به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛احمد نعمتبخش، اظهار کرد: علیرغم درخواستهای مکرر این شرکتها،
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از برگزاری جلسه کمیته
قیمتگذاری خودرو خودداری کرده است.
با بیان
اینکه در این شرایط صنعت خودرو با زیان چند صد میلیارد تومانی روبرو شده و
دیگر امکان ادامه وضعیت فعلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مبنای تعیین
قیمتها از سوی کمیته قیمتگذاری خودرو در جلسه دوازدهم مهرماه، دلار با
قیمت کمتر از ۲۰۰۰ تومان بود در حالی که خودروسازان با دلار به مراتب
گرانتر محصولاتشان را تولید کردهاند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران
ادامه داد: این شیوه قیمتگذاری ضرر و زیان سنگینی را متوجه خودروسازان
کرده است به عنوان مثال در حالی که ایران خودرو برای هر سهم خود ۳۷۱ ریال
سود پیشبینی کرده بود اما در گزارش شش ماهه اول سال زیان ۱۹۳ ریالی به
ازای هر سهم اعلام کرده است. ارزش سهام سایپا نیز پس از انتشار گزارش شش
ماهه عملکرد این شرکت از ۱۳۰ تومان به کمتر از ۱۰۰ تومان کاهش یافته است.
وی
افزود: در چنین شرایطی بانکهای عامل نیز از یک سو از ارائه ارز مبادلهای
به خودروسازان خودداری کرده و از سوی دیگر برای ترخیص مواد اولیهای که در
گذشته گشایش اعتبار شده، تقاضای دریافت معادل ریالی ارز به نرخ آزاد را
دارند.
نعمتبخش اظهار کرد: بنابراین به دلیل زیاندهی شرکتهای
خودروساز، دولت باید طبق تبصره دو ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه
مابهالتفاوت قیمت تکلیفی و قیمت واقعی خودرو را به خودروسازان پرداخت کند
اما از این کار نیز خودداری میشود.
وی تصریح کرد: در این شرایط
امیدواریم که رییسجمهوری یا معاون اول وی وارد عمل شده و از سازمان حمایت
بخواهند تا قیمت خودروهای داخلی براساس کار کارشناسی تعیین شود./ع