دادستان کل دیوان کیفری بین المللی روز دوشنبه به دولت مالی در خصوص گزارش ها درباره احتمال ارتکاب موارد نقض حقوق بشر توسط ارتش در این کشور جنگ زده واقع در غرب آفریقا هشدار داد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، فاتو بنسوده در بیانیه ای که در مقر دیوان کیفری بین المللی در لاهه منتشر شده است، اعلام کرد: دفتر من از گزارش ها درباره احتمال نقض حقوق بشر توسط نیروهای مالی در روزهای اخیر در مرکز مالی مطلع است.
وی افزود: من از مقامات مالی می خواهم به نقض ادعایی حقوق بشر، فورا پایان دهند و درباره جرایم ادعایی تحقیق و عوامل آن را تحت پیگرد قرار دهند.
فدراسیون بین المللی حقوق بشر هفته گذشته مدعی شد سربازان ارتش مالی از زمان آغاز عملیات تحت رهبری فرانسه بر ضد شورشیان در مالی در اوایل این ماه تاکنون چندین اعدام شتابزده انجام داده اند.
این گروه حامی حقوق بشر اعلام کرد گزارش های معتبری دارد دال بر اینکه نظامیان مالی دست به یک رشته اعدام ها در پایگاهی نظامی در مرکز این کشور زده اند و حدود بیست جسد به داخل چاه انداخته یا به روش های دیگر رها شده است.
بنسوده شانزدهم ژانویه، تحقیق درباره جنایات جنگی در مالی را که زمانی یکی از معدود کشورهای دموکراتیک منطقه بود، آغاز کرد.
نیروهای فرانسوی و مالی از یازدهم ماه ژانویه در حال مبارزه با افراط گرایانی هستند که ماه آوریل پارسال نیمی از مالی را به اشغال خود درآوردند.
آژانس های امدادرسان سازمان ملل اعلام کرده اند تاکنون صد و چهل و چهار هزار و پانصد آواره از خشونت های مالی به موریتانی، نیجر، بورکینافاسو و الجزایر گریخته اند و دویست و سی هزار تن دیگر نیز داخل مالی آواره شده اند.
بنسوده پارسال دستور تحقیق مقدماتی درباره گزارش ها در خصوص ارتکاب جنایات وحشتناک در مالی را صادر کرد.
در آن زمان، بنسوده اعلام کرد تخریب اماکن مقدس مسلمانان در تومبوکتو احتمالا برابر با ارتکاب جنایات جنگی بوده است.  مالی در سال 2000 ، اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را تصویب کرد.




برچسب ها: بین الملل ، لاهه ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار