در حال حاضر شطرنج به عنوان یکی از رشته های انفرادی و تیمی کشورمان با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می کند.

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: شطرنج ایران مدت هاست که حرکت رو به رشد خود را آغاز کرده است ولی متاسفانه هیچ نگاه ویژه و خاصی از سوی مسئولان کلان ورزش به آن نمی شود.

وی گفت: تمامی افراد و مسئولان فعال در ورزش ایران متاسفانه هم اکنون نگاه ویژه ای به فوتبال دارند به طوری که از باخت های آن به راحتی می گذرند و یا برای باخت تیم ملی فوتبال مقابل لبنان و یا ازبکستان میلیاردها تومان سرمایه گذاری می کنند، پس چرا از ملی پوشان شطرنج به بهانه کمبود بودجه کم می گذارند؟

استاد بزرگ شطرنج کشورمان در ادامه اظهار داشت: به طور مرتب از طریق مصاحبه با مطبوعات، رسانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی و یا تشکیل جلسه با مسئولان وزارت خانه یا کمیته ملی المپیک به بیان مشکلات بوجود آمده اقدام می کنیم ولی متاسفانه هیچ اتفاقی نمی افتد و این یعنی آب در هاون کوبیدن!

قائم مقامی تصریح کرد: به عنوان یک ملی پوش برای از بین رفتن مشکلات مالی و ارتقاء هر چه سریعتر شطرنج اصرار به کاری دارم که نتیجه آن از قبل مشخص و معلوم است.

وی یادآور شد: در حال حاضر در ترکیب تیم تهران در مسابقات لیگ برتر امسال شرکت کرده ام.

* شطرنج لیگ بسیار ضعیف است

قائم مقامی گفت: متاسفانه سطح لیگ شطرنج بسیار ضعیف است اما همین امر که شطرنج بازان با غیرت و بدون چشم داشت در لیگ حضور پیدا می کنند بسیار ارزشمند است.

* با هزینه شخصی در لیگ بازی می کنیم

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون به عنوان یکی از شطرنج بازان تیم تهران در لیگ حاضر شده ام با توجه به نبود حامی مالی من و مرتضی محجوب هزینه های مربوط به این حضور را پرداخت می کنیم، تمامی بازیکنان عضو تیم شطرنج تهران جزو شطرنج بازان حرفه ای و ملی پوش هستند که بدون عقد قرارداد در این مسابقات حاضر شده اند و به هیچ عنوان از ما طلب دستمزد نمی کنند و به صورت رایگان به مصاف با حریفان خود می روند این نوع حضور کاری است که در ورزش حرفه ای ایران جزو نوادر محسوب می شود.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان در ادامه اظهار داشت: در صورتی که وضعیت در سال آینده هم به همین منوال ادامه پیدا کند این احتمال می رود که در لیگ سال 1392 شرکت نکنیم و این مسابقات بدون حضور چهره های مطرح شطرنج برگزار شود که این امر به معنای نابودی این رشته در ایران است.

وقائم مقامی در ادامه گفت: حضور شطرنجبازان جوان و آینده ساز شطرنج ایران در مسابقات لیگ امسال بسیار پررنگ است آنها نتایج قابل توجه و خوبی را تاکنون کسب کرده اند و این امر حاکی از آن است که شطرنج ما خوب زنده و رو به پیشرفت است.

وی تصریح کرد: شطرنج ایران در چند سال اخیر با رشد قابل قبولی همراه بوده و این موضوع فضا را رقابتی کرده است و برای رسیدن به رشد قطعی و ایده آل نیاز به اندکی توجه و سرمایه گذاری دارد در حال حاضر کشورهای هند و چین جزو قدرت های اول قاره آسیا محسوب می شوند فاصله ما با آنها از نظر امتیازی بسیار زیاد است ولی به راحتی می توانیم خود را به آنها برسانیم تمامی حریفان آسیایی ایران از تیم ملی کشورمان به عنوان یک حریف خطرناک یاد می کنند.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان یادآور شد: در حال حاضر ایران در رشته شطرنج پتانسیل بسیار خوبی دارد ما فقط نیاز به توجه و سرمایه گذاری از سوی مسئولان داریم در این صورت است که کسب مدال در عرصه های مختلف قطعی می شود که امیدوارم مسئولان نسبت به این مسئله دقت بیشتری داشته باشند و به شطرنج هم توجه کنند.

وی در خصوص برنامه های آینده خود گفت: با توجه به برگزاری مسابقات لیگ باشگاهی شطرنج من تا اواخر بهمن ماه نمی توانم در هیچ مسابقه خاص بین المللی شرکت کنم و در ایران هستم هنوز در خصوص مسابقات بین المللی ماه های آینده هم برنامه ریزی نکرده ام این امر در حالی است که به تازگی در مسابقات آزاد سوئیس شرکت کردم و از عملکردم در این رقابت ها راضی بودم. این بازی ها در 2 سبک سوئیسی و رپید (سریع) در شهرهای باسل و زوریخ برگزار شد./آق

برچسب ها: قائم مقامی ، شطرنج ، لیگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار