پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ امروز در گزارشي نوشت:جهان در جنگي ابدي گرفتار و حملات، تحريم‌هاي غير قانوني و تغيير رژيم‌ها در کشورها به مسئله اي رايج تبديل شده و ناتو به طور مداوم در عمده اين درگيري‌ها دست داشته و در واقع بيشتر اين درگيري‌ها تحت رهبري اين سازمان صورت گرفته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش به قلم داريوش ناظم رعايا آمده است: ناتو سازماني است که در زمان جنگ سرد تاسيس شد و در ابتدا قرار بود به صورت سازماني براي حمايت از غرب اروپا در برابر حملات شوروي سابق و کشورهاي شرق اروپا عمل کند، اما در عمل اين اتحاد نفوذ واشنگتن را در اروپا افزايش داد و در واقع به صورت تصرف قاره اروپا به دست آمريکا در دوران پس از جنگ جهاني دوم عمل کرد.

تهديد از سوي شوروي سابق در سال 1991 با تجزيه شوروي پايان يافت که اين زمان پايان جنگ سرد نيز بود. با اين وجود، ناتو همچنان به فعاليت خود ادامه داد و به سمت شرق توسعه يافت.

در اين حال مسئله يوگسلاوي آغازگر تغييرات در روند فعاليت ناتو محسوب مي شود. ناتو در آن زمان از سازماني دفاعي به اتحادي تبديل شد که به بهانه حمايت از حقوق بشر، دست به حمله مي زند. در واقع ناتو از زمان يوگسلاوي به مرور زمان به نيروي نظامي جهاني تبديل شد.

ناتو در جنگ‌ بالکان، منطقه فعاليت‌هاي بين المللي خود را به خارج از حوزه اروپا-اقيانوس اطلس و تا قفقاز، آسياي مرکزي، شرق آفريقا، شمال آفريقا و شرق آسيا و حتي اقيانوس هند گسترش داد.
ناتو درياي مديترانه را از طريق مذاکرات مديترانه و همکاري‌هاي ترکيه، به درياچه ناتو تبديل کرد و اکنون در تلاش است درياي سياه را نيز تحت نفوذ داشته باشد.

از سوي ديگر، ابتکار امنيتي خليج فارس بين ناتو و شوراي همکاري خليج فارس با هدف نفوذ در خليج فارس و هم مرز شدن با ايران مد نظر قرار داده شده است.

رزمناوهاي ناتو به عنوان بخشي از اهداف نظامي اين سازمان براي کنترل راههاي راهبردي دريايي و مسيرهاي حمل و نقل دريايي در سواحل سومالي، يمن و جيبوتي مستقر شدند.

مي توان گفت هدف اصلي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي تثبيت و تسريع اعمال نفوذ‌هاي آمريکا بوده است. ناتو قطعا نقشي پررنگ در تکميل راهبرد آمريکا در تسلط بر اروپا-آسيا داشته است که البته اين برنامه احاطه روسيه، چين، ايران و ديگر متحدان اين کشورها را از طريق تشکيل حلقه نظامي در اطراف آنها، در بر مي گيرد.

برنامه سپر موشکي جهاني، نظامي کردن ژاپن، ايجاد شورش در ليبي و سوريه، تهديدها عليه ايران و تشکيل اتحاد نظامي مشابه ناتو در منطقه آسيا-اقيانوس آرام همه بخشي از اين برنامه جغرافيايي-سياسي هستند.

گسترش ناتو به طور افزون خطر بروز جنگ جهاني را آشکار مي سازد و در واقع مي توان گفت افزايش فعاليت‌هاي ناتو خطر آغاز جنگ جهاني سوم را در پي دارد.

برچسب ها: ناتو ، درگیری ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار