رئيس سازمان بازرسي كل كشور با انتقاد از موافقت دولت و مجلس مبني بر پرداخت نقدي گفت: اگر خواهان اين هستيم كه چرخ اقتصادي كشور را فعال كنيم، راه حلش پرداخت نقدي به مردم نيست؛ چرا كه اين كار به سرعت باعث افزايش نقدينگي و در نهايت افزايش قيمت كالاها و خدمات مي‌شود.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در جمع اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان قزوين با اشاره به ميلاد پيامبر اكرم(ص)، روايتي از ايشان نقل كرد و گفت: «توصيه پيامبر به ما اين است كه در همه تصميم گيري‌هايمان به مثلث علم، عمل و عقل پايبند باشيم و با توجه به اين سه مؤلفه امور جامعه خويش را به سامان رسانيم.»

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ابتداي سخنان خود با اشاره به وضعيت اقتصادي كشور گفت: «شغل ما اقتضاء مي‌كند كه هميشه شنونده مشكلات باشيم و براي حل آن‌ها قدم برداريم. اكنون نيز كه اقتصاد به مهم‌ترين مسئله كشور تبديل شده است، در اولويت بازرسي‌هاي ما نيز قرار دارد و ما وظيفه خود مي‌دانيم كه با عملكرد خويش در عرصه نظارتي، در راستاي اشتغال زايي، كمك به توليد و كاهش تورم به دولت كمك كنيم. البته مسئولان دولتي بايد بيش از همه گوش شنوايي را براي شنيدن مشكلات كشور داشته باشند و از نزديك با فعالان اقتصادي و توليدكنندگان كشور ديدار و در رابطه با حل مشكلات آنان اقدام كنند».

وي با تشريح اوضاع كشور در عرصه تجاري و اقتصادي و مشكلات پيش روي اين عرصه گفت: «واقعيت اين است كه دشمنان شرايط سختي را براي ما به وجود آورده‌اند و خودشان هم گفته‌اند كه شديدترين و سخت‌ترين تدابير در حوزه اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران را انديشيده و وارد فاز اجرايي كرده‌اند و پس از آن نيز نظارت دقيقي بر اجراي تحريم‌ها داشته‌اند.» پورمحمدي با بيان اينكه امروزه دقيق‌ترين نظارت بين‌المللي در زمينه فعاليت‌هاي تجاري ايران صورت مي‌گيرد افزود: «گسترده‌ترين بازرسي جهاني در ارتباط با پيگيري روند اجرايي شدن تحريم‌هاي غرب عليه كشور ما در جريان است و در همين راستا بيش از 24 صفحه از لايحه بودجه ايالات متحده كه به تازگي ابلاغ شده است، در خصوص تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران است».
 
جمهوري اسلامي عامل بر هم خوردن نقشه‌هاي استكبار جهاني در منطقه است
حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در بخش ديگري از سخنان خود، داستان برخورد دنياي غرب با جمهوري اسلامي را بسيار فراتر از موضوع هسته‌اي دانست و گفت: «دنياي استكبار به اين نكته معترف شده است كه نفوذ جمهوري اسلامي و فرهنگ انقلابي آن در سرتاسر جهان را مانعي در مسير گسترش هژموني خود مي‌داند. چرا كه جمهوري اسلامي داعيه‌دار يك فرهنگ و منش در عرصه بين‌المللي است و هر روز بر تعداد هواداران پيام و نداي انقلاب اسلامي در دنيا افزوده مي‌شود و اين چيزي است كه دنياي غرب تاب تحملش را ندارد.»

وي علت عدم توفيق جبهه استكبار در پيشبرد اهداف منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي‌اش را اقتدار جمهوري اسلامي دانست و افزود: «عدم وقوع طرح‌ها و نقشه‌هاي مخرب غرب در منطقه به دليل قدرت و اقتدار نظام اسلامي است و شما امروزه مي‌بينيد كه كارشناسان آمريكايي مي‌گويند همه هزينه‌هاي مالي و جاني جنگ عليه افغانستان و عراق بر دوش ايالات متحده و دستاوردهاي آن متعلق به جمهوري اسلامي بود.»

پورمحمدي افزود: «پس از ناكامي غرب در پياده سازي طرح‌هاي خود در افغانستان و عراق، اكنون نوك حمله خود را به طرف سوريه نشانه رفته است و تلاش دارد تا با بهره گيري از همه تجارب گذشته اعم از اعزام نيروهاي مخفي و فشارهاي سياسي و اختصاص پول و اسلحه براي معارضين، نظام سوريه را ساقط كند و از اين طريق در ساختار منطقه تغييرات اساسي را پيگيري كند. اما بايد گفت آن‌ها در سوريه نيز شكست خورده‌اند. چرا كه به گفته هنري كيسينجر استراتژيست سياست خارجي ايالات متحده، اين رسوايي براي هميشه همراه آمريكا خواهد بود كه در جبهه جنگ عليه نظام سوريه، با گروه تروريستي القاعده هم سنگر شد.»

رئيس سازمان بازرسي كل كشور اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي ايران را به خاطر بر هم خوردن نقشه‌هاي شوم استكبار جهاني در منطقه دانست و افزود: «موضوع اصلي، جايگاه مقتدر جمهوري اسلامي است و موضوع هسته‌اي بهانه‌اي بيش نيست. چه اينكه اگر روزي موضوع هسته‌اي بر طرف شود، موضوع حقوق بشر يا مبارزه با فساد را مطرح مي‌كنند تا از آن طريق بر ما فشار سياسي وارد آورند.»

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات پيش روي اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: «بخشي از مشكلات كشور ناشي از عدم پرداخت بدهي‌ها است. حال اين بدهي مي‌تواند بدهي دولت به بانك‌ها يا بدهي بخش خصوصي به بانك‌ها و يا بدهي بانك‌ها به فعالان اقتصادي باشد كه بايد فكري به حال آن كرد.»
 
هر نوع توزيع منابع نقدي به صورت مستقيم در ميان مردم موجب تورم مي‌شود
وي با انتقاد از موافقت دولت و مجلس مبني بر پرداخت نقدي گفت: «اگر خواهان اين هستيم كه چرخ اقتصادي كشور را فعال كنيم، راه حلش پرداخت نقدي به مردم نيست. چرا كه اين كار به سرعت باعث افزايش نقدينگي و در نهايت افزايش قيمت كالاها و خدمات مي‌شود. فرمول‌هاي اقتصادي و تجربه ما نيز نشان داده است كه هر نوع توزيع منابع نقدي به صورت مستقيم در ميان مردم موجب تورم مي‌شود. حتي در فضايي كه احساس ناامني اقتصادي القا شده است، خبر پرداخت نقدي نيز باعث گراني مي‌شود، چه رسد به پرداخت آن.»

وي توجه نشان دادن به دهك‌هاي پايين جامعه را از ضروريات اقتصادي كشور دانست و افزود: «اگر خواهان بسط عدالت اجتماعي هستيم بايد از طبقات ضعيف جامعه حمايت‌هاي غير نقدي يا كمك نقدي غير مستقيم به عمل آوريم و براي طبقات متوسط و مرفه جامعه فضاي كسب و كار مهيا كنيم.»
 
در سال توليد ملي به مصرف دامن مي‌زنيم
پورمحمدي از نمايندگان مجلس خواست تا با دقت بيشتري در مورد پرداخت نقدي مستقيم به مردم تصميم بگيرند و ادامه داد: «ما در سال توليد ملي داريم به مصرف دامن مي‌زنيم. به جاي حمايت از توليد، از مصرف حمايت مي‌كنيم و به جاي سرمايه گذاري، به فكر برداشت سرمايه‌ها از صندوق توسعه ملي هستيم. اين موضوع بسيار مهمي است كه بايد دولت و نمايندگان مجلس به آن توجه نشان دهند. چه اينكه مجلس نيز نمي‌تواند خود را از آنچه كه امروز بر اقتصاد ايران مي‌رود، مبرا بداند بلكه بايد پاسخگو باشد.»
 
با مذاكره نمي‌توانيم دشمن را از دشمني منصرف كنيم، بلكه بايد با دشمن از جايگاه اقتدار صحبت كرد
وي با تأكيد بر لزوم گذشتن از اين پيچ تاريخي كه روبروي نظام اسلامي و ملت ايران قرار دارد گفت: «ما بايد طوري رفتار كنيم كه دشمن را از ادامه شيطنت خسته و نااميد كنيم و كاري كنيم كه همه راه‌ها بر او بسته شود نه اينكه به گونه‌اي رفتار كنيم كه به دشمن فضا دهيم تا جبهه جديدي را عليه ما باز كند.»

پورمحمدي با اشاره به ظرفيت‌هاي بالا و منابع گسترده كشور افزود: «اين ظرفيت‌ها به ما حكم مي‌كند كه مجال را از دشمن بستانيم نه اينكه به او مجال دهيم. چرا كه دشمن هميشه در پي دشمني است. حتي با مذاكره نمي‌توانيم دشمن را از دشمني منصرف كنيم. بلكه بايد با دشمن از پايگاه و جايگاه اقتدار و قدرت صحبت كرد تا بتوان او را خلع سلاح كرد.»
 
فضاي داخلي را بايد با فرهنگ عاقلانه مديريت كرد
حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در پايان گفت: «با وجود همه مشكلاتي كه وجود دارد، فضاي داخلي را بايد با فرهنگ عاقلانه مديريت كرد و در برخورد با فضاي بين‌المللي بايد بر تكيه بر ظرفيت‌هاي قدرت آفرين كشور رفتار كرد تا بتوان از پيچ تاريخي عبور كرد.
 
فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بايد مرداد ماه سال آينده و پس از سپري‌شدن فضاهاي هيجاني و سياسي اجرا شود
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پايان سخنراني خود در جمع خبرنگاران استان قزوين نيز حضور يافت و به برخي پرسش‌هاي آنان پاسخ گفت.

وي در پاسخ به پرسشي در مورد فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: « اينكه مجلس و دولت در مورد اجرايي شدن فاز دوم به بحث و گفتگوي كارشناسي روي آورده‌اند، قابل ستايش است و بايد اين گفتگو تداوم داشته باشد. اما قطعاً زمان مناسب براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها بعد از انتخابات رياست جمهوري و سپري شدن فضاهاي هيجاني و سياسي است.»

پورمحمدي در پاسخ به پرسشي در مورد پرداخت نقدي پايان سال به مردم نيز گفت: «اين نسخه همانند اغلب نسخه‌هايي كه براي اقتصاد كشور تجويز مي‌شود، مسكني است و براي درمان كوتاه مدت كاربرد دارد. اين در حالي است كه بايد براي مشكلات اقتصادي كشور درمان قطعي و بلند مدت تجويز كرد »
 
مدلي كه عسگراولادي تعقيب كرده تحسين‌برانگيز و ارزشمند است/بايد اين مدل در جامعه تشويق و تقويت شود
حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در پاسخ به پرسشي در مورد اظهارات اخير حبيب الله عسكر اولادي گفت: «من در خصوص مواضع شخصي و موردي نظر نمي‌دهم، ولي فكر مي‌كنم اين مدلي كه آقاي عسگراولادي تعقيب كرده بسيار خوب، تحسين برانگيز و ارزشمندي است بايد اين مدل در جامعه تشويق و تقويت شود».

وي افزود: «با ادبيات و منش آقاي عسكراولادي موافق هستم. ما بايد در جامعه سعي كنيم اين منش و نقدپذيري را نهادينه كنيم و اجازه دهيم كه همه ديدگاه‌ها مطرح شود. اينكه ما اجازه بازگشت هم بدهيم و فضا را براي بازگشت برخي افراد فراهم كنيم، نكته مثبتي است. نبايد همه مسائل را با بدبيني و قضاوت‌هاي يك‌جانبه تعقيب كنيم. به همين دليل با اين فضا و ادبيات موافق هستم.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار