هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها، بخش کشاورزی بود زیرا این بخش از نظر درآمدی کم‌توان است و چنانچه این طرح به‌درستی و به‌موقع اجرا نشود، بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی حل نخواهد شد و کشاورزان توان مالی ندارند که میزان تولید را ثابت نگه دارند.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمدجواد بهتاش در گفت‌وگو با (ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: از سال گذشته تاکنون نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی دست‌خوش تغییر و تحول بودجه‌ای شد به‌طوری‌که عدم اختصاص بودجه به این بخش باعث شد نهاده‌ها در زمان معین به دست تولیدکنندگان نرسد و کشاورز برای تهیه نهاده‌های مورد نیاز خود به سوی بازارهای آزاد و عمدتا قاچاق روی آورد.

وی گفت: کشاورزان با وجود این مشکلات و موانع توانسته‌اند نهاده‌های مورد نیاز را تامین و تولید را ادامه دهند اما بی‌شک استفاده از بازارهای آزاد افزایش هزینه تولید را در پی دارد که بسیاری از کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید نتوانسته‌اند اقدام به کشت و تولید کنند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به افزایش ارزش‌ افزوده تولیدات کشاورزی با وجود هزینه‌های بالای تولید خاطرنشان‌کرد: افزایش هزینه‌های تولید موجب شده تغییر عمده‌ای در الگوی کشت ایجاد شود و کشاورزان نتوانستند سطح زیرکشت و میزان محصول را افزایش دهند.

بهتاش اظهار کرد: هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها، بخش کشاورزی بود زیرا این بخش از نظر درآمدی کم‌توان است و چنانچه این طرح به‌درستی و به‌موقع اجرا نشود، بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی حل نخواهد شد و کشاورزان توان مالی ندارند که میزان تولید را ثابت نگه دارند.

این کارشناس افزود: بعضی‌ از بخش‌های تولید با توجه به چارچوب کاری که دارند باید بتوانند خود را از نظر مالی تامین کنند تا تولید ادامه و وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

وی با اشاره به اتکاء به اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی بیان‌کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده و بهره‌وری بهینه از منابع موجود است؛ به‌طوری که میزان ضایعات و خسارات کاهش یابد و تا حد ممکن دانش و پژوهش را در تفکرات به‌کار بریم که بازدهی مطلوبی داشته باشد. بدین معنا که با استفاده بهینه از منابع موجود شرایط را مهیا سازیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب ها: کشت ، محصول ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.