعزام كرده و سالم به زمين بازگرداند و همه حالات او را در مسير رفت و برگشت ثبت و ضبط كند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: استعداد، همت، ايمان، پاكي و نگاه بلند ايراني اين اميد را به انسان مي‌دهد كه مي‌توان در همه عرصه‌هاي دانش در سطوح اول قرار گرفت و ايران را به پايگاه صدور نيروي انساني متعهد و متخصص و فناوري‌هاي برتر دنيا تبديل كرد و معتقدم صنعت نفت كشور مي‌تواند در اين عرصه پيشتاز باشد.

رئيس‌جمهور خطاب به مديران و دست اندركاران پژوهشگاه جامع صنعت نفت تصريح كرد: قدر مسووليت و موقعيت خود را بدانيد چرا كه چنين پژوهشگاهي راهها را باز كرده و به انسان اميد و اطمينان مي‌دهد؛ از همه متخصصان و از همه پروژه‌ها بطور قاطعانه حمايت كنيد و توان دانشگاه‌ها را نيز در اين مركز به صورت متمركز به خدمت بگيريد تا ضمن جلوگيري از موازي‌كاري و اتلاف نيروها، اين پژوهشگاه به يك نقطه مركزي در جهت حمايت و هدايت توانمندي‌هاي كشور در صنعت نفت تبديل شود.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار