عضو انجمن منزلت ، حقوق بشر و صلح در واشنگتن در گفتگو با پرس تي وي تاکيد کرد سفير سابق آمريکا در ليبي در کار قاچاق تسليحات به تروريستها در سوريه بوده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي، رندي شورت درباره حضور القاعده در سوريه گفت اساسا غرب بويژه آمريکا در سياستهاي خود در قبال سوريه و کل منطقه رويکردي دوگانه و مملو از دورويي دارند. برخي اسناد و گزارشها حاکيست سفير آمريکا در ليبي که در حمله به کنسولگري اين کشور در بنغازي کشته شد، در کار قاچاق تسليحات به ترکيه براي ستيزه جوياني بود که عليه دولت سوريه مي جنگيدند. اکنون نيز مي بينيم که جنگ در مالي و ليبي ادامه دارد و بهانه اي جديد براي حضور نظامي غرب شده است. آمريکا با اينکه مي داند اين ستيزه جويان در سوريه وابسته به القاعده هستند، آنها را آموزش مي دهد و تسليحات در اختيار آنها مي گذارد. در واقع سفير آمريکا در ليبي از سال 2008 در کار قاچاق اسلحه در منطقه بود. او حتي با القاعده در عراق نيز همکاري داشت. القاعده در واقع ابزاري در دست غرب براي دنبال کردن سياستهاي استعمار نو با هدف سلطه بر منابع غرب آسيا و شمال آفريقاست. 
فعال آمريکايي در ادامه افزود به نظر من آمريکاييها و متحدانشان وضعيتي را در سوريه بوجود آورده اند که ديگر خودشان نيز نمي توانند حل کنند. آنها حتي خود را در باتلاق آفريقا گرفتار کرده اند. من فکر نمي کنم که واشنگتن اساسا به دنبال صلح در سوريه يا ديگر کشورهاي منطقه باشد. البته در عين حال نمي خواهد از نظر نظامي هم شکست خورده ميدان باشد. از اين رو آمريکا هميشه بسته به شرايط، موضع خود را تنظيم مي کند. مثلا اگر بشار اسد کشته شود آمريکا شايد ديگر به شورشيان و مخالفان او کمک نکند. در واقع آمريکا اساسا به دنبال منافع مردم منطقه نيست و فقط منافع خود را دنبال مي کند. در هر حال هيچ کسي از حضور ستيزه جويان القاعده تحت حمايت ناتو، آمريکا و کشورهاي عرب خليج فارس در سوريه خشنود نيست. اکثر کارشناسان بر اين باورند که مردم سوريه خودشان بايد سرنوشتشان را تعيين کنند و درباره آينده کشورشان تصميم بگيرند. از زماني که ستيزه جويان وابسته به القاعده به سوريه حمله کردند، توليد مواد غذايي در اين کشور به نصف کاهش يافته است و مردم سوريه دسترسي کافي به درمان و دارو ندارند. در اين ميان ترکها حلب را غارت کرده و بسياري از صنايع را از اين شهر خارج کردند. 




برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، لیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار