رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هنگام ظهر روز جمعه دوازدهم ماه ربیع الاول (و قول معروف هفدهم ماه ربیع الاول است) در عام الفیل (سالی كه ابرهه با لشگریانش به قصد خراب كردن خانه خدا به مكه حمله نمود) متولد شدند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ فضائل اهل بیت در جدیدترین نوشته خود آورده است:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هنگام ظهر روز جمعه دوازدهم ماه ربیع الاول (و قول معروف هفدهم ماه ربیع الاول است) در عام الفیل (سالی كه ابرهه با لشگریانش به قصد خراب كردن خانه خدا به مكه حمله نمود) متولد شدند. روایت هم شده که تولدشان هنگام سپیده دم بوده و چهل سال پیش از بعثتشان بوده است.                                                    

مادر بزرگوارشان در ایام تشریق (11 تا 13 ذی الحجه) در کنار جمره وسطی به ایشان آبستن شدند و در منزل جناب عبدالمطلب بودند و ایشان را در شعب ابوطالب در خانه محمدبن یوسف در دورترین گوشه سمت چپ داخل خانه که وارد می شوی به دنیا آوردند....

خیزران ( مادر هادی عباسی) آن خانه را از کاخ محمدبن یوسف جدا کرد و مسجدش نمود که مردم در آن نماز می خوانند (زیرا آن خانه را پیغمبر صلی الله علیه و آله به عقیل بخشیده بود و اولاد عقیل آن را به محمدبن یوسف برادر حجاج فروختند و محمّد آن را ضمیمه کاخ خود کرده بود). پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از بعثت خود سیزده سال در مکه ماندند سپس به مدینه هجرت کرده و ده سال در آنجا سكونت نمودند.

* * *

دو ماه بیشتر نداشتند که پدر بزرگوارشان جناب عبداللّه در شهر مدینه نزد دائی های آن حضرت از دنیا رفتند . و چون چهار ساله شدند مادر بزرگوارشان جناب آمنه دختر وهب بن عبد مناف از دنیا رفتند و سن آن حضرت هشت سال بود که جناب عبدالمطلب از دنیا رفتند . بیست و چند ساله بودند که با حضرت خدیجه علیها السلام ازدواج نمودندو پیش از بعثت براى او قاسم و رقیه و زینب و ام كلثوم را به دنیا آوردند و بعد از بعثت براى آن حضرت، طیب و طاهر و فاطمه (ع) زاده شدند و نیز در روایتى است كه بعد از بعثت جز حضرت فاطمه علیه السلام براى او فرزندى به دنیا نیاورده است، و طیب و طاهر هم پیش از بعثت او به دنیا آمده اند.

وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله از شعب ابو طالب بیرون آمدند (در محاصره چند ساله ای که از طرف قریش نسبت به بنی هاشم و یاران پیغمبر به وجود آمد) حضرت خدیجه علیهاالسلام وفات کرد و آن یک سال پیش از هجرت بود و پس از یک سال از درگذشت حضرت خدیجه علیهاالسلام ، حضرت ابوطالب علیه السلام درگذشتند و چون پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم این دو  بزرگوار را از دست دادند از ادامه ماندن در مکه خوششان نیامد و اندوه فراوانی ایشان را فرا گرفت و از این موضوع به جبرئیل علیه السلام شکایت کردند و خداوند به ایشان وحی نمود که از این شهری که اهلش ستمکارند بیرون برو که در مکه پس از ابی طالب یاوری نداری و به آن حضرت فرمان هجرت دادند.

حسین بن عبداللّه گوید: خدمت امام صادق علیه السلام عرض كردم : آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم سیّد اولاد آدم بودند ؟ فرمودند : به خداوند سوگند كه ایشان سید همه خلق بود. و خداوند هیچ مخلوقی بهتر از محمد صلی الله علیه و آله و سلم نیافریده است
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.