بنای آرامگاهی بش قارداش از جمله بناهاي هنري و معماري برجسته دوره قاجار درخراسان شمالی با اعتبار840میلیون ریال مرمت وکاشيکاري شد .

مديرکل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالی درگفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، افزود : اين بنا از آثار برجستۀ دورۀ قاجاری است که در 4 کيلومتري جنوب غربي شهر بجنورد و در پارک ملي بش قارداش واقع شده است.

وی گفت:این بنا که درگذر زمان مورد تخريب قرار گرفته بود، با حمايت مالي متولي بنا و با همکاري اداره کل اوقاف و امور خيريه استان مرمت و کاشيکاري شد .

علي کاظمي در ادامه افزود : مرمت تزئينات و کاشيکاري مقبره با استناد به متون تاريخي و مدارک تصويري که عمدتا از دوره قاجار يا اوايل پهلوي برجاي مانده ، آغاز شده و طي آن تزئينات کاشيکاري به سبک اوليه بازسازي شد .

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان گفت : از ديگر تزئينات بناي تاريخي بش قارداش که در اين پروژه بازسازي شده دربهاي منبت کاري زيبايي است که در وسط ايوان هاي سه گانه مقبره نصب بوده که به دليل نفيس بودن و ارزش برجسته هنري ، اصل آن به موزه مردم شناسي و باستان شناسي عمارت مفخم منتقل شده و روگرفتي از آنها با تمام جزئيات ساخته و در محل نصب شده است .

وي اضافه کرد : اعتبار پروژه مرمت تزئينات مقبره بش قارداش با مبلغ 840 ميليون ريال که توسط متولي اثر آقاي دکتر امان ا... شادلو و همکاري اين اداره کل و اداره کل اوقاف و امور خيريه هزينه شده است .

مقبره بش قارداش با توجه به ارزشهاي برجسته هنري و معماري در سال 1380 با شماره 4575 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است ./ع

برچسب ها: مرمت ، مقبره ، بش قارداش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.