فیلم مستند يك منبع براي فيلمسازي آينده، كمك به تحليل خبر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري سي و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، «محمدرضا عباسيان» دبير سي و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور رفت.     
در اين ديدار حجت‌الاسلام و المسلمين سيد رضا تقوي گفت: فيلم مستند يك منبع تاريخي است. يك منبع براي فيلمسازي آينده هم مي‌تواند باشد. مستند كمك به تحليل خبر است. يك تحليلگر وقتي مي‌خواهد تحليل كند، با استفاده از فيلم مستند بسيار مي‌تواند موفق‌تر باشد. مستند بسيار ار زشمندتر است! هنر يك هنرمند اين است كه مفاهيم انتزاعي را بتواند انضمامي كند، هنر بايد بتواند مفهومي را در ذهن‌ها بنشاند.  
وي افزود: ما اين‌جور فيلمسازاني را كه بتوانند هنر را ظاهر كنند و روي صحنه بياورند، كم داريم كه يك ارزش است. تاثر و تحت تاثير قرار گرفتن ملاك نيست، بلكه ما يك مفهوم را تبديل به اعتقاد فرهنگ كنيم مي‌توانيم بگوييم هنر متعالي داريم. مستند‌هاي با ارزش مي‌تواند جاي فيلم بلند را بگيرد. در فيلم هنر هنرمند است كه مي‌خواهد با هنرش مفهوم را به تصوير بكشد اما در مستند صحنه خودش بيانگر است و نقش هنرمند كمتر است. در فيلم‌ها برخي صحنه‌ها غير قابل باور است.
 رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه بيان داشت: داستان در سينما بايد باورپذير باشد. جشنواره كار بسيار ارزشمندي است كه بتوان اين عرصه را سامان داد. ما مي‌توانيم جشنواره‌هاي موضوعي ديگر داشته باشيم، مثلا در هفته وحدت جشنواره مولود النبي داشته باشيم. فلسفه جشنواره‌ها چيست؟ در جشنواره‌ها هم استعدادها شناسايي مي‌شوند. هم به برخي مسائل جامعه مي‌پردازد و هم موج فرهنگي بوجود مي‌آورد.  
وي اضافه كرد: بايد در طول سال به مناسبت‌هاي مختلف، جشنواره‌هاي متنوع داشته باشيم، با برنامه‌ريزي و متناسب؛ مثلا با موضوع عاشورا، جشنواره فيلم عاشورايي را مطرح كنيم. در مورد فيلم هم بايد همين اتفاق بيافتد. بر اساس رويدادها در طول سال بايد برنامه‌ريزي عرضه فيلم به مردم صورت گيرد تا به واسطه اين مراسم‌ها استعدادهاي جديد كشف شود. علم يكي از عوامل پيشرفتش تخصصي كردنش است. در زماني يك دكتر براي همه بدن بود اما الان در هر رشته يك متخصص پزشكي وجود دارد. تخصصي كردن موجب پيشرفت علم شده است.  
حجت‌الاسلام و المسلمين تقوي در ادامه گفت: در مورد فيلم هم تا تجزيه نشود و در هر بخش تخصصي كار نشود، شاهد بالندگي و رشد فيلمساز نخواهيم بود. در همه جاي دنيا هم هر فيلمساز در حوزه تخصصي كار مي‌كند، در ايران هم همين اتفاق بايد بيافتد. ما فيلمساز صرفا اجتماعي داشته باشيم، تاريخي‌ساز، پليسي‌ساز و ...  
در ادامه اين ديدار عباسيان با اشاره به برگزاري گسترده سي و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در تهران و ۱۰ استان كشور گفت: در اين دوره از جشنواره سعي كرديم علاوه بر توجه به كيفيت فيلم‌ها، توجه ويژه‌اي به محتوا و موضوع فيلم‌ها داشته باشيم.  
وي در ادامه با اشاره به برگزاري كنفرانس هاليووديسم و سينما بيان داشت: جشنواره فجر به عنوان جشنواره‌اي كه مي‌تواند بستر حضور فيلمسازان مستقل باشد، امسال ميزبان كساني است كه مي‌توانند به راحتي در رابطه با هاليوود صحبت كنند.  
عباسيان ضمن اشاره به نمايش فيلم‌هايي از جهان با موضوع بيداري اسلامي گفت: بيداري اسلامي موضوع بسيار مهمي است كه در اين سال‌ها كانون توجه رسانه‌ها و مردم جهان بوده است. اتفاقات تاثيرگذاري در منطقه افتاده كه همگي مي‌تواند موضوع يك فيلم باشد. جشنواره سي و يكم فيلم فجر ميزبان فيلم‌هايي از كشورهاي مختلف با اين موضوع است.
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار