معاون امور بانوان و توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: عمومی سازی و همگانی کردن ورزش از اولویتهای برنامه ای وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش گروه ورزشي باشگاه خبرنگاران، مجمع عمومی فدراسیون ورزش های همگانی روز گذشته با حضور مرضیه اکبرآبادی، معاون امور بانوان و توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان، محمود صیدانلو مدیرکل دفتر توسعه ورزش‌های همگانی ، علی مجدآرا رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و سید عبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در هتل پارسیان برگزار شد.

مرضیه اکبرآبادی در این نشست به تاکید وزیر ورزش و جوانان در توسعه ورزش همگانی اشاره کرد و افزود: برای حصول به نتیجه از یک سال و نیم گذشته نقشه مهندسی تهیه شده تا براساس آن زمینه های توسعه ورزش و ترغیب مردم برمبنای فرهنگ های ملی و استانی در سطح کشور به اجرا گذاشته شود.
 
وی افزود: در اردیبهشت‌ماه از طرف عباسی وزیرمحترم به فدراسیون‌ها ابلاغ شد که به نسبت حضور فعال در حوزه ورزش همگانی بودجه دریافت می‌کنند و از طرف دیگر، کمیته‌های همگانی هم در فدراسیون‌ها تشکیل و تقویت شد.

وی ادامه داد: در این مدت سازوکار، اعتبار و ساختار جدید ورزش همگانی را تعریف نمودیم و فدراسیون‌ها و استان‌ها تقویم ورزشی را ارایه دادند و با همین راهکار نسبت ساختار ورزش همگانی در فدراسیون‌ها و استان‌ها حوزه‌های کارشناسی‌ارشد پیش‌بینی کردیم و انتظار می رفت که استانها و فدراسیون ها به این امر توجه ویژه داشته باشند که متاسفانه برخی در این خواسته کوتاهی کردند.

معاون ورزش همگانی توسعه ورزش همگانی وایجاد بستر مناسب برای عمومی سازی ورزش را محور برنامه های توسعه ای و سیاستهای اجرایی این وزارتخانه عنوان کرد و با بیان اینکه تمام برنامه ریزی ها در این حوزه کاملا کارشناسی شده است ،خواستار توجه بیشتر معاونین ورزشی ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور به این مهم شد.

وی افزود: درحوزه ورزش همگانی تمامی فعالیتها سطح بندی شده و این سطح بندی ها به تمامی فدراسیونها ، ادارات کل تربیت بدنی و هیاتهای ورزشی اجهت اجرا بلاغ شده است.

معاون امور بانوان و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر نگرش ملی به عمومی سازی ورزش، ظرفیت سازی و توسعه کمی در این خصوص را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه افزود: نگاه وزارت ورزش و جوانان به ورزش هنگانی خانواده‌محور است یعنی می‌خواهیم اعضای خانواده در کنار یکدیگر در روزهای تعطیل با توجه ویژه به اخلاق و ارزش‌های اجتماعی به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

مرضیه اکبر آبادی با بیان این مطلب که توسعه کمی در نهایت منتج به نشاط اجتماعی می شود، اضافه کرد: باید بپذیریم هرگونه فعالیت در حوزه ورزش همگانی، اقدامی ملی است و هدف همه ما باید در جهت پیشبرد اهداف نظام توسعه ای ورزش در کشور تبیین و تدوین شود.

وی به ساختارهای کلان وزارت ورزش وجوانان در جهت عمومی سازی ورزش اشاره کرد و با بیان این مطلب که برای دستیابی به توسعه پایدار در این حوزه بسیار مهم،اقدامات کارشناسی بسیاری صورت گرفته افزود: موضوع عمومی سازی ورزش تا حدی در برنامه های وزارت ورزش مورد توجه است که تمامی فدراسیون های حرفه ای و قهرمانی را نیز موظف به حضور موثر و مستمر دراین حوزه کرده است.

وی از هیات های ورزشی به عنوان بازوان اجرایی فدراسیون ها نام برد و گفت: با توجه به تنوع فرهنگ ها و قومیت های مختلف در کشور، توجه به این مهم ضروری است که براساس آن ها، در جهت توسعه ورزش فضا سازی شده که هیات ها دراین بخش، مسئولیت مهمی را بر عهده دارند.

وی در ادامه با مهم خواندن سرشماری از فعالان عرصه ورزش همگانی افزود: این واقعیت که نمی توان تمامی فعالان عرصه ورزش همگانی را سرشماری کرد امری انکار ناپذیراست و شاید یک نقطه ضعف دراین حوزه باشد اما انجمن ها و کمیته های ورزشی می توانند باشناسایی فعالان رشته های ورزشی خود، این معاونت را در این خصوص کمک و همراهی کنند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در اواخر سال معمولا فدراسیون، انجمن ها و کمیته ها مشغول تدوین تقویم و برنامه ریزی خود برای سال آینده هستند، گفت: امیدوارم دراین برنامه ها نگاه اجرایی، منطقی و توسعه ای مورد توجه قرار بگیرد چرا که عرصه ورزش در حوزه همگانی و قهرمانی، عرصه برنامه ریزی و اجراست.

وی یادآور شد: از جمعیت‌های ویژه ورزش همگانی برای همکاری دعوت شده و شورای عالی ورزش همگانی در وزارت ورزش و جوانان به ریاست وزیر تشکیل و چندین نشست هم در این شورا برگزار شده است.

اکبرآبادی تاکید کرد: در این نشست‌ها اولویت برنامه‌ها اعلام و کارها به صورت ملی تقسیم شده است تا از توان همه نهادها در یک جا استفاده و از برخوردهای سلیقه‌ای هم خودداری شود.
معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان توسعه ورزش همگانی را بسیار خوب تلقی کرد و گفت: ساختار جدیدی که برای ورزش همگانی تعریف شده کمک می‌کند که ابزارهای تشکیلاتی برای توسعه ورزش همگانی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اکنون بخش‌هایی مانند نیروهای مسلح، شهرداری، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در این رابطه کار می‌کنند اما عملکردشان به صورت سلیقه‌ای است و وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش همگانی باید ارتباطی میان این نهادها برقرار کند و باید ورزش همگانی در یک مسیر مشخص و هماهنگ قرار گیرد.

وی از موافقت صدا و سیما برای پخش ورزش‌های همگانی و آموزش مردم خبر داد و اظهار کرد: ورزش همگانی یک حرکت نیمه حرفه‌ای است. مردم حتی در خانه‌هایشان می‌توانند تمرین کنند. ما با شبکه ورزش مذاکراتی داشتیم که ورزش همگانی را آموزش دهند تا مردم با معضل مواجه نشوند و خوشبختانه شورای ورزش صدا و سیما موافقت کرده تا متناسب با نیازهای روز جامعه برنامه‌هایی تهیه شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار