در روزهای اخیر نیز مجدد شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه شدیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
، حرکت بر روی آسفالتهای بلوار پاسداران شانسی شده است. یا به سلامت می گذری، یا اینکه احتمال دارد یک باره زمین شما را به همراه خودرویی که سوارش شده اید، ببلعد. این روزها زمین در اطراف میدان چهارشیر آغاز به دهن باز کردن کرده که نیاز است شهروندان با دقت بیشتری در این قسمت رانندگی کنند. البته اگر دقت کردن فایده ای داشته باشد.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره اظهار داشت: در اثر انجام عملیات عمرانی در زیر زمین برای حفر تونل برای قطار شهری، باعث می شود که در نقاطی با توجه به اینکه تراز سطح بالایی زمین در شهر اهواز از جنس سلیتی و ماسه ای است همچنین آبهای تحت الارضی نیز تراز بالایی دارند، ریزش صورت گیرد.
 
علیرضا عالیپور افزود: به همین دلیل به محض انجام هر گونه عملیات، بافت بالایی زمین دچار آسیبی جدی می شود که این آسیب اجتناب ناپذیر است.

عالیپور با بیان اینکه پیش از این نیز هشدارهایی به پیمانکار قطار شهری داده شد، افزود: قبلا مکاتباتی با پیمانکار قطار شهری انجام دادیم و از آنها خواستیم که تبعات این نشستها را در نظر داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز همچنین گفت: از پیمانکار خواسته شد تا پیش بینی موارد ایمنی کارکنان را از قبل انجام دهد و هرگونه ایجاد مشکل مسئولیتش با این پیمانکار است.

عالیپور توضیح داد: البته نشستهای آسفالت بر اثر سهل انگاری کسی نیست و در ذات بافت خاک وجود دارد. متاسفانه اخیرا در بلوار پاسداران پدیده ای به نام سینچ هول (فر رفتگی قیفی شکل) در اثر عملیات ژئوتکنیکی و مکانیکی ایجاد شده است.

وی افزود: این تونل ها همچون زه کش عمل می کنند و به شکل قیفی فرورفتگی ایجاد می کند که در زمینه عبور و مرور مشکلاتی را ایجاد می کند.

پیش از این آسفالت اطراف ایستگاه متروی اهواز در میدان فرودگاه در ماه های گذشته چند بار نشست کرده و ترافیک آن محل را چند ساعت مختل کرده است. برای نخستین بار مهرماه دو نقطه از آسفالت بلوار پاسداران دچار ریزش و نشست شد و بعد از آن هم 24 آذر و سومین مرتبه نیز اول دی ماه این اتفاق تکرار شد  که بار چهارم آن نیز در روزهای اخیر در نزدیکی ضلع شمالی میدان شهید بندر (چهارشیر) نشست کرد.

گرچه تاکنون چند بار آسفالت اطراف ایستگاه های در حال ساخت قطار شهری اهواز نشست کرده است، اما از زمان آغاز حفاری تونل مترو با دستگاه های تونل‌زنی (TBM) در فاصله 300 متری ایستگاه اقبال تا میدان فرودگاه چندین بار نشست آسفالت وجود داشته که این اتفاق تکرار می شود، این مسئله علاوه بر اختلال ترافیکی در بلوار پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که خط یک متروی اهواز از زیر مسیر سواره‌رو عبور می‌کند و نشست ناگهانی زمین احتمال سقوط خودروها و خطرات جانی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل قطار شهری اهواز پیش از این در این باره اهواز ‌اظهار کرده بود: جنس زمین اهواز و ماسه ای بودن زمین در بعضی نقاط همچنین کاهش فشار باعث بیرون زدگی ماسه و آب و نشست زمین در فاصله حدود چهار متری محل حفاری می شود. تاکنون سه بار این اتفاق افتاده اما اگر نوع دستگاه های TBM تحت فشار نبود تمام مسیر دچار نشست می شد.

عباس هلاکویی تنها راه پیشگیری از این نشستها را تزریق بتن در محل بافت های ماسه ای دانست و افزود: اما احتمال وجود دارد که بتن مانع حرکت دستگاه حفار شود، به همین دلیل این راهکار عملی نیست.
 
پیش از این هلاکویی درباره نشستها گفته بود که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و باید به اطلاع شهروندان برسانیم که در هر ایستگاه که دستگاه حفاری TBMشروع به کار می کندف این اتفاق صورت می گیرد.

وی توضیح داد: دستگاه تی بی ام (دستگاه حفاری تونل های مترو) در شرایط تحت فشار کار می کند یعنی برای کار در ایستگاه نیاز هست که قسمتی از فضای مسیر حرکت و کار آن در داخل ایستگاه (زیر زمین) از خاک و گل و لای تخلیه شود تا در مرحله بعد به دلیل فشار ناشی از کار آن به بیرون فوران نکند و علت نشست حدود نیم متری آسفالت بخشی از مسیر فلکه فرودگاه همین تخلیه خاک و گل و لای زیر لایه آسفالت سطحی است.

هلاکویی عنوان کرد: این فرایند کاری در هر ایستگاه که دستگاه تی بی ام وارد می شود اجرا می شود و از قبل تمهیدات لازم برای آن صورت می گیرد و جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات زمین شناسی پیش بینی شده در ایستگاه های نفت و چهار شیر،‌ حادثه نشست زمین تکرار شود، اما جای نگرانی نیست و تمهیداتی برای جلوگیری از بروز خطر برای عابران انجام می‌گیرد.

هلاکویی با بیان اینکه این اتفاق تنها در زمان توقف TBM رخ می دهد، گفت: وجود ژنراتور و اتصال به شبکه برق شهری احتمال توقف دستگاه را در زمان قطع برق از بین می‌برد اما وقفه در ایستگاه ها اجتناب ناپذیر است.

باز هم نشست
در روزهای اخیر نیز مجدد شاهد نشست آسفالت در بخش غربی میدان سه راه فرودگاه شدیم. اینطور که پیدا است، نشستهای آسفالت ارتباطی به پیشروی خط قطار شهری ندارد و همچنان این نشستها در اطراف ایستگاه های اولیه نیز اتفاق می افتند.

کارشناسان این نشست ها را مرتبط با جنس زمین اهواز و عملیات حفاری در این بافت ها می دانند. با توجه به گفته های مسئولان گویا چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک باز هم رخ می دهد و لازم است که شهروندان هر چه بیشتر مراقب باشند. اگر در حال رانندگی بودید و یک مرتبه جلوی خودرویتان فرو رفتگی قیفی شکل ایجاد شد، اصلا تعجب نکنید چون این طبیعت کار است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.