پایگاه خبری "بیزنس اینسایدر" با بررسی مختصر مداخلات غرب از سویی در مالی و لیبی (شمال آفریقا) و سوریه (خاورمیانه) به تبعات ناگوار این دخالت های خارجی پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، روز چهارشنبه روسیه کشورهای غربی را برای ایجاد ناآرامی در آفریقا نکوهش کرد. "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در این باره در نشستی خبری گفت "آنانی که اکنون بعنوان نیروهای فرانسوی و آفریقایی در مالی می جنگند همان هایی هستند که شرکای غربی ما در لیبی آنان را تجهیز نمودند حکومت قذافی را سرنگون ساختند." 

"پیتر بوکرت" رئیس ویژه دیده بان حقوق بشر در این باره به روزنامه "دیلی تلگراف" گفته است "سقوط معمر قذافی حاکم لیبی را شاید بتوان عامل بزرگترین تکثیر سلاح های جنگی در منازعات دوران معاصر دانست." 

حمله نیروهای غربی به لیبی تبعات خاص خود را داشت از آن جمله که فرقه توآرگ که تا پیش از سقوط قذافی از وی حمایت می کردند به شمال مالی بازگشته اند و در آوریل سال گذشته میلادی در آنجا کشوری مستقل را تشکیل دادند. 

اکنون فرانسه 2.300 نیروی نظامی به مالی اعزام کرده است تا شمال آن کشور را بازپس گیرند و چندین کشور غربی نیز در این مداخله با آنان همراه شده اند. 

لاوروف بدرستی اشاره کرده بود که "موقعیت در مالی از تبعات وقایع لیبی است." 

یک مقام رسمی دولت الجزایر نیز به روزنامه "نیویورک تایمز" گفته بود که گروگان گیران در الجزایر سلاحهای خود را از مالی بدست آورده اند. 

روسیه همواره غرب را متهم کرده است که در صدد سرنگون نمودن حکومت بشار اسد است و شواهدی وجود دارد که کاملا این ادعا را تایید می کند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار