مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار امروز با حضور رئيس جمهور به بهره برداري شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،مجموعه جدید پژوهشگاه صنعت نفت دارای سه پردیس «بالادست»، «پایین دست» و  « انرژی و محیط زیست» است.

براساس اين گزارش: این پژوهشگاه که در خاورمیانه رتبه برتر مراکز پژوهشی را دارد و در میان مراکز جهانی نیز به عنوان پنجمین مرکز پژوهشی معتبر شناخته می شود 120 عنوان اختراع ثبت کرده که 74 عنوان در این میان برای توسعه و درآمدزایی به توسعه دهندگان واگذار شده است.

طبق اين گزارش پژوهشگاه صنعت نفت دارای 300 آزمایشگاه تخصصی و مرجع است و 16 پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد همچنین در این پژوهشگاه 5 واحد نیمه صنعتی بزرگ شامل واحدهای غیرصنعتی، مراکز انرژی حفاظت صنعتی و محیط زیست، پالایش نفت و فراورده های پلیمری، تبدیل نفت خام سنگین به سبک, نانو کاتالیست ها، گاز و کارگاه ها و انبارهای مواد شیمیایی وجود دارد.

از مهم ترین طرح های در دست اجرا و دانش بنیان پژوهشگاه صنعت نفت می توان به توسعه استفاده از نانو سیمان های سبک، احیای چاه های مرده نفت، پژوهش های میدانی درباره خوردگی و رسوب زدایی از خطوط لوله و تاسیسات فراورشی، شیرین سازی گاز، تولید بنزین با اکتان بالا، تولید نانولوله های کربنی و روش های کنترل و رفع آلودگی های هوا، خاک و آب اشاره کرد.

در پردیس بالادست مطالعات مربوط به علوم زمین، مخازن نفت و گاز، مهندسی نفت در توسعه میادین و در پردیس پایین دست پژوهش های مربوط به حوزه کاتالیست، نانو فناوری، پالایش و فراورش نفت، فراورش و انتقال گاز و دانش فنی تولید فرآورده های شیمیایی و پلیمری انجام می شود.

بسیاری از این طرح ها در مراحل پایانی پژوهش و دستیابی به دانش فنی قرار دارند و از سوی بسیاری از کشورهای خارجی برای کسب دانش های فنی این طرح ها مورد توجه قرار گرفته است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار